Cei are au urmărit ediția din acest an a Jocurilor Olimpice au putut observa, în timpul probelor de atletism de pe Stade de France, că oficialii folosesc mini-mașini teleghidate pentru a recupera diferite lucruri de pe teren, așa cum e cazul sulițelor din concursul de aruncare a suliței. Care e povestea acestora și ce tehnologie ascund aceste mini-Toyota bZ4X.
România nu a ieșit la rampă în cadrul probelor de atletism de la recent încheiata olimpiadă, motiv pentru care am avut timp să observ niște roboței ajutători ce le-a permis organizatorilor să ducă la bun sfârșit sarcina titanică de a desfășura, concomitent, pe același stadion, mai multe concursuri sportive în același timp. Este vorba de niște mașini robotizate de mici dimensiuni denumite „Field Support Robots” sau ”roboți de ajutor pe teren”.
Conform NBC, aceste mașinuțte puteau să fie încărcate nu doar cu suliție, ci și cu ciocanul folosit la aruncarea ciocanului sau cu discul de la aruncarea discului. După ce mașina este încărcată cu obiectele aruncate de sportivi, ele își folosesc senzorii și camerele cu care sunt echipate pentru a se deplasa într-o zonă special delimitată de unde obiectele sunt preluate de alte persoane din aparatul logistic al olimpiadei.
Mini-mașinuțe sunt folosite la Jocurile Olimpice, dar și la Euro, de peste 10 ani
Deși au trecut, poate, neobservate, mini-mașinile nu sunt o invenție nouă. Ele îi ajută pe organizatori să grăbească întreg procesul de recuperare al obiectelor aruncate, în timpul anumitor probe, de sportivi și astfel Jocurile se desfășoară mai lin decât dacă o persoană ar fugi după ele și apoi ar fugi să le ducă înapoi în zona cu sportivi.
Încă de la ediția din 2000 a JO de vară, la Sydney, organizatorii au utilizat niște vehicule de mici dimensiuni pentru a recupera diverse lucruri în cadrul Stadium Australia, dar tehnologia R/C mai avea de așteptat până la Olimpiada de la Beijing, în 2008. Patru ani mai târziu, la Londra, organizatorii au bătut palma cu cei de la Mini pentru ca mașinuțele să capete aparențele unui Mini Cooper.
În 2016, la Rio, mașinile au arătat ca niște modele radio-comandate obișnuite, de forma unor camionete verzi de curse. În 2021, însă, când Jocurile au poposit la Tokyo, Toyota s-a implicat și asta a însemnat că mașinile arătau ca vehiculele autonome de transport de persoane al mărcii nipone. Japonezii au oferit și un mini-SUV pentru a recupera elemente. Mașinuțele au fost folosite chiar și în meciuri de rugby, dar și la Euro 2022. Atunci, Volkswagen a fost partenerul competiției, iar mașinile au luat forma modelelor din gama electrică ID.
Ceea ce este interesant este că, deși mini-Toyotele bZ4X folosite la Paris erau parțial autonome, adică foloseau o tehnologie pe bază de AI pentru a se ghida, ele puteau fi controlate și de un operator uman. Asta a permis ca, între două curse pe traseul de atletism, voluntarii care s-au asigurat că totul a mers cum trebuie la Jocuri să testeze viteza mașinuțelor. Această „liniuță” ad-hoc s-a încheiat cu o Toyota pe plafon, dovadă că virajele bruște nu-i fac bine.
Scotocind internetul, am găsit și specificațiile tehnice pentru acest tip de vehicule de mici dimensiuni (aproximativ scara 1/6). Toyota a furnizat niște camionete Hilux pentru Campionatele Mondiale de Atletism din 2017, iar acestea erau cifrele cu care se lăudau mașinuțele de recuperare:
- Motor brushless outrunner de 2.600 W
- Greutate de 24 kilograme
- Viteză maximă de 38 km/h
- Suspensie hidraulică cu arcuri elicoidale
- Dimensiuni 1180 x 480 x 440mm