18 Iulie 2024

Analiză: Prețurile mașinilor electrice ar putea scădea mult mai repede decât se preconiza. Care e cauza



Prețurile celulelor din bateriile mașinilor electrice au scăzut la jumătate în ultimele 12 luni, principalul motiv fiind răsturnarea balanței dintre cerere și ofertă pe această piață volatilă. Astfel, producătorii se văd blocați cu stocuri prea mari și scad prețurile pentru a rămâne competitivi, scrie AutoExpress.

În ultimul an, prețul celulelor din pachetele de baterii pentru EV-uri a scăzut cu 51%, conform analiștilor Bloomberg citați. În mod poate neașteptat, ieftinirea vine și din scăderea costului cu materia primă, mai ales litiul, dar și dintr-o reducere a cererii pe piața mondială. Concret, industria producătoare de baterii a mizat pe o cerere mai mare de la producătorii de mașini electrice, dar scăderea vânzărilor pe acest segment în mai multe colțuri ale lumii a dus la un excedent de baterii.

În China, din cauza numărului mare de constructori care se bat pe piața EV-urilor, dar și a accesului ușor la materie primă și asigurarea întregului lanț de distribuție în interiorul Chinei, prețurile mașinilor electrice sunt pe tobogan. Un EV era, oricum, mai ieftin în China decât în Europa, mai ales din cauza normelor constructive și de siguranță mai puțin stricte din țara asiatică, ceea ce reduce costul de fabricație cu un procent important. Acum, peste acest lucru se adaugă și nevoia constructorilor să vândă mașini, de unde și balanța inversată între electrice și termice.

În China, o mașină comparabilă cu motor cu ardere internă este adesea mai scumpă decât una pe baterii. „Acolo, deja putem vorbi de o situație în care două treimi din modelele electrice de pe piață sunt deja mai ieftine decât rivalii pe benzină,” arată analiza Bloomberg. Aceeași sursă mai notează și că multe modele 100% electrice ieftine vor ajunge și pe alte piețe, inclusiv cea europeană, în 2025 și 2026.

Un studiu recent susține că, în 2023, cererea mondială de baterii litiu-ion a fost de 950 gWh, în timp ce capacitatea mondială de producție - majoritatea concentrată în China - era chiar dublă. Conform studiului, eforturile Europei, dar și a Americii de Nord de a construi propriile uzine de baterii pentru a scăpa de dependența de China va mări și mai mult decalajul dintre cerere și ofertă, aceasta din urmă fiind tot mai mare în ciuda scăderii cererii.

Cum constructorii continuă investițiile pentru a dezvolta noile tehnologii de pe EV-urile din prezent, prețurile mici ar putea persista mai mulți ani, chiar și în contextul unei reveniri a cererii. În principiu, piața de EV-uri s-a contractat din mai multe motive, fiecare localizate pe specificul unor regiuni. De pildă, pe Bătrânul continent, infrastructura nu a ținut și, în fond, nu ține nici acum pasul cu expansiunea parcului auto electric.

În plus, decizia statelor de a reduce sau elimina subvențiile la achiziția de EV-uri i-a speriat pe mulți posibili cumpărători care nu mai fac parte din grupul de așa-numiți „early adopters”. Grupul al doilea de persoane care ar cumpăra mașini electrice, anume aceia care compară plusurile și minusurile între cele două tipuri de propulsie (electric și termic), face o alegere pur rațională, unde prețul contează mult, dar nu este singurul factor. În România, am văzut că un preț mic pentru o electrică o poate ajuta să ajungă lider de piață.



Citeste si