6 Decembrie 2005

Skoda Octavia RS - la raliu cu familia

Avem o veste foarte buna pentru amatorii de masini sport. Pe segmentul sportivelor accesibile a aparut un nou model: Skoda Octavia RS, un autoturism care foloseste cu intelepciune tehnologia de varf produsa de grupul VW si care continua, intr-un fel, traditia firmei din Cehia la capitolul „sport“.

Cum poti avea, in acelasi timp, o masina la un pret accesibil, un motor puternic realizat de una dintre cele mai pricepute firme, dar si suficient spatiu pentru familie si bagaje? Raspunsul il ofera in acest moment firma ceheasca Skoda, candva un concurent al traditionalelor Dacii, astazi integrata pe deplin in angrenajul grupului VW.

Dupa succesul remarcabil al modelelor Skoda din ultimii ani (marca reusind sa se transforme dintr-una destinata segmentelor de piata economice intr-una ce se bate de la egal la egal cu orice brand mondial), cea mai buna idee a parintilor adoptivi ai uzinelor din Cehia a fost sa-i faca acesteia un implant, la implinirea venerabilei varste de 100 de ani. Unul in urma caruia familiala berlina Octavia sa se transforme intr-un bolid de curse, capabil sa ofere pasagerilor senzatii cunoscute pana acum doar posesorilor de versiuni de nisa traditionale.

De altfel, majoritatea modelelor injectate cu anabolizanti provin din hatchbackuri, unul dintre motive fiind greutatea redusa a acestora si comportamentul dinamic echilibrat. Evident ca exista argumente si in favoarea berlinelor: doua dintre cele mai performante automobile din WRC, Mitsubishi Lancer Evo si Subaru Impreza sunt sedanuri. Deci se poate. La asta s-au gandit, probabil, si cei de la VW atunci cand au instalat sub capota Octaviei minunatul motor turbo FSI de 2 litri prezent pe Golf GTI, dispus sa genereze pana la 200 CP. In ciuda greutatii masinii (aproape doua tone), acest motor isi face treaba bine, fiind sprijinit cu mult sarg si de cutia manuala in 6 trepte (cu mentiunea ca accesul la marsarier este destul de sensibil, fiind suficienta o usoara si neatenta apasare pentru a transforma plecarea de pe loc intr-o deplasare catre spate).

Altfel, am descoperit o acceleratie prompta (in toate treptele de viteza), lipsa oricaror senzatii de sincope specifice motoarelor turbo, astfel ca viteza de 100 km/h se atinge in 7,3 secunde, cu ESP-ul activat. Acest ESP face, de altfel, ca rulajul masinii in viraje sa nu se lase intimidat de viteza, oricare ar fi aceasta, suplinind pe undeva suspensia mult mai confortabila (si ceva mai putin sportiva) fata de cea de pe suratele sportive din grup (Golf GTI, in special, dar si Seat Leon). Cea care se resimte cel mai mult in urma motorizarii puternice este directia. Masa vehiculului contribuie la aparitia unei discrete indecizii a coloanei de directie, creand senzatia de supraasistare la viteze mari (dar cine e dispus sa mearga cu viteze mari, incalcand legea?).

Lasand la o parte performantele (200 CP, 280 Nm, 240 km/h), trebuie amintit, macar in treacat, in semn de respect, confortul interior. Si, pentru ca descrierea sa fie mai facila, precizez ca am acoperit sigla Skoda de pe volan si am inteles ca mi-ar fi fost greu, daca n-as fi stiut deja, sa spun in care dintre brandurile grupului VW m-am urcat.
Pretul de baza pentru aceasta adorabila berlina sport (care are un portbagaj urias) este de 19.280 euro CIP. Si sa nu uit: exista si versiunea Combi.



Citeste si