Educația superioară este un factor crucial în dezvoltarea unei societăți moderne și prospere. Cu toate acestea, în România, doar 23% dintre români sunt absolvenți de facultate, un procent mult mai mic decât media europeană de 43%. Această discrepanță subliniază o problemă majoră în sistemul educațional al țării, care ar putea avea consecințe negative asupra competivității și prosperității în viitor.

Comparând cu alte țări europene, precum Ungaria și Italia, care sunt ușor peste România în ceea ce privește numărul de absolvenți de facultate, se observă că există o nevoie urgentă de îmbunătățire a accesului la educația superioară în țară. De asemenea, țările precum Irlanda, Suedia și Luxemburg se află în fruntea clasamentului european în ceea ce privește numărul de absolvenți de facultate, ceea ce evidențiază importanța acordată de aceste țări educației superioare și impactul pozitiv pe care îl are asupra societății lor si forței de muncă.

Un alt aspect important este reprezentat de discrepanța de gen în ceea ce privește accesul la educația superioară în România. La nivel global 48% dintre femeile care încep o facultate își termină studiile în comparație cu doar 38% dintre bărbați care reușesc să-și obțină licența.

Cauzele acestei discrepanțe în ceea ce privește nivelul de educație superioară în România pot fi multiple și complexe. Una dintre acestea ar putea fi reprezentată de problemele sistemului educațional, cum ar fi infrastructura precară, lipsa resurselor financiare și materiale, precum și deficitul de cadre didactice calificate. Toate aceste aspecte pot contribui la scăderea calității învățământului superior și la descurajarea elevilor de a urma studii universitare.

Pe lângă aceste aspecte, o altă cauză ar putea fi reprezentată de lipsa de informare cu privire la beneficiile educației superioare și perspectivele de carieră pe care le oferă. Mulți tineri din România provin din medii defavorizate, unde accesul la educația superioară poate părea un lux sau o opțiune inaccesibilă. De aceea, este important să existe programe și politici guvernamentale care să încurajeze și să susțină elevii să urmeze studii superioare, indiferent de mediul din care provin.

Pentru a remedia această situație și a crește procentul de absolvenți de facultate în România, este necesară o schimbare profundă în sistemul educațional. Este vital să se investească mai mult în educație, să se îmbunătățească infrastructura școlară, să se crească accesul la resursele necesare și să se ofere sprijin financiar și moral elevilor care doresc să își continue studiile. De asemenea, este important să se promoveze educația ca o valoare de bază în societate și să se consolideze parteneriate între instituțiile de învățământ și mediul privat pentru a asigura o pregătire adecvată pentru piața muncii.

Acum 15 ani, peste 1 milion de absolvenți de liceu urmau să înceapă facultatea în România. Din păcate, cifrele recente arată că aproximativ 550.000 încep o facultate, dar multi dintre aceștia le-au finalizat. Această situație alarmantă reflectă o problemă profundă în sistemul educațional românesc, care nu reușește să ofere specializări moderne și relevante pentru piața muncii.

Una dintre principalele cauze ale acestui fenomen este lipsa unei oferte educaționale adaptate cerințelor pieței muncii. Multe dintre programele universitare disponibile în România sunt învechite și nu mai sunt relevante pentru noile tendințe și tehnologii care guvernează economia contemporană. Acest lucru face ca absolvenții să se confrunte cu dificultăți în găsirea unui loc de muncă sau să fie nevoiți să accepte poziții subcalificate.

Pe lângă lipsa de specializări moderne, există și o problemă de calitate în sistemul de învățământ superior. Multe universități din România sunt subfinanțate și nu beneficiază de resurse suficiente pentru a oferi programe educaționale de înaltă calitate. Lipsa de cadre didactice bine pregătite și de infrastructură adecvată afectează calitatea educației și determină absolvenții să se simtă neînțeleși și nepregătiți pentru a face față provocărilor pieței muncii.

O altă problema majoră este lipsa unei orientări școlare adecvate pentru elevi și studenți. Mulți tineri din România nu sunt ghidați sau sfătuiți în alegerea unei cariere potrivite pentru ei. Lipsa unor consilieri școlari calificați și a unor programe de orientare profesională eficiente duce la luarea deciziilor greșite în ceea ce privește alegerea facultății și a specializării.

Pentru a remedia aceste probleme, este necesară o reformă amplă a sistemului educațional românesc. Guvernul ar trebui să aloce mai multe resurse pentru învățământul superior și să încurajeze colaborarea între universități și companii pentru a asigura adaptarea programele de studii la cerințele pieței muncii. De asemenea, este crucial să se ofere elevilor și studenților acces la programe de orientare profesională și consiliere școlară de înaltă calitate pentru a-i ajuta să-și descopere potențialul și să-și aleagă carierele potrivite.

De asemenea, ar trebui să se pună accent pe promovarea specializărilor moderne și relevante pentru viitor, cum ar fi tehnologia informației, ingineria software, inteligența artificială, marketingul digital sau managementul resurselor umane. Aceste domenii sunt în plină expansiune și oferă numeroase oportunități de carieră pentru tinerii aflați la începutul drumului lor profesional.

Este esențial să se creeze un mediu educațional stimulant și motivant pentru elevi și studenți, care să îi încurajeze să-și atingă potențialul maxim și să se implice activ în învățare. Educația ar trebui să fie o experiență plină de provocări și oportunități, care să îi pregătească pe tineri pentru a face față provocărilor viitoare și a-și construi o carieră de succes într-o lume în continuă schimbare.

Sursa foto: Sorina Faier

Abonează-te pe
9news.ro Promo

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Raluca Juncu
Raluca este unul din reprezentanții entuziaști și curioși ai generației Millennials. A studiat Jurnalism la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării la Universitatea din București și a urmat un master în Comunicare și Resurse Umane, în cadrul aceleiași instituții. Timp de doi ani a fost redactor la revista Forbes România și colaborator în cadrul mai multor proiecte editoriale precum Top 500 companii , Top 30 cele mai influente femei, precum și...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri