Eurostat: România codașă la mașini electrice în UE. Cotă minusculă din totalul pieței europene

Sursǎ foto: Shutterstock

Eurostat: România codașă la mașini electrice în UE. Cotă minusculă din totalul pieței europene

Automobilele electrice reprezentau anul trecut 1,7% din totalul maşinilor din Uniunea Europeană, iar cea mai scăzută pondere era în Cipru, Grecia, Polonia, Slovacia, Cehia, Croaţia, Bulgaria şi România, arată datele publicate de Oficiul European de Statistică (Eurostat), relatează Agerpres.

În 2023, erau înmatriculate în UE 1,5 milioane de vehicule electrice noi, iar numărul total era de 4,5 milioane, o creştere de 48,5% comparativ cu 2022, când numărul total era de trei milioane.

În Danemarca, automobilele electrice reprezentau anul trecut 7,1% din totalul maşinilor. Ponderi ridicate erau şi în Suedia (5,9%), Luxemburg (5,1%) şi Ţările de Jos (5%).

În contrast, 14 state membre înregistrau ponderi sub 1%, cele mai scăzute fiind în Cipru, Grecia, Polonia (fiecare cu 0,2%), Slovacia (0,298%), Cehia (0,344%), Croaţia (0,369%), Bulgaria (0,381%) şi România (0,484%).

Ponderea automobilelor electrice în totalul înmatriculărilor noi din Uniunea Europeană a ajuns la 14,6% în 2023. Această pondere a rămas sub 1% până în 2018, dar a crescut semnificativ în ultimii patru ani, ajungând la 5,3% în 2020, 9% în 2021, 12,1% în 2022 şi 14,6% în 2023.

Mașinile electrice nu mai atrag clienții din România: Scădere de aproape 50% în luna iunie

Șocul provocat de înjumătățirea eco-tichetelor emise prin programul Rabla Plus încă se simte pe piața de mașini noi. Deși, în ansamblu, românii cumpără tot mai multe mașini noi, un număr semnificativ mai mic alege vehiculele 100% electrice, în timp ce hibridele se mențin constante, conform analizei APIA.

Înmatriculările de autoturisme noi sunt în creștere cu 61,7% în luna iunie față de aceeași perioadă a anului trecut. Pe cifre, vorbim despre un volum de 21.080 de mașini noi vândute luna trecută față de doar 13.037 de unități în iunie 2023. Dacă luăm în calcul toate autovehiculele noi, creșterea din luna iunie year-on-year este de 63,2% până la 24.779 de unități. Față de luna mai 2024, creșterea este de 38%.

Evoluția vânzărilor de mașini noi, dar și vehicule utilitare, în luna iunie. Sursă: captură de ecran statistică APIA

Această creștere a fost susținută și de segmentul mașinilor electrificate, deși greul a fost tras de cele hibride, nu de cele pur electrice. Creșterea pentru autoturismele electrificate noi a fost de 27,4%, realizând o cotă de piață de 20,4%. Prin comparație, EV-urile au realizat o contraperformanță notabilă.

Față de iunie 2023, vânzările de mașini electrice au scăzut cu 46% ceea ce se traduce printr-o cotă de piață de 4% la momentul actual pentru acest tip de mașini (în iunie 2023, cota EV-urilor era de 12%). Dacă este să ne raportăm la celelalte mașini cu propulsie alternativă, respectiv PHEV-urile și hibridele clasice (sau full-hybrid), ambele au fost pe un trend ascendent în iunie 2024 față de aceeași perioadă a anului trecut: un plus de 14,5% la PHEV și un salt masiv de 121% la HEV, de la nici 1.300 de unități anul trecut, la aproape 3.000 de bucăți luna trecută.

Personalizate pentru tine