Singura constantă din piața muncii este, cu siguranță, schimbarea. În rândul angajaților și angajatorilor apar mereu trenduri noi care ajung să fie îndelung dezbătute. După marea demisie și quiet quitting (demisia silențioasă), apare un nou trend în rândul angajaților, care pare să predomine în acest an și care va marca, în special, vara lui 2024.

Ce este quiet vacationing - „vacanța liniștită” sau „vacanța pe furiș”

Cu siguranță vă mai aduceți aminte de marea demisie și quiet quitting, fenomene care începând cu vara lui 2022 au fost pe buzele tuturor. De această dată, un alt concept „liniștit” face zgomot în piața muncii din întreaga lume. Practic, „vacanța liniștită” denumește fenomenul prin care angajații își iau vacanță în timp ce lucrează, fără să-și ia concediu de odihnă. Practic, angajații în cauză își iau concediu pe furiș, în timp ce se mai ocupă, totodată și de alte responsabilități de la job.

Trendul din vara lui 2024: „Vacanța silențioasă” (quiet vacationing) pe care angajații și-o iau pe furișSursa foto: Shutterstock

Aproximativ 1 din 10 angajați și-a luat o „vacanță liniștită” în ultimul an, potrivit unui raport de la Resume Builder care a chestionat peste 1.000 de angajați din mediul corporate, în luna mai. Aproximativ 6 din 10 angajați au precizat că mențin o fațadă care le dă de înțeles șefilor că ei lucrează, răspunzând la e-mailuri, la mesaje, la telefoane și participând, totodată și la ședințele online. Totodată,
aproape 4 din 10 angajați au spus că nu s-au deranjat să facă nici măcar aceste lucruri, notează HR Dive.

De ce apelează angajații la o „vacanță liniștită” de care șeful nu știe

În timp ce mulți angajații susțin, cu certitudine (68%) că șefii lor îi susțin când vine vorba de a-și lua un concediu, nu toți vor să-și ia zile libere din concediul lor de odihnă. Doar puțin peste o treime dintre angajați își iau „întotdeauna” concediu de odihnă, în timp ce aproximativ 1 din 5 susține că doar „uneori” își ia zile de concediu, 6% o fac rar și 2% nu-și iau niciodată zile de concediu.

De ce nu vor să facă asta? Ei bine, mulți dintre ei se tem că dacă își iau concediu de odihnă, șeful va crede că e mai puțin implicat în jobul său și că își înșală munca. Paradoxal, angajații își fac concediile fără să știe șeful, culmea, tocmai ca să nu creadă că luându-și concediu nu sunt implicați la locul de muncă. În plus, mulți angajați nu-și iau concediu și pentru că se tem de posibile concedieri.

Teama de a nu fi considerați leneși s-a înfiripat cel mai mult la angajații tineri, din generațiile Z și Millennials care resimt o presiune uriașă în a fi productivi și în a nu-și depăși termenele limită impuse de proiectele de la job.

Totuși, concluzia este una cât se poate de simplă: acest comportament denotă o anxietate foarte mare. Stacie Haller, consilier șef de carieră al Resume Builder, a spus că este esențial pentru angajatori să abordeze aceste preocupări.

Atunci când companiile extind, de exemplul numărul de zile de concediu, fără a aborda aceste anxietăți, nu numai că nu reușesc să motiveze, ci pot eroda retenția unor angajați valoroși.

Stacie Haller, consilier șef de carieră al Resume Builder

Mai mult, când oamenii simt nevoia să se furișeze pentru a lua pauze, acesta este un semn că locul lor de muncă nu are un sistem sau o cultură îndreptată către avantajele luării de zile libere. Managerii pot atenua această tensiune în mai multe moduri: pot fi mai transparenți în ceea ce privește solicitarea unui concediu, pot normaliza luarea concediului de odihnă, făcându-și timp, ca șef, să acorde sprijin atunci când angajații lor pleacă în concediu, scrie CNBC.

Sursa foto: Pexels

Abonează-te pe
9news.ro Promo

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri