Germania, Belgia, Portugalia, Franța, Elveția, Olanda sau Spania sunt țări europene în care vânzările de pompe de căldură au continuat să crească în anul 2023. În unele cazuri, creșterea s-a produs în ritm accelerat – de exemplu în Belgia, unde s-a înregistrat o majorare de 72%, susținută, potrivit datelor Asociației Europene a Pompelor de Căldură, de politicile publice de subvenționare. Creșteri semnificative s-au înregistrat și în Germania (59%) sau în Olanda (53%). Per total însă, datele arată că la nivelul pieței europene a avut loc o contracție de 5%, însă raportarea se face la anul 2022, care este unul al rezultatelor record. În paralel, în România, piața de pompe de căldură a crescut usor, însă rămâne subdezvoltată. Situația poate fi remediată doar cu ajutorul unor programe de subvenționare clare, ușor accesibile și adaptate condițiilor economice.

Pompele de căldură au devenit într-un timp relativ scurt o tehnologie extrem de populară, în principal datorită avantajelor tehnice – sunt aparate cu un consum eficient și sunt mult mai prietenoase cu mediul, comparativ cu soluțiile tradiționale de încălzire. Costul lor relativ ridicat constituie însă o provocare, mai ales în vremuri de volatilitate și nesiguranță economică. De aceea, a existat permanent nevoia unor programe publice de încurajare a achiziționării acestora. Avantajele sunt concrete, astfel că statele care au implementat sisteme de subvenționare clare și consistente pentru a sprijini tranziția către pompele de căldură sunt cele care, în ultimii ani, au obținut și cele mai bune rezultate în ceea ce privește protejarea mediului - de exemplu, cele 3 milioane de pompe de căldură care au fost achiziționate în 2022 în Europa ajută la evitarea a 52,5 Megatone de emisii de gaze cu efect de seră pe an, o cantitate egală cu totalul anual al Greciei.

În România, piața se dezvoltă mai încet, în mare parte influențată de situația economică. Potențialul este unul remarcabil. Un studiu realizat recent de Ariston în rândul consumatorilor locali a indicat existența unui public matur, informat, care înțelege avantajele acestei tehnologii atât în ceea ce privește obținerea unui consum eficient, cât și pentru protejarea mediului.

Faptul că publicul este pregatit să facă această tranziție semnificativă în ceea ce privește confortul termic este o veste bună și arată că, dincolo de constrângerile economice caracteristice perioadei, consumatorii autohtoni au evoluat, înțelegând importanța eficienței consumului de resurse, dar și nevoia de protejare a mediului. Însă această atitudine deschisă a consumatorilor trebuie dublată de programe de sprijin care să fie clare și transparent comunicate, realiste și usor accesibile, adaptate condițiilor de piață din România.

Cătălin Drăguleanu, senior director Ariston România

Într-un cadru mai larg, trecerea către pompe de caldură și, în general, către mijloace mai eficiente de asigurari a confortului termic al locuințelor este și o obligație dictată de nevoia de a atinge obiectivele de mediu ambițioase asumate de România, ca stat membru UE.

Sistemele alternative pot face tranziția mai ușoară.

Pompele de căldură nu sunt însă singurele soluții. Există pe piață și o gamă variată de alternative care, deși nu ating performanțele pompelor de căldură, sunt totuși eficiente. Astfel, clasicele centrale de apartament au devenit din ce în ce mai performante în ceea ce privește consumul și cu impact mai scăzut asupra mediului.

“De exemplu, Ariston comercializează în România doar centrale în condensare, care au performanțe crescute comparativ cu modelele convenționale, în termeni de eficiență dar și de protejare a mediului, spune Drăguleanu.

Sistemele hibride, formate din centrală și pompă de caldură, reprezintă un prag către soluții mai eficiente

Potrivit acestuia o variantă foarte bună de tranziție către soluții mai performante este și cea a sistemelor hibride. “Acestea sunt o soluție intermediară, formată din pompă de căldură și centrală termică, cea din urmă putând fi nouă sau deja existentă în locuință. Avantajul este că această variantă pentru că vine în completarea unui produs pe care consumatorul deja îl are, cu care este familiarizat” a mai spus Drăguleanu.

În ceea ce privește pompele de căldură, Ariston comercializează în România pompele de căldură aer-apă din gama Nimbus NET R32 – cea mai nouă soluție pentru încălzire, răcire și apă caldă menajeră, cu eficiență ridicată și amprentă de mediu redusă. Noile pompe au încorporată platforma de diagnoză de la distanță Ariston NET PRO, ceea ce permite verificarea și gestionarea de la distanță a sistemelor instalate.

Acestea au o eficiența de aproape 3 ori mai mare comparativ cu cea a sistemelor tradiționale și un consum cu cel puțin 75% mai mic.

Sursa foto: Ariston

Abonează-te pe
9news.ro Promo

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri