Comerțul cu automobile noi se află pe trend descendent, conform celor mai recente cifre publicate de Asociația Constructorilor de Automobile din România (ACAROM). Astfel, în aprilie, înmatriculările au scăzut cu aproape 25 de procente, asta după ce în martie s-a consemnat o creștere cu peste 10% față de aceeași perioadă a anului anterior.
ACAROM: Mai puțin de 10.000 de mașini noi au fost înmatriculate în aprilie
În cea de-a doua lună de primăvară, românii nu s-au grăbit să-și schimbe mașina cu un model nou, conform datelor obținute de ACAROM de la DGPCI (fostul DRPCIV). Concret, în aprilie au fost înmatriculate un total de 9.996 de mașini noi, în scădere cu 24,7% față de aprilie 2024.
Acest rezultat vine după ce, în martie, piața a crescut cu 10,4% față de martie 2024, reprezentând un volum total de 9.850 de autoturisme. Per total, dacă vorbim de autovehicule (adică automobile și vehicule utilitare la un loc), creșterea din martie a fost de 3,3% față de aceeași lună a anului anterior.
Sursa citată menționează că, pe primele patru luni din 2025, volumul autoturismelor noi înmatriculate se ridică la 43.224 de unități, în scădere cu 7,05% față de aceeași perioada din 2024.
În martie, Dan Vardie, președintele APIA, ridica un semnal de alarmă cu privire mai ales la vânzările de mașini 100% electrice, care sunt în scădere. Recent, însă, autoritățile au publicat noul Ghid de aplicare al programului Rabla 2025, bugetul Administrației Fondului de Mediu (AFM) fiind aprobat de Guvern. Cum perioada de înscriere pentru producători a demarat deja, pe 30 aprilie, mai rămâne doar ca cetățenii simpli să se înscrie în program, după 7 mai.
„Luna martie marchează a treia lună consecutivă catastrofală pentru electromobilitate în România, cu o cotă de piață a autoturismelor electrice de doar 2,7%. Este un semnal de alarmă puternic”, a declarat președintele APIA în martie. Asociația cerea creșterea ecotichetului la 8.500 de euro, față de 5.100 de euro în 2024. Până la urmă, AFM-ul a aprobat o creștere a subvenției pentru EV-uri și mașini pe hidrogen la 37.000 de lei sau 7.500 de euro.
Care sunt cele mai importante mărci de mașini noi la început de 2025
Datele ACAROM arată că Dacia rămâne cea mai populară marcă de mașini noi în România. În perioada ianuarie - aprilie 2025, constructorul care face parte din Grupul Renault a vândut 12.226 de unități, cu Toyota pe locul secund (3.903 de unități) și Skoda pe poziția a treia (3.481 de unități).
Dacia se află pe primul loc și în topul aferent lunii aprilie, cum a fost cazul și luna trecută, cu volume de aproximativ 2.300-2.400 de mașini. Vorbim de o variație în scădere cu circa 2%, deși per total, la nivelul anului, vânzările Dacia sunt în creștere ușoară (circa 2%). Toyota, Volkswagen, Hyundai și Skoda se află toate în fața Ford, deși Ovalul Albastru operează o uzină în țara noastră.
Cele mai vândute mărci de mașini noi, în perioada ianuarie - aprilie 2025:
- Dacia - 12.226 de unități;
- Toyota - 3.903 de unități;
- Skoda - 3.481 de unități;
- Volkswagen - 3.195 de unități;
- Renault - 2.571 unități;
- Hyundai - 2.296 de unități;
- Ford - 2.068 de unități;
- Mercedes-Benz - 1.852 de unități;
- BMW - 1.737 de unități;
- Suzuki - 1.422 unitati.