4 Decembrie 2014

Statistica vorbeste de crestere in comert, retailerii sunt departe de efuziunea de fericire din anii trecuti



In ciuda datelor statistice care indica o crestere a afacerilor din comert la noua luni cu 7,3%, retailerii consultati de Wall-Street.ro sustin ca in realitate nu putem vorbi de o relaxare a consumului, ci doar de o evolutie liniara, influentata doar de sezonalitate.

Cifra de afaceri din comertul cu amanuntul, cu exceptia vanzarilor de autovehicule si motociclete, a crescut in primele noua luni fata de aceeasi perioada din 2013, atat ca serie bruta cat si ca serie ajustata in functie de numarul de zile lucratoare si de sezonalitate, cu 7,3%, fiecare.

Evolutia a fost sustinuta de cresterea vanzarilor de produse nealimentare (10,9%) si vanzarilor de produse alimentare, bauturi si tutun (+8,4%).

Gabriel Sandu, directorul general al retelei de magazine de proximitate Pronto, cel mai mare francizat al Carrefour Romania, sustine ca nu a remarcat o crestere in comertul alimentar, evolutia fiind liniara, influentata doar de sezonalitate. “Observam o tendinta de evolutie si crestere de pondere vanzari alimente de baza si cresterea ponderii vanzarilor de marci proprii, de aceea nu credem ca a fost o relaxare a consumului in ultima perioada, ci din contra”, afirma Sandu.

Cresterea de vanzari in cazul retailerului vine in principal din deschiderea de magazine. La un an de la intrarea in franciza Carrefour Express cu sapte magazine, Pronto a ajuns la o retea de 15 magazine. “Statistic este posibil sa apara o crestere pe segmentul de hypermarket care isi continua expansiunea sau poate prin fiscalizarea unor vanzari care in trecut nu apareau in statistici, pentru ca in spatiul public sunt referiri la o imbunatatire a colectarii. Si noi am inregistrat cresteri importante in locatiile preluate fata de istoricul de vanzari din 2013”, a completat Gabriel Sandu.

Si Feliciu Paraschiv, proprietarul Paco, una dintre cele mai mari retele de local key accounts din Moldova, justifica evolutia pozitiva din trimestrul III prin deschiderea unui nou magazin. Astfel, business-ul a crescut cu 15,8% in aceasta perioada, reteaua numarand 7 magazine, in Focsani si Onesti. “Pentru ultimul trimestru din acest an estimam un avans al afacerilor de 7,6% fata de aceeasi perioada din 2013. In plus, cifra de afaceri va ajunge la 11,5 milioane euro anul acesta, iar pentru 2015 vorbim tot de un avans, de pana la 12,5 mil. euro tot datorita deschiderii unui magazin in luna decembrie. Se simte insa o relaxare a consumului, mai mare ca inflatia”, explica Paraschiv.

Pe de alta parte, Gabriel Sandu vorbeste despre o serie de factori de influenta pentru sezonalitate negativa cum ar fi plecarea unei parti a locuitorilor Capitalei din 15 decembrie si pana in 15 ianuarie. “In plus fenomenele meteo extreme (racire brusca, ploaie, ninsoare) au tendinta de a inhiba vanzarile in comertul stradal”, subliniaza Sandu.

Pronto vizeaza in acest an o cifra de afaceri de 3,5 mil. euro, iar pentru 2015 intentioneaza sa depaseasca pragul de 5 mil. euro, ca urmare a integrarii magazinelor deschise in cursul anului 2014.

“In masura in care vom reusi sa acceleram expansiunea este posibil sa depasim cu mult aceste cifre, dar planificarea o vom face pe parcursul lunii ianuarie dupa o evaluare atenta a mediului de afaceri si in functie desigur de oportunitatile din piata. In masura in care mediul extern apropiat sau mediul macroeconomic nu va fi ostil (cresteri de taxe, scadere economica, scaderea puterii de cumparare), ne propunem sa deschidem 12 magazine”, a adaugat Gabriel Sandu.

De asemenea, reprezentantii Profi, al doilea mare retailer dupa numarul de magazine, declara ca piata de retail este in stagnare, insa compania a inregistrat crestere atat extensive, prin numarul mare de deschideri de magazine, cat si la nivel de vanzari. “In trimestrul 3 situatia noastra a fost mai bunae decat in primul si al doilea, iar pe mai departe ne asteptam sa ne atingem tintele propuse. Pentru anul viitor cresterea este influentata de puterea de cumparare, iar puterea de cumparare e decisa de politicile macroeconomice. Acolo se afla raspunsul”, sustine oficialii Profi.

La randul sau, Delia Nica, directorul executiv al Asociatiei Marilor Retele Comerciale din Romania, declara ca la nivelul producatorilor “nu exista o efuziune de bucurie”. “Marii retaileri isi vor face publice rezultatele in luna martie, pentru moment fiecare isi tine oala acoperita. In schimb, sunt semnale care vin din discutiile cu producatorii, care nu sunt incantati si care si-au redus preturile pentru a atrage consumatorii. Nu stiu cat de mult intra in aceasta ecuatie si campania de Black Friday”, a mai spus Nica.



Citeste si