11 Iulie 2024

Problemele unui producător de înghețată autohton cu marile lanțuri de retail. Cazul Cream Land și al înghețatei Cremola



Accesul complicat al producătorilor pe rafturile marilor lanțuri de retail nu se rezumă doar la producătorii de legume și fructe, așa cum s-ar putea crede. Din păcate, marii retaileri sunt foarte reticenți în a lista o gamă mai largă de produse românești, după cum este și cazul Cream Land, producătorul înghețatei Cremola.

Fabrica Cream Land a devenit cunoscută de altfel prin cele două produse ale sale care sunt cele mai vândute, după cum a arătat patroana fabricii, Irina Filip, pentru wall-street.ro, mai precis Cremola de vanilie și ciocolată.

Ambele vin în două variante, de 500 ml. și 1000 ml., dar mai există de asemenea o variantă fără zahăr la 500 de ml. pe care să o poată consuma și diabeticii.

Cât despre prețurile de ieșire de pe poarta fabricii ale acestora, antreprenoarea spune că, la momentul acesta, după niște mici scumpiri succesive pe care a trebuit să le facă și afacerea sa, caserolele mari se vând la 19 lei +TVA, iar cele mici, cele cu zahăr la 11 lei și 11,75 lei +TVA, iar cea fără zahăr, îndulcitorii fiind mai scumpi, la 12,5 lei +TVA.

Foto: Irina Filip / Arhiva personală

Totodată, aceasta mai spune că, după toate semnalele din piață și informațiile din spațiul public, piața de înghețată este în creștere, având în vedere că în România în anii trecuți consumul per capita a fost mult mai mic decât în alte țări europene, iar loc de creștere este fără doar și poate.

Pe de altă parte, problemele Cream Land cu listarea produselor afacerii în magazine sunt binecunoscute.

Astfel, Irina Filip explică faptul că produsele Cremola au fost în Carrefour, dar "cu frână", în doar câteva zeci de magazine din cele aproape 400, după care au fost delistate fără niciun fel de explicație chiar în ziua în care intra în vigoare Legea 81/2022, așa-numita lege UTP, de combatere - culmea - a practicilor neloiale în comerțul cu produse alimentare.

În totul timpul cât am colaborat cu Carrefour, din 2019 și până în 2022, am insistat în permanență să ne extindă prezența. Nu am insistat niciodată pentru magazinele de proximitate Carrefour Express, dar ne-am dorit foarte mult să fim și noi prezenți în toată rețeaua de hipermarketuri și cea de supermarketuri. Nu au acceptat sub nicio formă, iar la întrebările noastre justificate, 'dar de ce nu ne puteți extinde și pe noi?', mai ales având în vedere că avem prețuri mult mai accesibile decât ale brandurilor pe care le au în toate magazinele, răspunsurile pe care le primeam erau că 'criteriile după care ne selectăm noi produsele pe care le vindem în toate magazinele sunt confidențiale'.

Irina Filip, fondatoare Cream Land

Și atunci, povestește antreprenoarea, produsele au fost delistate unilateral.

Cât despre experiența cu Kaufland, aceasta spune că retailerul a trimis de două ori notificare de denunțare unilaterală a contractului, tot fără nicio justificare, prima oară la începutul anului 2023, după ce au încercat o perioadă de luni întregi să determine afacerea să accepte niște prețuri care ar fi dus-o sub costurile de producție.

Ulterior însă, povestește Irina Filip, cei de la Kaufland au revenit, iar colaborarea a continuat până la începutul anului 2024, cu produsele teoretic listate în toate magazinele rețelei, deși lipseau mereu din unele dintre acestea.

Apoi, își amintește antreprenoarea, în ianuarie 2024 retailerul a trimis către Cream Land a doua denunțare unilaterală a contractului, justificând acest lucru prin aplicarea aceleiași Legi 81 (privind practicile comerciale neloiale dintre întreprinderi în cadrul lanţului de aprovizionare agricol şi alimentar, n.r.), deși, remarcă antreprenoarea, prin această măsură tocmai că se încălcă de fapt vreo trei dintre prevederile Legii 81.

Prin urmare, spune aceasta, ca urmare a acestei mișcări le-a scris celor de la Kaufland și le-a arătat că este un abuz în raport legea în sine, iar pe de alta, delistarea unicului brand care are produse exclusiv cu compoziție curată, din moment ce la producția lor nu este folosit niciun fel de aditiv, este o lipsă de bună credință.

Dar, adaugă Irina Filip, se pare că raportul calitate-preț, care ar fi trebuit să-i facă pe retaileri să caute produsele Cream Land, nu este de fapt decât un motiv suplimentar de restricționare a prezenței în magazine.

Cu Penny, după 3 ani de refuzuri tot fără nicio justificare, în 2023 s-au gândit cum să scape de noi și au zis că ne listează un singur produs, vanilia la 500 de ml, chipurile ca să-i testeze vandabilitatea. Înțelegerea a fost că ne comandă câte două baxuri pentru absolut fiecare magazin al rețelei. Într-adevăr, am semnat contractul, au făcut comanda exact cum spuseseră, iar după ce le-am livrat, în câteva zile am pus pe internet o reclamă în care anunțam prezența în rețeaua Penny și, când au văzut entuziasmul, au ținut-o langa că nu se vinde. Le-am trimis dovada faptului că ne mint, ne trimiteau consumatorii mesaje în care spuneau clar că în anumite magazine produsul nu este, dar ne răspundeau evaziv, așa cum fac de obicei.

Irina Filip, fondatoare Cream Land

Prin urmare, concluzionează antreprenoarea, în momentul acesta afacerea vinde numai în Mega Image, dar și acolo cu frână, pentru că este listată doar într-un număr limitat de magazine, mai precis 166.

Aceasta adaugă faptul că, într-un astfel de caz, este vorba despre o distrugere a tot ce înseamnă producție alimentară de calitate, lucru care are un impact major în economia națională.

Nu în ultimul rând, ea mai remarcă faptul că inclusiv producătorii care au produsele în magazine, le mai au doar pe cele îndesate cu aditivi, iar de fiecare dată când un producător a scos o gamă oricât de restrânsă de produse clean label, produsele au fost listate și ținute un pic de ochii lumii, după care au fost delistate.

Eu, în calitate de consumator, când nu am mai găsit în Kaufland gama Maestro produsă de Caroli, am sunat la Caroli și am întrebat de ce nu mai găsesc Maestro în Kaufland, și mi-a răspuns un director de vânzări: pentru că a fost delistat unilateral de Kaufland, fără nicio explicație.

Irina Filip, fondatoare Cream Land

Antreprenoarea nu încheie fără a spune că la fel li se întâmplă tuturor producătorilor serioși din țară care s-au străduit să învețe să producă industrial alimente curate, în care nu se pun conservanți sau stabilizatori - "semințe de boală", după cum le numește Irina FIlip.



Citeste si