Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) își exprimă dezacordul față de forma propusă a Ghidului de finanțare a ”Programului pentru reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi”, lansat recent în consultare publică de Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor. Considerăm că prevederile acestui ghid nu răspund în mod adecvat nevoilor pieței și riscă să încetinească și mai mult procesul de electrificare a transportului rutier din România, se arată într-un comunicat.
APIA a cerut creșterea subvenției, dar a fost ignorată
APIA a atras atenția, inclusiv prin comunicatul nostru din ianuarie 2025, asupra necesității unei subvenții corect calibrate pentru vehiculele electrice, astfel încât să evităm efectele negative resimțite în 2024, când reducerea drastică a sprijinului financiar a dus la prăbușirea pieței de automobile electrice cu 32,2%, România ajungând pe ultimul loc în UE în acest sector, atât la nivel procentual, cât si la nivelul numărului efectiv de vehicule electrice înmatriculate raportat la numărul populației.
Mai mult decât atât, evoluția înmatriculărilor de vehicule electrice în primele două luni ale anului 2025, care indică o scădere de -31% față de aceeași perioadă din 2024, este extrem de îngrijorătoare, cu atât mai mult cu cât 2024 a fost deja un an catastrofal, marcat de prăbușirea cererii ca urmare a reducerii drastice a subvențiilor.
Această tendință negativă devine și mai alarmantă în contextul în care, la nivelul Uniunii Europene, înmatriculările de vehicule electrice au crescut cu 37% doar în prima lună a anului 2025.
Această discrepanță majoră subliniază faptul că România nu doar că nu ține pasul cu tendințele europene, ci riscă să devină un caz izolat de stagnare în procesul de tranziție către mobilitatea electrică.
În acest context, APIA reiterează propunerile transmise anterior Guvernului și Ministerului Mediului:
- Menținerea și majorarea subvenției pentru vehiculele electrice la 8.500 de euro în 2025 și 7.500 de euro în 2026, urmând o scădere treptată până în 2030. Această măsură este esențială pentru a restabili încrederea consumatorilor în electromobilitate și a stimula cererea;
- Stabilirea unui plan predictibil pentru eliminarea treptată a subvențiilor pentru alte tipuri de motorizări, astfel încât industria auto să se poată adapta în mod coerent la noile cerințe de mediu;
- Majorarea plafonului maxim al prețului de achiziție eligibil prin Rabla la 80.000 de euro, pentru a reflecta inflația și a permite accesul consumatorilor la vehicule electrice performante;
- Reducerea perioadei minime de păstrare a unui autoturism achiziționat prin program, de la 3 ani la 1 an, pentru a încuraja o piață dinamică și a facilita accesul mai multor categorii de consumatori la mobilitate electrică.
Cu toate acestea, trebuie să subliniem faptul că niciuna dintre aceste propuneri, discutate anterior cu domnul Ministru al Mediului și agreate la nivel de principiu, nu se regăsește în proiectul supus dezbaterii publice. Mai mult, ghidul de finanțare propus pentru dezbatere publică contrazice măsurile anunțate recent de Ursula von der Leyen, Președinta Comisiei Europene, care a reiterat că este responsabilitatea statelor membre să direcționeze și să sprijine consumatorii în tranziția către mobilitatea electrică.
Rabla în 2025-2030: Subvenția pentru mașini electrice rămâne la 5.100 de euro
Conform Ghidului de aplicare pus în dezbatere publică recent, valoarea ecotichetului pentru achiziția de mașini „verzi” nu va crește nici anul acesta, nici în perioada următoare. Asta pentru că Programul Rabla se va aplica pe un set de reguli-cadru pe o perioadă mai lungă, între 2025 și 2030, aceasta fiind o cerință prezentată de ACAROM care, până la urmă, a fost ascultată de autorități.
Cei de la Ministerul Mediului au mai confirmat și faptul că mașinile cu motorizare diesel nu vor mai fi subvenționate, dar, în rest, mesajele ministrului Fechet cum că ecotichetul va crește ca valoarea nu s-au transpus în practică.
Propunerile mai sus menționate împreună cu inițiativa APIA, formulată încă de acum doi ani, privind implementarea unui program național de susținere a flotelor comerciale, denumit ”Rabla Comercial”, sunt pe deplin aliniate cu măsurile anunțate recent de Ursula von der Leyen, Președinta Comisiei Europene, privind necesitatea susținerii tranziției către mobilitate electrică la nivel european.
Comisia Europeană a subliniat că 60% dintre noile înmatriculări de vehicule sunt reprezentate de flote comerciale, motiv pentru care statele membre sunt încurajate să accelereze procesul de decarbonizare prin scheme de sprijin dedicate acestui segment.
În absența unor măsuri eficiente, bine fundamentate și a unei colaborări strânse cu Comisia Europeană, România riscă să rămână pe ultimul loc, așa cum este si în prezent, în rândul statelor europene în ceea ce privește tranziția către mobilitatea electrică, afectând atât consumatorii, cât și competitivitatea industriei auto locale.
APIA solicită autorităților să ia în considerare propunerile formulate de industrie și să adapteze Ghidul de finanțare astfel încât acesta să sprijine, nu să frâneze, adoptarea vehiculelor nepoluante, transmite Asociația în comunicat.