Niciun loc de muncă nu este 100% sigur, indiferent că vorbim de crize de ordin financiar sau de progrese tehnologice care pot perturba și schimba paradigma muncii. Lumea se schimbă mai mult decât credem noi sau decât putem uneori să ținem pasul, însă partea bună este că ne putem pregăti și că putem rămâne la fel de „hot” ca angajați, pe o piață a muncii în care deja și-au făcut apariția tot mai multe instrumente de digitalizare și de automatizare. Iată cum te poți asigura că aduci valoare adăugată muncii tale indiferent de job și că abilitățile tale sunt încă relevante și căutate în piața muncii.

1. Gândirea strategică

Inteligența artificială a făcut cu siguranță pași uriași în ultimii ani, în special cea generativă care poate acum să scrie, să genereze imagini, materiale audio și chiar videoclipuri la un nivel de sofisticare nemaivăzut până acum. Ceea ce nu poate face, totuși, este să folosească gândirea strategică.

Gândirea strategică se referă la capacitatea de a concepe soluții strategice la problemele identificate după analizarea situațiilor complexe și identificarea tendințelor pe anumite date (sau informații). Deși un software AI poate fi foarte deștept în analizarea unor bucăți de informații și în condensarea lor în rezumate ordonate, încă îi lipsește capacitatea umană de a folosi abilitățile de gândire creativă și critică necesare pentru a lua decizii. Practic, AI-ul nu are nivelul de sensibilitate pe care un om îl are. Deocamdată, cel puțin, gândirea strategică este ceva care respiră doar oameni ca tine și ca noi toți.

Reține, însă, că abilitățile de gândire strategică se dobândesc prin practică. Desigur, ca orice mușchi, exercițiile repetate te vor ajuta să practici mai ușor această gândire strategică, potrivit Forbes.com.

Exercițiu practic:

Pentru a îmbunătăți gândirea strategică, fă-ți un obicei din a analiza chiar și cele mai simple probleme, dar din mai multe unghiuri. Vino cu mai multe soluții. Totodată, împarte sarcinile mari în unele mai mici pentru a fi ușor de abordat din punct de vedere sistemic.

2. Abilități de comunicare intenționată

Abilitatea de a exprima și articula idei clar în orice format va fi întotdeauna o abilitate importantă. Dar, având în vedere recentele salturi tehnologice ale AI, o idee bună ar fi să depășim simpla exprimare și să trecem la comunicarea intenționată.

Ce este comunicarea intenționată? De cele mai multe ori, scopul nostru principal este doar acela de a exprima idei, fără să ne gândim la ce s-ar putea întâmpla după aceea, cel puțin nu în mod conștient. Însă comunicarea intenționată presupune formularea unui mesaj cu o intenţie prestabilită, cu un scop. Nu este vorba, aici, de manipulare, ci de practica de a crea un mesaj bine gândit, care ia în considerare nevoile publicului tău, contextul mesajului și rezultatul dorit.

Abilitățile de comunicare intenționată sunt deosebit de importante pentru angajatori, deoarece demonstrează capacitatea cuiva de a-i determina pe oameni să lucreze pentru un obiectiv comun. Comunicatorii intenționați iau parte la conversații care au cu adevărat sens, pun întrebări perspicace și își exprimă interesul real pentru oameni și companii, făcându-i lideri și colaboratori excelenți la locul de muncă.

3. Abilități de gestionare a datelor

În condițiile în care companiile se străduiesc să ia decizii bazate pe date, capacitatea de a transforma datele brute în acțiuni reprezintă încă un set de abilități râvnite, care ți-ar putea aduce un loc de muncă stabil. Practic, aici te ajută exercițiul acela pe care l-ai deprins la școală sau la facultate de a trece prin teorie și de a o traduce sau a o interpreta ulterior. Ce e interesant la aceste abilități este că sunt necesare în fiecare industrie și le poți folosi la orice loc de muncă.

De exemplu, experții în date sunt foarte căutați în marketing, deoarece abilitățile lor pot ajuta la interpretarea datelor consumatorilor pentru a personaliza campaniile și pentru a optimiza cheltuielile publicitare. Însă, competențele de gestionare a datelor sunt utile chiar și în comerțul cu amănuntul, unde firmele trebuie să știe să gestioneze eficient inventarul și unde au nevoie să primească și răspunsuri cu privire la tendințele din comportamentul de consum.

Acolo unde este nevoie de reducere de costuri, de optimizare a resurselor și de eficientizare a operațiunilor, capacitate de a analiza și de a interpreta datele va fi mereu utilă.

4. Abilități de leadership

Când companiile din Silicon Valley au început să apeleze la concedierile colective, unul dintre motivele principale a fost ideea că există echipe slab conduse, care nu dau randamentul dorit. CEO-ul Meta, Mark Zuckerberg, a marcat 2023 drept „Anul eficienței” și a concediat peste 10.000 de angajați, mulți dintre aceștia fiind middle-manageri.

Ar fi tentant să presupunem, poate, că abilitățile de leadership nu mai sunt utile în actuala economie, însă lucrurile nu stau deloc așa. Dimpotrivă, abilitatea de a conduce este cu atât mai utilă în echipele slabe, unde echipele mai mici, unde oamenii sunt împinși să atingă succesul într-un format restrâns.

A avea abilități bune de leadership în organizațiile mai slabe înseamnă a avea capacitatea de a motiva membrii echipei în fața termenelor limită strânse și a responsabilităților cu un nivel ridicat de complexitate. Da, provocarea e mai mare, dar și rezultatele vor fi pe măsură!

5. Simțul umorului

Angajații cu personalitate și cu simțul umorului joacă un rol important în a-și ajuta echipa, dar și în a da sens culturii din jurul lor. Adevărul este că oamenilor le place să lucreze cu persoane pe care le îndrăgesc, nu cu oameni care sunt veșnic negativiști. Iar oamenii amuzanți sunt, în mare parte apreciați, la nivel universal, dacă putem spune așa.

Ideea e simplă: Poți fi cel mai bun angajat dintr-un birou, însă dacă nu poți articula idei și nu lucrezi bine cu alții, atunci este mai puțin probabil să fii considerat un atuu real al organizației. Acum, asta nu înseamnă că trebuie să fii clovnul de la birou, dar dacă ai capacitatea de a lumina încăperea în care intri și de a crea o atmosferă pozitivă, atunci, statistic vorbind, ai șanse mai mari să fii sunat înapoi.

Sursa foto: Pexels

Abonează-te pe
9news.ro Promo

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri