Valoarea indicelui CONFIDEX, care determină nivelul de încredere a managerilor români în economie, a atins cea mai mare valoare măsurată în ultimii patru ani, de 52,5, arată cel mai recent studiu CONFIDEX S1 2024. Astfel, pe fondul scăderii inflației, al creșterii PIB-ului și al unui optimism crescut al mediului de afaceri autohton, dar și internațional, în legătură cu evoluția economiei, valoarea indicelui a depășit maximul anterior de 50,2, înregistrat în primul semestru al anului trecut.

Conform studiului CONFIDEX din primul semestru al acestui an, ponderea managerilor care se declară optimiști cu privire la starea economiei românești a urcat până la 34%, față de 26%, în semestrul precedent. Totuși, 38% dintre aceștia rămân precauți.

”În a doua jumătate a anului trecut mediul de business era pesimist în special din cauza anunțatelor măsuri fiscale. Acum s-a trecut la un optimism. Nu pot spune ca motivul este exclusiv determinat de anul electoral 2024, dar este statistic dovedit că anii electorali vin la pachet cu optimism și o infuzie de încredere. Se poate spune că situația este corelată cu realitatea. De exemplu, am fost în țară, în orașele mici se fac lucrări, mai ales lucrări de construcții/infrastructură. Am vorbit cu manageri care ne spun că dacă ar avea mai multă forță de muncă și mai mult capital disponibil s-ar putea dezvolta mai mult, deoarece au proiecte”, menționează Andrei Cionca (foto), CEO și fondator Impetum Group, compania care realizează studiul CONFIDEX.

„De la an la an, crește reziliența și gradul de încredere al antreprenorilor români în capacitatea de dezvoltare atât a lor, cât și a economiei românești. Astfel, chiar dacă în contextul crizelor multiple prin care a trecut economia, starea dominantă este precauția, se observă totuși o creștere a gradului de optimism cu privire la economia românească. Aceasta se datorează, pe de o parte, semnalelor pozitive la nivel de indicatori macroeconomici, cum ar fi scăderea inflației și creșterea PIB-ului, și, pe de altă parte, mindsetului mediului de afaceri care nu și-a oprit motoarele, nu a clacat, ci a căutat soluții și noi oportunități de a rămâne relevanți pe piață”, a mai adăugat Cionca.

Potrivit datelor studiului CONFIDEX, companiile din domeniul serviciilor sunt cele mai optimiste (indice de încredere 57,1 la nivelul sectorului), urmate de IT (53,7) și construcții și comerț (ambele domenii cu o valoare a indicelui de 52,6. La polul opus, cu o abordare mai precaută, se regăsesc afacerile din agricultură (48,5), energie (49,8) și industrie (51,3).

Firmele încep să aibă tot mai mare încredere în investitori

Sursele de finanțare a afacerilor reprezintă un subiect aflat în mod constant pe ordinea de zi a managerilor români. În acest context, cel mai recent studiu CONFIDEX relevă faptul că 80% dintre manageri au o părere bună sau foarte bună despre investitori, opinia foarte bună crescând de la 31% dintre antreprenori, în S2 2023, la 39%, în prezent.

„Această creștere a percepției pozitive poate fi influențată, pe de o parte, de faptul că managerii au observat mai multe listări la bursă și exemple concrete de exituri reușite. Pe de altă parte, schimbarea de mindset poate contribui și ea: managerii își dau seama că, pentru a se menține și dezvolta, este nevoie de susținere, fie financiară, fie prin expunerea pe care un fond de investiții o poate oferi business-ului, comparativ cu un credit de la bancă care aduce doar capital financiar”, a explicat Andrei Cionca.

Managerii consideră că investitorii contribuie la stabilitatea financiară a companiilor în care investesc (62%), dar sunt și orientați doar spre obținerea unui profit mai mare (59%). De asemenea, 57% consideră că aceștia se pricep la business, după cum arată studiul CONFIDEX din primul semestru al acestui an.

Aproape 90% dintre manageri se declară afectați de măsurile fiscale

Optimismul este unul ancorat în realitate, managerii români fiind atenți la riscurile care ar putea afecta economia, precum: accentuarea crizei forței de muncă, presiunea pe majorarea salariilor, scăderea vânzărilor și inflația.

La peste 4 luni de la intrarea în vigoare a noilor măsuri fiscale, antreprenorii au o imagine mai clară asupra impactului real al acestora. Majoritatea oamenilor de afaceri români participanți la studiu declară că resimt impactul acestora. 87% dintre antreprenorii din domeniul serviciilor se declară afectați, mai mult sau mai puțin, de schimbarea modului de taxare al microîntreprinderilor. La fel de numeroși sunt managerii care resimt dificultăți din cauza anulării scutirii de impozit pentru venituri peste 10.000 lei. De asemenea 82% dintre managerii intervievați susțin că taxarea cu minimum 1% din cifra de afaceri a companiilor cu businessuri mari a afectat companiile.

În contextul actual al pieței, principalele priorități ale managerilor autohtoni sunt creșterea vânzărilor (48% dintre aceștia), retenția angajaților (26%), îmbunătățirea relației cu clienții (26%), accesul la finanțare (22%) și digitalizarea și automatizarea (21%).

Principalele oportunități pe care le iau în considerare oamenii de afaceri din România sunt accesul mai facil la piețele internaționale (12% dintre participanții la studiul actual, comparativ cu 11%, în studiul din S2 2023), creșterea cererii pe piață (12%, în scădere de la 18%) și digitalizarea și tehnologizarea (12%, dublu față de 6%, în studiul precedent). De asemenea, diversificarea produselor, accesarea unor fonduri europene sau a unor subvenții și forța de muncă sunt alte oportunități importante către care se îndreaptă antreprenorii români.

Peste 3000 de antreprenori și C-Level executives au contribuit, în 10 ediții CONFIDEX, la stabilirea unor repere pentru economia românească.

Sursa foto: Impetum

Abonează-te pe
9news.ro Promo

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Ionut Sisu
Ionuț Șișu scrie pentru Wall-Street.ro din anul 2011, iar în prezent ocupă funcția de redactor-șef adjunct . El și-a început activitatea în presă în 2007, în departamentul de limbă engleză al Mediafax monitorizare. În perioada 2008-2009, Ionuț a acoperit domeniile piețe de capital și finanțe personale în cadrul Business Standard, publicația de afaceri a trustului Realitatea-Cațavencu. După o scurtă perioada de timp în cadrul Corect...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri