Negociatoarea șefă din partea sindicatelor angajaților Volkswagen, Daniela Cavallo, susține că șefii Volkswagen vor să închidă trei uzine ale constructorului din Germania, să reducă activitatea la fabricile lăsate deschise, dar și să trimită acasă zeci de mii de persoane. Șefa Consiliului Angajaților Volkswagen a transmis, de asemenea, că lucrătorii sunt gata să intre în grevă, pentru a protesta aceste decizii, a scris Automotive News.
Volkswagen trece printr-o perioadă deosebit de dificilă, marcată de scăderea graduală a cererii pe mai multe piețe importante, la pachet cu nemulțumirea angajaților speriați de disponibilizări. În septembrie, CFO-ul Arno Antlitz avertiza că, în momentul de față, Volkswagen vinde cu sute de mii de mașini pe an mai puțin decât reușea înainte de pandemie, ceea ce este ca și cum „două fabrici ar fi goale”.
Acest avertisment a venit în timpul primei reprize de negocieri între conducere și reprezentanții angajaților, aceștia din urmă acuzând pe executivi că nu au luat măsurile necesare pentru a apăra forța de muncă din Germania, aceasta ne fiind vinovată direct de declinul Volkswagen. Se vorbea încă de atunci despre înghețarea salariilor și anularea prevederilor contractuale legate de siguranța angajaților, o portiță pentru producător să trimită oamenii în șomaj. De aceea, în presa germană, s-a scris că job-urile a până la 30.000 de oameni ar fi în pericol - informație dezmințită ulterior.
Totuși, acum, Cavallo vorbește direct despre concedierea a unui număr similar de angajați, pe lângă închiderea unui număr chiar mai mare de uzine decât se credea anterior. „Management-ul este serios în intențiile sale de a lua aceste decizii. Nu vorbim despre niște tatonări în negocieri”, a spus aceasta. „Acesta este planul celui mai mare grup industrial german de a începe să se pună pe tavă chiar în țara sa de origine”, a precizat Cavallo.
Reprezentanta șefă a angajaților susține că mai marii Volkswgen sunt și ei conștienți de probleme, dar există disensiuni atunci când vine vorba de soluții. „Suntem cam pe aceeași lungime de undeă atunci când discutăm de problemele cu care se confruntă Volkswagen în Germania, dar și pe alte piețe”, a spus Cavallo. Declarațiile vin în contextul în care, în 28 octombrie, Volkswagen a anunțat că va trebui să facă economii de 4 miliarde de dolari, pe lângă planul de reconfigurare de 10 miliarde anunțat la finele lui 2023.
Gunnar Kilian, membru în board-ul Volkswgen, a spus că măsurile care trebuie luate sunt extrem de importante deoarece, în lipsa lor, nu vor putea fi făcute „investiții esențiale” pe viitor. Thomas Schaefer, CEO-ul mărcii Volkswagen din cadrul grupului VAG, a declarat că uzinele Volkswagen din Germania - în care lucrează 300.000 de persoane - nu sunt îndeajuns de productive și au costuri de funcționare mai mare cu 25-50%. Asta înseamnă că anumite fabrici sunt de două ori mai scumpe de exploatat decât punctele de asamblare ale rivalilor.
Analist: Grevele sunt foarte probabile la Volkswagen
Pentru a atinge reducerile de cheltuieli de 4 miliarde de euro cerute de conducere, este luată în considerare și o scădere cu 10% a salariilor angajaților Volkswagen din Germania. Asta în contextul în care Cavallo a cerut, în numele lucrătorilor, o creștere a salariilor cu 7%. De asemenea, este pusă pe masă și o înghețare a salariilor vreme de doi ani la nivelul de după scădere, conform Handelsblatt.
De aceea, la începutul acestei săptămâni, angajații Volkswagen au demarat o grevă de avertisment la 11 locații diferite pentru a protesta la măsurile despre care s-a scris în presă, dar care nu au fost confirmate direct de Volkswagen. O situație similară - legată de închiderea unei uzine - se observă și la Audi. În cazul brand-ului premiu cu sediu la Ingolstadt, fabrica ce ar putea fi închisă este cea de lângă Bruxelles, pentru care Audi a refuzat toate ofertele primite - inclusiv de la chinezi.