16 Octombrie 2018

Studiu: 367.000 de metri patrati de spatii comerciale, in constructie. Unde si cand vor fi livrate noile proiecte?



In acest moment, in Romania sunt in constructie 367.000 de metri patrati de spatii comerciale, cu date de livrare in 2018 si 2019, potrivit unei analize realizate de catre compania de consultanta imobiliara CBRE. Acestea sunt cuprinse in 19 proiecte, dintre care 13 noi si 6 extinderi. In primul semestru din 2018 au fost terminate spatii de retail ce totalizeaza circa 30.000 de metri patrati localizati in proiecte din Bistrita, Focsani, Gheorghieni, Ramnicu Sarat si Vaslui. In ce orase vor fi livrate spatiile comerciale aflate in prezent in constructie?

Stocul modern de spatii de retail se situeaza, in momentul de fata, la 3,52 milioane metri patrati, dintre care 59% este reprezentat de sectorul centrelor comerciale, iar 41% de parcurile de retail. Din actualul stoc de spatii de retail, circa 51% au fost dezvoltate in perioada 1999 – 2008, potrivit unei analize realizate de catre compania de consultanta imobiliara CBRE.

Conform reprezentantilor CBRE, 367.000 de metri patrati de spatii comerciale sunt in prezent in constructie, cu date de livrare in 2018 si 2019. Acestea sunt cuprinse in 19 proiecte, dintre care 13 noi si sase extinderi. In primele sase luni din 2018 au fost terminate spatii de retail ce totalizeaza circa 30.000 de metri patrati localizati in proiecte din Bistrita, Focsani, Gheorghieni, Ramnicu Sarat si Vaslui.

La nivelul stocului modern de spatii comerciale, aproximativ 32% se afla in Bucuresti, iar 38% este impartit in 10 orase: Constanta, Cluj-Napoca, Iasi, Timisoara, Oradea, Brasov, Ploiesti, Suceava, Craiova, Pitesti, potrivit analizei CBRE.

Dintre cele 19 proiecte de retail care sunt in prezent in constructie, cele mai mari, din punct de vedere al suprafetei dezvoltate, sunt:

  • Openville, din Timisoara, cu 47.000 metri patrati;
  • AFI Palace Brasov, cu 45.000 metri patrati;
  • Targoviste Mall, cu 33.000 metri patrati;
  • Shopping City Targu Mures, cu 32.900 metri patrati;
  • Shopping City Satu Mare, cu 28.700 metri patrati;
  • DN1 Balotesti, cu 28.000 metri patrati;
  • Baia Mare Value Center, cu 22.500 metri patrati;
  • Electroputere Parc din Craiova, cu 22.100 metri patrati.
Studiu CBRE: Crestere cu 30% a vanzarilor online

Din proiectele aflate in constructie, 53% este reprezentat de sectorul centrelor comerciale si 47% de parcurile de retail. De asemenea, 18% din stocul de spatii de retail aflate in prezent in dezvoltare sunt extinderi in constructii existente, potrivit analizei CBRE.

“Activitatea in sectorul spatiilor de retail continua sa fie dinamica si in 2018, insa nu la fel de efervescenta ca in 2017. Observam o crestere a activitatii regionale, in orase secundare, dar si in orase tertiare. Acest lucru se datoreaza cresterii puterii de cumparare la nivelul intregii tari. O alta tendinta importanta este si majorarea ponderii componentei online pe segmentul de retail. Astfel, am remarcat o crestere cu 30% a vanzarilor online in S1 2018, fata de S1 2017”, a declarat Carmen Ravon, Head of Retail Leasing al CBRE Romania.

In primul semestru din 2018, noua chiriasi au intrat, majoritatea in premiera, pe piata locala a spatiilor de retail: retailerul german Kik; brandul german, Hugo Boss; compania canadiana care detine lantul de cafenele Esquires Coffee; brandul romanesc de incaltaminte, S-Karp; singurul magazin monobrand deschis in Europa de Est de marca de ceasuri elvetiene TAG Heuer; retailerul vestimentar international Comma; Karaca, retailer de produse de uz casnic din Turcia; Miniso, retailer japonez de produse pentru casa si accesorii si retailerul sloven de produse pentru casa, sportive si de calatorie, Vitapur Home.

“Cresterea consumului in Romania a dinamizat piata spatiilor de retail, dupa cum era firesc. Mari branduri internationale, care activeaza in industrii extrem de diverse si tintesc publicuri diferite, au decis anul acesta sa-si faca intrarea pe piata locala. Acesta este un semn ca piata romaneasca se maturizeaza si devine din ce in ce mai ofertanta pentru marii jucatori care o ocoleau pana acum, considerand-o prea riscanta”, spune Carmen Ravon, Head of Retail Leasing al CBRE Romania.

In primul semestru din 2018, chiria prime (chiria de referinta pentru proiectele de clasa A, amplasate in cele mai bune zone) pentru centrele comerciale s-a situat la 80 euro/ metru patrat , iar in cazul parcurilor de retail a oscilat intre 8 si 15 euro/ metru patrat. Chiria prime in cazul unitatilor de retail stradale a fost de 55 euro/ metru patrat. Randamentul prime (randamentul inregistrat de proiectele de clasa A, din zonele cel mai bine cotate) raportat pentru centrele comerciale a fost de 6,5%.



Citeste si