75% dintre angajații din întreaga lume folosesc deja inteligența artificială (AI) la locul de muncă, arată datele furnizate de studiul „Work Trend Index 2024”, realizat de Microsoft și LinkedIn. România se află pe locul 6 în lume în ceea ce privește adopția AI, iar pe măsură ce se consolidează tot mai mult această tehnologie în munca și viețile oamenilor va crește, totodată și nevoia de personal specializat în AI, a spus Bogdan Putinică, Country Manager Microsoft România și Moldova.

„În România avem o populație mare de IT-iști. În prezent, țara noastră are peste 238.000 de ingineri. Este o fundație bună de experți care creează și folosesc tehnolgie”, a declarat Bogdan Putinică.

După doar un an, în întreaga lume, AI influențează modul în care oamenii lucrează, coordonează echipe și fac recrutări. Utilizarea inteligenței artificiale generative la locul de muncă aproape s-a dublat în ultimele șase luni, mai arată datele cercetării realizat de gigantul american Microsoft și LinkedIn.

Cum se raportează angajații și liderii la inteligența artificială

Angajații își doresc funcționalitățile inteligenței artificiale la locul de muncă și nu așteaptă ca primul pas să fie făcut de către companii: 75% dintre angajați folosesc acum AI la locul de muncă. Angajații afirmă că AI contribuie la reducerea timpului necesar de muncă, stimulează creativitatea și le permite să se concentreze pe cele mai importante sarcini.

Totuși, în timp ce 79% dintre liderii de business sunt de acord că adopția AI este esențială pentru a rămâne competitivi, 59% dintre ei își pun problema cuantificării câștigurilor de productivitate, iar 60% consideră că firma lor nu are conturate deocamdată o viziune și un plan de adopție pentru intelegența artificială. Presiunea ROI-ului (randament de investiție ) imediat îi împiedică pe lideri să facă pași spre adopția AI. Astfel, angajații acționează pe cont propriu: 78% dintre utilizatorii de AI folosesc propriile instrumente de inteligență artificială la locul de muncă, rămânând fără beneficiile care decurg din utilizarea strategică a acestora la scară largă și punând în pericol datele companiei.

Folosirea inteligenței artificiale la locul de muncă se face într-un ritm accelerat în întreaga lume. În timp ce numeroși angajați din România adoptă cu entuziasm instrumentele AI pentru a-și stimula productivitatea și creativitatea, multe companii mai au încă de lucru la o viziune pentru implementarea eficientă a acestei tehnologii. Este esențial ca liderii de business să ofere îndrumări clare, instruire și guvernanță în ceea ce privește utilizarea AI, pentru a debloca pe deplin potențialul acesteia și pentru a prevedea riscurile de utilizare.

Bogdan Putinică, Country Manager Microsoft România și Moldova

Pentru fiecare lider, există oportunitatea de a se folosi de acest impuls pentru a genera ROI. Și nu este vorba doar de o adopție în rândul generației Z, căci angajații din toate grupele de vârstă folosesc propriile instrumente de inteligență artificială la locul de muncă, mai arată datele studiului.

Cele patru tipuri de oameni care folosesc AI

Studiul a evidențiat patru tipuri de utilizatori de AI - de la sceptici care folosesc rar AI, până la utilizatori experimentați care folosesc inteligența artificială pe scară largă. În comparație cu scepticii, utilizatorii experimentați de AI și-au reorganizat complet zilele de muncă, reimaginând procesele de business și economisind peste 30 de minute pe zi. Peste 90% dintre utilizatorii experimentați spun că AI face ca volumul lor mare de muncă să fie mai ușor de gestionat și munca mai plăcută.

Prea multe e-mailuri și nu ai timp să le citești pe toate? AI-ul ajută în acest sens

Cercetătorii Microsoft au conceput un studiu de control, cu o durată de șase luni, desfășurat pe 60 de clienți Copilot (asistent virtual bazat pe inteligență artificială, căruia îi poți solicita informații pe diverse subiecte sau imagini) din diverse industrii. Este prima observație majoră a peste 3.000 de persoane care utilizează AI în mediul de lucru, fără intervenții din partea cercetătorilor. Rezultatele preliminare arată modul în care inteligența artificială ar putea remodela programul zilei de lucru în moduri fundamentale: prin reducerea timpul petrecut citind mailuri, prin organizarea de ședințe mai valoroase și prin permiterea de mai mult timp petrecut realizând sarcini de lucru de mare valoare, care necesită concentrare.

Studiul arată că utilizatorii Copilot au citit cu 11% mai puține e-mailuri individuale și au petrecut cu 4% mai puțin timp interacționând cu acestea. Companiile care au văzut cel mai mare impact au petrecut cu 25%-45% mai puțin timp citind e-mailuri. În unele companii, timpul petrecut în ședințe a crescut, în altele a scăzut. O ipoteză este că inteligența artificială face ședințele mai valoroase - prin schimb de informații și cale rapidă spre creație, precum o ședință de brainstorming transformată ușor într-o primă formă de proiect. În unele companii, eficiența crescută duce la mai puține ședințe, iar în altele, valoarea crescută duce la mai multe.

De asemenea, utilizatorii Copilot au editat cu 10% mai multe documente în Word, Excel și PowerPoint - companiile care au avut cel mai mare impact au observat o creștere de 20%. Acest lucru ar putea sugera că oamenii refolosesc timpul pe care îl economisesc pentru activități de concentrare de mare valoare, cum ar fi crearea și consumul de informații.

Cercetarea este bazată pe un sondaj efectuat pe 31.000 de persoane din 31 de țări, pe tendințele care se conturează pe piața forței de muncă și ale angajărilor prin intermediul LinkedIn, pe trilioane de semnale de productivitate Microsoft 365 și pe cercetări la clienții Fortune 500.

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe
9news.ro Promo

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Raluca Juncu
Raluca este unul din reprezentanții entuziaști și curioși ai generației Millennials. A studiat Jurnalism la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării la Universitatea din București și a urmat un master în Comunicare și Resurse Umane, în cadrul aceleiași instituții. Timp de doi ani a fost redactor la revista Forbes România și colaborator în cadrul mai multor proiecte editoriale precum Top 500 companii , Top 30 cele mai influente femei, precum și...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri