Dacia pregătește mai multe noutăți în următorii ani, iar în centrul atenției sunt cele mai populare două modele ale constructorului autohton. Peste doar doi ani, în 2027, Dacia va lansa următoarea generație a lui Sandero, care va păstra proporțiile de hatchback cunoscute, în timp ce noul Duster va fi echipat în viitor cu tracțiune integrală electrică, dar și motoare noi, scrie Autocar și l'Argus.
Dacia Sandero, generație nouă în 2027
Dacia va lansa curând următoarea generație a lui Sandero, cea mai bine vândută mașină nouă pe piața din Europa anul trecut. Actuala generație (BJI) a fost dezvăluită în 2020, iar următorul Sandero va fi prezentat publicului peste doar doi ani, în 2027. Până atunci, inginerii de la Dacia vor rafina platforma CMF-B, care va fi utilizată în continuare.
Vorbind cu Autocar, David Durand, șeful departamentului de design de la Dacia, a declarat că Sandero nu va deveni un crossover, deși limbajul vizual al mărcii Dacia este îndreptat tot mai mult către SUV-uri. „Caroseria hatchback este soluția potrivită. Deoarece este ușoară, încăpătoare - ceea ce se potrivește pe ADN-ul Dacia - și se conduce ușor. Acestea sunt valori pe care vrem să le păstrăm fără să venim cu un design prea agresiv”, a declarat Durand, în marja Salonului Auto de la Bruxelles.
„Nu este ușor să inovezi în acest segment, dar trebuie luate în calcul și noile norme de poluare și, de aceea, aerodinamica [este importantă]”, a explicat acesta. Mutarea mașinilor mici către segmentul crossover-elor este ușor de observat pe piața auto europeană, un exemplu în acest sens fiind noul Citroen C3. Francezii au crescut garda la sol pentru hatch-ul lor, transformându-l într-un mini-SUV, dar Dacia nu va urma aceeași cale. Asta deși, pe mai multe piețe, versiunea Sandero Stepway este foarte căutată.
Motivul? Conform lui Durand, Dacia consideră că Sandero Stepway este aproape un model separat, iar această distincție va fi păstrată și cu noua generație. „Clienții care aleg astăzi un Sandero, nu prea iau în calcul versiunea Stepway și vice-versa”, a spus Durand.
Sandero pe baterii nu va arăta prea diferit de versiunea obișnuită
Știm încă din 2023 că viitoarea generație Sandero va primi și o versiune 100% electrică. Șeful departamentului de design de la Dacia a spus că aspectul modelului pe baterii nu va fi foarte diferit față de versiunea cu motoare termice. „Când vorbim de o mașină electrică, ne referim la un tren de rulare. Nu cred că mașina trebuie să arate diferit doar pentru că este electrică”, a spus designer-ul.
Deși Durand nu a oferit o dată oficială de lansare, acesta a dat de înțeles că Dacia ar putea prezenta un concept înainte de lansarea noului Sandero. Totuși, acesta ar putea veni abia în 2026, nu anul acesta. Dacia a folosit o strategie similară și înainte de lansarea lui Bigster, iar acesta a venit la începutul lui 2023, în timp ce modelul de serie a fost dezvăluit în 2024.
Înainte ca Dacia să lanseze noul Sandero, cel mai probabil în 2026, producătorul autohton va prezenta un ultim facelift, ce va schimba și fizionomia lui Jogger.
Dacia Duster, din 2025 cu tracțiune integrală electrică
Dacia Duster. Sursă foto: Wall-Street.ro
Dacia Duster va fi disponibilă într-o nouă versiune de anul acesta, care aduce ca noutate tracțiunea integrală cu o punte spate electrificată. Concret, este vorba de un motor electric amplasat pe puntea față a lui Duster. Această opțiune va fi disponibilă în combinație cu motorul dual-fuel hibrid cu GPL și cutie de viteze automată.
Conform lui Denis Le Vot, CEO Dacia, noua tracțiune integrală electrificată va echipa Duster-ul în versiunile superioare de echipare, Journey și Extreme. În prezent, în România, un Duster cu echipările Extreme și Journey cu propulsorul TCe 130 4x4 începe de la 26.300 euro. Conform Autocar, prețul pentru viitoarea versiune se va apropia de 30.000 de euro.
De asemenea, această tehnologie va ajunge și pe Bigster, cel mai devreme la începutul lui 2026, în timp ce Le Vot a transmis că un Duster 100% electric va fi lansat „la timpul său”. Cel mai probabil, abia generația a patra a SUV-ului compact autohton va primi și o propulsie electrică, în condițiile în care Sandero electric va fi dezvăluit în 2027. Nu ar trebui să ne așteptăm la un nou Duster mai devreme de 2030-2031.
Sub capota lui Duster cu tracțiune integrală electrică nu se va afla motorul full-hybrid de 1,6 litri și 140 de cai preluat de pe Jogger, ci un alt agregat. L'Argus scrie că va fi vorba de motorul cu trei pistoane de 1,2 litri asociat cu un sistem hibrid de 48V. Cutia de viteze automată cu dublu ambreiaj va avea șase rapoarte. Puterea motorului Eco-G (GPL + Benzină) va fi de 150 de cai putere, în timp ce transmisia Getrag-Magna poate susține un cuplu de până la 250 Nm.
Motorul electric de 48V va fi amplasat în față, în timp ce bateria de 48V va fi poziționată pe puntea spate. Așa-numita „e-punte” (e-axle) va recupera energie pentru a încărca energie pentru sistemul hibridizat. Motorul electric va transmite un plus de cuplu către roțiile din spate nu doar la pornire, ci și în condițiile în care sistemele electronice observă o lipsă a tracțiunii.
Dacia și Renault vor folosi un nou motor hibrid din 2026
Dacia Duster, cu motoare noi, la fel ca și Jogger și Sandero. Sursă foto: Wall-Street.ro
Din martie 2025, Dacia Bigster va fi echipată cu un nou motor hibrid de 1,8 litri și 155 cai putere. Acest motor va intra și în gama modelelor Jogger (după restilizare) și Duster, din 2026. Este vorba de motorul Hybrid 155 ce va înlocui propulsorul de 1,6 litri Hybrid 140.
Motorul este o evoluție a celui de 1,6 litri (de origine Nissan), dar cu adoptarea injecției directe de combustibil, cu ciclu Atkinson. Asta înseamnă un consum mai bun, dar o eficiență mai scăzută. Astfel, a fost nevoie să se mărească cilindreea pentru a se atinge un plus de putere: 107 cai putere (față de 94 de cai putere precedent) exclusiv de la motorul termic, în timp ce cuplul oferit exclusiv de motor ajunge la 170 Nm de la 148 Nm.
Partea hibridă este reprezentată de două motoare, unul de 50 cai putere / 205 Nm și un altul secundar de 20 cai putere / 50 Nm. Cu o putere totală a sistemului de 155 cai putere, Bigster Hybrid 155 are emisii oficiale de 115 g CO2/km.
Pe lângă Duster și Jogger, și viitoarea Dacia C-Neo (nume folosit de presă, neconfirmat de producător) va primi motorul Hybrid 155. Dacia C-Neo este un nou model care va adopta o caroserie de crossover break și care va ajunge pe piață cel mai devreme în 2026.
Alte noutăți pe partea de motorizări țin de combinația transmisiei EDC cu propulsoarele de 115 cai putere 1,2 litri 12V, dar și cel de 120 cai putere 1,2 litri Eco-G 12V. Aceste combinații vor fi găsite pe Duster, Sandero și Jogger. Sandero și Jogger vor lăsa în urmă motorul Eco-G de 1,0 litru în favoarea celui de 1,2 litri Eco-G 12V.

