Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) dorește să tragă un semnal de alarmă cu privire la evoluțiile îngrijorătoare înregistrate în 2024, la nivelul pieței auto din România, se arată într-un comunicat. Asociația privește îngrijorată asupra numărului mare de vehicule rulate care intră în România.
Analiza realizată de APIA a înmatriculărilor din primele 10 luni ale acestui an, comparativ cu aceeași perioadă din 2023, își propune să atragă atenția asupra transformării parcului auto din țara noastră, evidențiind necesitatea unor măsuri rapide și eficiente pentru a asigura sustenabilitatea industriei, protecția mediului și sănătatea publică.
Care sunt problemele descoperite de APIA
Conform datelor centralizate de APIA, perioada ianuarie-octombrie 2024 a fost marcată de o creștere alarmantă a înmatriculărilor de autoturisme rulate (+10,73%), care au ajuns la 282.352 de unități, reprezentând 69% din totalul pieței auto din România. Mai îngrijorător, 65% dintre acestea sunt vehicule mai vechi de 10 ani, cu un impact semnificativ asupra calității aerului și a siguranței rutiere.
În paralel, înmatriculările de autoturisme noi au crescut cu doar +3,6% (125.400 de unități), iar segmentul vehiculelor electrice noi a înregistrat un declin sever, de 33,6%, contrastând cu o scădere mai moderată la nivel european de doar -4,9%.
„Creșterea alarmantă a importurilor de autoturisme rulate vechi și declinul vânzărilor de mașini electrice noi reprezintă o direcție greșită pentru România. Scăderea dramatică de 33,6% din sectorul BEV este o consecință directă a reducerii bruște a valorii subvențiilor oferite prin programul Rabla Plus, contrar recomandărilor APIA. 2025 va fi un an crucial, iar noii decidenți politici trebuie să vină cu măsuri rapide și eficiente pentru a susține tranziția către mobilitatea sustenabilă și pentru a alinia piața auto locală la obiectivele europene de mediu”, a declarat Dan Vardie, Președintele APIA.
Care sunt soluțiile propuse de APIA
APIA propune viitorilor reprezentanți ai autorităților o serie de măsuri pentru susținerea industriei auto și remedierea situației prezentate:
- Restabilirea atractivității vehiculele electrice pentru consumatori, prin readucerea Programului Rabla 2025 pe o traiectorie eficientă;
- Dezvoltarea infrastructurii publice de încărcare a vehiculelor electrice prin înființarea unei Comisii Interministeriale care să asigure elaborarea unei strategii coerente de extindere a rețelei de stații de încărcare și accelerarea procesului;
- Politici de fiscalitate echitabilă prin ajustarea taxelor auto pentru a sprijini decarbonizarea sectorului, dar fără a penaliza disproporționat anumite segmente de consumatori;
- Campanii de informare și educare a consumatorilor pentru promovarea beneficiilor adoptării mijloacelor ”verzi” de transport și a noilor tehnologii asupra sănătății și siguranței în trafic.
Este interesant de menționat că există o diferență între cifrele ACAROM și cele ale APIA. Astfel, conform ACAROM, „pe primele zece luni din 2024, înmatriculările de autoturisme second-hand înmatriculate pentru prima oară în România au ajuns la valoarea de 270.548 unități, în scădere cu -0.2% față de perioada similară din 2023, respectiv 271.104 unități”, se arată într-un comunicat.
De asemenea, în ceea ce privește vehiculele noi, ACAROM raporta următoarele cifre la 10 luni (perioada ianuarie - octombrie 2024): „înmatriculările de autoturisme noi au atins valoarea de 127.061 unități , o creștere de 4,05% față de aceeași perioadă din 2023, respectiv 122.104 de unități.” Vorbim, deci, de o diferență de câteva mii de unități la ambele numărători.