Abarth, constructor specializat de zeci de ani în modificarea și îmbunătățirea modelelor Fiat, a anunțat că nu va mai lansa mașini cu motoare termice. La un an de la lansarea primului său EV, Abarth 500e, marca fondată de austriacul Carlo Abarth se va concentra și pe mai departe pe vehicule cu baterii, iar argumentul său este surprinzător, scrie Autocar.
Abarth, cândva un tuner independent care a colaborat cu Fiat, dar și cu Porsche, își restructurează gama de modele. În 2023, firma a lansat micuțul Abarth 500e, o versiune sportivă a noului Fiat 500 pe baterii. Mașina se chinuie să-și găsească clienți și în versiunea standard, Stellantis anunțând că prelungește perioada în care producția este înghețată.
În ciuda lipsei de cerere, Abarth a ales să continue pe calea automobilelor electrice. Astfel, în august au fost scoase din ofertă modelele Abarth 595 și 695, iar recent a fost dezvăluit Abarth 600e. Acesta din urmă este un „frate” mai mare ale lui 500e, cu proporții de hatchback.
Abarth, încurcat de reglementările stricte de poluare din Europa
Într-o discuție cu Autocar, Gaetano Thorel, șeful Fiat și Abarth pe Europa, a explicat motivele din spatele acestei decizii radicale. El susține că de vină sunt reglementările etot mai stricte pe partea de emisii pentru modelele termice. Noile limite pe emisiile de CO2 știrbesc din profitabilitatea unui model cu motor termic, deoarece costurile de dezvoltare au crescut foarte mult și, totodată, și costurile de exploatare pentru client sunt mai mari decât în cazul unei electrice.
„Dacă produci o mașină sport care emite 180g de CO2/km, atunci trebuie să plătești un impozit anual de 1.000-2.000 de euro, în Italia”, a explicat executivul Stellantis. „Este, în acest context, corect față de consumatori să le oferi mai degrabă varianta unui model electric, care are același nivel de performanță, aceleași caracteristici dinamice, se simte la fel la condus și toate la același preț”, a adăugat Thorel, explicând decizia de a se concentra pe modele pe baterii în dauna celor pe benzină sau diesel.
De asemmenea, șeful Abarth consideră că motorizările hibride „compromit” mașina, deși Fiat a anunțat că va lansa în 2026 un nou Fiat 500 cu motor termic hibrid. Italienii vor numi noul model Fiat 500 Ibrida, iar el va fi produs în paralel cu Fiat 500e, ca urmare a cererii scăzute pentru EV-ul de oraș. În România, Fiat 500e se numără printre cele mai ieftine electrice de pe piața autohtonă. În 2024, prețul de bază este de 33.900 de euro, față de 32.000 de euro în 2023.
ADN-ul Abarth nu poate fi respectat într-o mașină hibridă
Thorel a spus că o mașină hibridă nu permite unui brand ca Abarth să-și imprime amprenta specifică. „Motorul de pe noul 500 Ibrida are tehnologie micro-hibrid și asta nu ne permite să extragem performanțele necesare pentru un model Abarth, deci nu ar fi posibil [să utilizăm un Fiat hibrid]”. În plus, șeful Abarth Europa a eliminat posibilitatea ca Abarth să construiască modele proprii, diferite de oferta Fiat.
În contrast, rivalii de la Alpine își construiesc o gamă de modele care îmbină mașini preluate de la Renault (așa cum este Alpine A390, o versiune „cu piper” a Renault-ului 5 E-Tech Electric), dar și mașini dezvoltate de la zero pentru a purta sigla Alpine. „Fondatorul nostru, Carlo Abarth, nu a dezvoltat niciodată o mașină de la zero,” a spus Thorel. Trebuie spus, însă, că șeful mărcii sportive suferă probabil de un caz de amnezie ușoară, Abarth dezvoltând multe modele de competiții proprii în anii '60-'70, inclusiv GT-uri, dar și prototipuri cu cockpit deschis menite pentru curse de coastă și de anduranță.
Ignorând toată această istorie, Thorel a argumentat că „Abarth și-a construit renumele modificând mașini obișnuite, îmbunătățind motorul, caracteristicile dinamice, dar și sunetul”. El spune că Abarth va rămâne loial acestei filosofii și asta înseamnă că un model Abarth propriu nu va fi lansat prea curând. Totuși, un viitor Fiat SUV ar putea fi baza pentru un nou Abarth, dar asta abia din 2027. Este vorba de un fel de Panda mai mare, cu un plus de practicalitate. „În opinia mea, un Abarth poate fi orice model, nu trebuie să ne limităm la segmentele A și B, ci trebuie să ne concentrăm să oferim ingredientele Abarth în fiecare produs, chiar și într-un SUV”, a adăugat cel care conduce operațiunile Fiat și Abarth în Europa.