20 Mai 2024

O firmă poate funcționa și fără ”șefi” în fiecare departament



În ultimele două săptămâni am auzit de patru ori această întrebare. Iar răspunsul este DA.

Opinie scrisă de Răzvan Căzănescu, expert în antreprenoriat și fondatorul TBF.

Atât timp cât:

  • responsabilitățile oamenilor sunt verificabile;
  • există proceduri pentru fiecare lucru care trebuie făcut;
  • oamenii primesc cantitatea necesară de training;
  • ai persoane care verifică îndeplinirea responsabilităților (controlling);
  • ai sisteme de recrutare bine puse la punct;
  • și cineva are autoritate să aplice consecințele.

Mai precis, atât timp cât oamenii știu ce au de făcut, cum trebuie să facă și cineva verifică îndeplinirea responsabilităților.

Persoana care verifică îndeplinirea responsabilităților nu trebuie să fie manager. Nu e nevoie să știe cum să conducă oameni sau să relaționeze cu ei. Nu trebuie să știe să concedieze sau să recruteze. Doar trebuie să aibă ochiul de soacră bine dezvoltat.

Apoi ai nevoie de un specialist în recrutare, pentru a aduce oamenii necesari pe rolurile potrivite.

Și de o persoană cu autoritate care să poată concedia sau să aplice consecințele atunci când cei care verifică observă nereguli.

Vezi tu... toate aceste lucruri (plus încă altele câteva) le face un manager.

Însă în anumite cazuri poți elimina acest rol prin spargerea sarcinilor către specialiști nișați.

Un business de succes este 95% mediocru și 5% remarcabil

Un business de succes este 95% mediocru și 5% remarcabil

Săptămâna trecută am fost la un restaurant cu niște prieteni.

  • Restaurantul drăguț ca design.
  • Mâncarea bună.
  • Oamenii ok.

Nu am avut nimic rău de spus despre experiență.

Problema?

Nu am nici ceva memorabil de spus. Aș mai alege să merg la acel restaurant doar dacă este în drum. Dacă mă năpădește foamea și sunt lângă el.

Din păcate văd acest lucru la foarte multe businessuri. Fac toate lucrurile bine. Niciunul însă remarcabil.

Un restaurant trebuie să aibă un fel de mâncare care să iasă în evidență. Să mă facă să spun când mă întâlnesc cu un prieten: "Trebuie să mergi acolo și să mănânci X".

Același lucru este valabil în orice alt business.

Mulți însă cred că dacă nu pot face totul remarcabil, atunci nu ar trebui să mai încerce să facă nimic extraordinar. De multe ori acel lucru nu necesită nici măcar o cheltuială mai mare. Doar ceva mai mult timp și energie consumate pe lucrurile importante.



Citeste si