12 Februarie 2024

Cât se câștigă în România în ”ground operations” - angajații la sol din domeniul aviației. Nivelul salariilor, sub cel din Vest



Un angajat lucrează între 20 şi 40 de ani într-un aeroport, în condiții care pot fi extrem de grele și care își pun amprenta asupra celor din domeniu, spune șeful sindicatului de pe Otopeni. Care e însă nivelul salariilor?

Personalul specializat în aviaţie este foarte greu de găsit, puţini tineri sunt atraşi de acest domeniu, iar pregătirea în acest sens este foarte riguroasă, costisitoare şi presupune un angajament puternic al organizaţiei, a declarat Mircea Voinopol, preşedinte al Sindicatului Aeroportuar Henri Coandă. El a explicat că un angajat lucrează între 20 şi 40 de ani într-un aeroport, pe platformă, în condiţii de muncă destul de grele, unde vara sunt temperaturi ridicate în anumite momente critice, iar iarna sunt "foarte multe grade cu minus", motiv pentru care aceste condiţii "îşi pun amprenta" pe durata unei cariere de zeci de ani.

"Acea sintagmă pe care am auzit-o cu toţii: avem 10 la uşă ca tine, avem 20 la poartă. În aviaţie este falsă, pentru că în aviaţie există nişte standarde. Pregătirea personalului din aviaţie este foarte riguroasă, foarte costisitoare şi presupune un angajament puternic al organizaţiei. Este foarte greu să găsim personal specializat în aviaţie. Acesta este al doilea motiv pentru care ne interesează reconversia. Un motiv este pentru oameni şi al doilea este pentru organizaţie. Dacă nu are personal specializat, organizaţia nu poate funcţiona la standardele impuse de Uniunea Europeană", a mai spus preşedintele Sindicatului Aeroportuar Henri Coandă.

Totodată, el a menţionat că nivelul de salarizare din aviaţie ar trebui adus la nivelul altor ţări din Uniunea Europeană.

"Sunt două curente de opinie. Un curent de opinie este acela că, în momentul de faţă, nivelul salarial din aviaţie este oarecum inferior în raport cu munca prestată, cu exigenţele acestui tip de activitate şi în raport cu salariile din alte industrii, chiar aeronautică, dar din statele membre UE. Pe de altă parte, raportat la cealaltă parte a societăţii, un curent de opinie este că, în aviaţie salariile sunt relativ pe un palier ridicat, de la mijloc în sus. Realitatea este următoarea: şi nu aş comenta din punct de vedere al generaţiilor de tineri, aş comenta din punct de vedere al dorinţei de a face aviaţie. Aviaţia înseamnă şi dorinţă, aviaţia înseamnă şi pasiune. Mulţi dintre tineri nu sunt atraşi de acest domeniu, nu participă la concursurile care sunt deschise în domeniul aviaţiei", a mai spus Voinopol.

El a subliniat că nivelul salarial este, în medie, de 6.000 - 7.000 lei brut, în timp ce în Italia, un lucrător "Ground Operations" are un salariu de 2.500 euro brut.

"Suntem la o întâlnire cu Federazione Nazionale UGL Trasporto Aereo, cea mai mare confederaţie din Italia, şi chiar am întrebat ce salariu mediu are un lucrător "Ground Operations" - şi au spus 2.500 de euro brut. Acolo vrem să ajungem şi noi, salariaţii noştri, să aibă un salariu brut de minimum 2.500 euro. (...) Pe noi ne interesează stabilitatea locurilor de muncă, ne interesează să negociem contractul colectiv de muncă care expiră anul acesta. Ne interesează să dezvolte aviaţia pe Băneasa, astfel încât să securizăm locurile de muncă pentru colegii noştri de la Băneasa şi să creăm oportunităţi", a mai spus preşedintele Sindicatului Aeroportuar Henri Coandă.



Citeste si