Mașini electrice sub 20.000 de euro care vor fi lansate: BYD, Volkswagen pregătesc noi modele

Sursǎ foto: Volkswagen

Mașini electrice sub 20.000 de euro care vor fi lansate: BYD, Volkswagen pregătesc noi modele

Cuprins Articol:

Piața auto din Europa a avut o evoluție lentă în 2024, analiștii anunțând o scădere de 1,3% a înmatriculărilor de mașini electrice pe Bătrânul Continent. În acest context, nevoia pentru EV-uri ieftine crește, iar mai mulți producători pregătesc lansări în următoarea perioadă. Acestea sunt cele mai așteptate modele cu prețuri ce se vor învârti în jurul a 20.000 de euro, conform Automotive News.

Clienții din Europa, fără prea multe alternative dacă vor o mașină electrică ieftină

Europenii care vor o mașină electrică fără să-și distrugă bugetul nu au prea multe opțiuni, iar noile taxe ale Bruxelles-ului îngreunează sarcina constructorilor chinezi de a furniza alternative la preț mic. În România, cel mai ieftin automobil pe baterii rămâne Dacia Spring, un model de segment A care este asamblat în China și care a primit, anul trecut, un facelift de anvergură.

Prețul unui Spring este de doar 16.900 de euro, în timp ce alternativa cea mai ieftină dintre EV-urile asamblate pe Bătrânul Continent este Citroen e-C3, cu un preț de pornire de 22.300 de euro. Conform ONG-ul Transport & Environment (T&E), niciun producător auto nu a lansat vreun model „verde” mai ieftin de 25.000 de euro între 2022 și 2023, primul fiind chiar e-C3.

Totuși, lucrurile se schimbă. Anul trecut, Renault a prezentat R5 E-Tech electric, care, în versiunea de bază, începe de la 25.000 de euro. Această variantă va fi disponibilă abia din acest an, dar producătorul francez promite că noul Twingo pe baterii va fi chiar mai ieftin, iar alături de francezi vin și alți producători cu modele de buget. Iată, așadar, care sunt EV-urile ieftine ce vor ajunge în showroom-uri în perioada următoare.

BYD Seagull

Sursă foto: BYD

În 2024, vânzările de mașini electrice au crescut, la nivel mondial, cu 25%, un salt susținut în principal de piața chineză, cea mai mare din lume. Doar statul asiatic a absorbit 12,86 milioane de unități de mașini fără emisii poluante, însă chinezii se chinuie să-și crească impactul în Europa. Indiferent de tipul de propulsie, toți producătorii chinezi la un loc au avut o cotă de piață de circa 3% pe continentul nostru anul trecut, dar BYD devine tot mai popular cu modelele sale electrice.

Această creștere va fi susținută, din luna aprilie, de versiunea europeană a lui BYD Seagull. Modelul de oraș pe baterii se vinde pentru suma modică de 9.000 de euro în China, dar va ajunge pe meleagurile europene cu un preț net mai mare. Chiar și așa, chinezii spun că mașina va costa „mult sub” 20.000 de euro și va avea, pe lângă un nume nou, mai mult spațiu de depozitare.

Deși nu este cunoscut statulul omologării europene, care include testarea autonomiei în ciclul WLTP, Seagull poate parcurge 405 kilometri cu o baterie plină după standardele din China. Anul trecut, BYD a vândut 450.000 de Seagull pe piața locală, iar un facelift va fi lansat tot în 2025.

Citroen e-C3

Sursă foto: Citroen

Citroen e-C3 a fost primul model 100% electric cu un preț de sub 25.000 de euro produs în Europa. Lansată în 2023, versiunea pe baterii a lui C3 este asamblată în Slovacia și a venit cu un preț de 23.300 de euro și o autonomie de 320 de kilometri. Mașina a ajuns în showroom-urile din România anul trecut și, pentru acest an, francezii au redus prețul cu 1.000 de euro.

Acum, Citroen pregătește o versiune chiar mai ieftină, cu o autonomie mai mică. Prețul va fi de doar 19.900 de euro, iar autonomia va fi de 200 de kilometri, descrisă ca fiind optimă pentru traficul în oraș. Dacă pare mică, trebuie să menționăm că CEO-ul Dacia, Denis Le Vot, a spus în mai multe rânduri că posesorii de Dacia Spring parcurg, în medie, aproximativ 37 de kilometri pe zi la o viteză de circa 30 de km/h.

De aceea, șeful Dacia a transmis că ar fi vândut Spring cu o autonomie chiar mai mică decât cei 225 de kilometri (ciclu mixt WLTP) ai modelului actual. Pe lângă autonomia mai mică, Citroen e-C3 va avea și o putere mai redusă față de cei 113 cai putere ai modelului lansat în 2023.

Continuând paralela cu Dacia Spring, EV-ul cu siglă autohtonă are între 45 și 65 cai putere, deci un EV de oraș cu cai puțini nu ar fi atât de neobișnuit. Bateria va fi de tip litiu-fier-fosfat (LFP), pentru a scădea costurile, iar anumite echipamente ca ecranul de infotainment ar putea să lipsească - cum a făcut și Fiat cu Panda.

Renault Twingo

Sursă foto: Renault

Renault Twingo va fi cea mai ieftină mașină dezvoltată de Ampere, ramura Renault care dezvoltă, autonom, mașini 100% electrice. Constructorul francez a dezvăluit deja două iterații ale conceptului pe care va fi bazat Twingo-ul de serie, iar promisiunea CEO-ului Renault Group Luca de Meo este că prețul va fi de aproximativ 19.000 de euro.

„Părintele” Dacia a reușit să dezvolte Twingo de la zero în doar doi ani, testând diverse tehnologii moderne pentru a reduce dramatic timpul de dezvoltare. De Meo explica faptul că, în urmă cu un deceniu, Renault avea nevoie de aproximativ cinci ani pentru a dezvolta un model complet nou, ceea ce este considerat prea lent în contextul rapidității cu care se schimbă lucrurile pe piața mașinilor electrice.

Twingo va folosi o versiune scurtată a platformei modulare pentru EV-uri AmpR Small, iar bateriile vor fi de tip LFP, pentru a ține costurile sub control. Mașina va fi asamblată în Slovenia, iar versiunea de producție va fi dezvăluită anul viitor. Conform informațiilor pe care le știm deja, autonomia lui Twingo va fi de circa 270 de kilometri, dar ar putea ajunge până la 320 de kilometri. Bateria va fi probabil de 40 kWh, adică cea de dimensiuni mai mici de pe R5 E-Tech electric.

Urmașul Daciei Spring

Sursă foto: Dacia

Dacia Spring a primit un facelift major în 2024, dar fără vreo îmbunătățire pe partea tehnică. Oficialii Dacia au explicat că Spring nu ar avea nevoie de o baterie mai mare sau de mai multă putere, dar originea sa chinezească ar putea să scadă interesul clienților în Spring.

Pe finalul lui 2024, cel puțin, apariția versiunii facelift în showroomw-uri a ajutat la creșterea vânzărilor de Spring, însă micro-modelul de oraș a intrant pe un trend descendent în România de când a fost înjumătățită subvenția oferită prin programul Rabla Plus. Pe cifre, asta se traduce printr-o scădere a vânzărilor cu 65% în 2024 față de 2023. În acest context, este posibil ca viitorul Spring să fie bazat pe arhitectura lui Twingo și să fie produs în aceeași uzină din Novo Mesto, Slovenia.

Acest plan nu a fost confirmat oficial de Renault, dar ar avea sens deoarece francezii trebuie să amortizeze investiția în acest model ieftin. Asta mai ales după ce parteneriatul cu Volkswagen a căzut, iar interesul celor de la Nissan ca Renault să dezvolte pentru ei un EV de buget este neclar, japonezii trecând printr-o perioadă dificilă în care caută investitori ce le-ar putea asigura supraviețuirea. Totuși, dacă un nou Spring va fi lansat, acest lucru nu se va întâmpla înainte de 2027.

Volkswagen ID.1

Sursă foto: Volkswagen

Una dintre cele mai importante mașini ce vor fi lansate în 2025 este Volkswagen ID.2, primul EV cu adevărat accesibil de la producătorul german. Totuși, investitorii, dar și analiștii de piață așteaptă cu mai mare nerăbdare următoarea electrică ieftină a constructorului din Wolfsburg. Este vorba de ID.1, un model chiar mai ieftin, pe care Volkswagen îl dezvoltă pe cont propriu după abandonarea negocierilor cu Renault.

Noul Volksagen ID.2 va avea un preț de bază de 25.000 de euro și va rivaliza cu R5 E-Tech Electric, însă ID.1 va fi înlocuitorul de drept al modelelor Volkswagen e-Up și Skoda Citigo iV. Când era încă disponibil în România, Volkswagen e-Up se număra printre cele mai ieftine EV-uri de pe piață, cu un preț de 27.558 euro. Acum, așteptările sunt ca ID.1 să coste în jur de 20.000 de euro.

Thomas Schaeffer, CEO Volkswagen, a declarat că ID.1 va fi dezvăluit la începutul lunii martie și va fi baza de plecare pentru modele similare comercializate sub brand-urile Skoda și Seat/Cupra. Deși nu se știe unde va fi asamblat Volkswagen ID.1, germanii au capacitatea de a face EV-uri ieftine în Europa, Volkswagen e-Up și Skoda Citigo iV fiind făcute în Slovacia.

Personalizate pentru tine