Ultimul proiect important semnat de Adrian Newey, designer-ul din spatele unora dintre cele mai de succes monoposturi din istoria Formulei 1, a fost prezentat publicului, la Goodwood Festival of Speed. Britanicul va părăsi echipa de Formula 1 cu sediul în Milton Keynes la finele actualului sezon, iar hypercar-ul de circuit Red Bull RB17 este un fel de cadou de adio pe care Newey îl face celor alături de care a cucerit șase titluri la constructori, dar și șapte la piloți.

Inevitabilul s-a produs, iar toți bogații planetei deschid, probabil, conturile lor elvețiene. Compania austriacă ce vinde băuturi energizante și care activează, de aproape două decenii, în „Marele Circ” a devenit, în sfârșit, un producător auto adevărat. Vorbim, evident, de Red Bull, care a dezvăluit noul RB17, o creație radicală cu un preț mai mare decât al unui Bugatti Divo, dar sub un Pagani Codalunga.

Bine, când am spus că Red Bull a devenit un producător auto m-am folosit cu lejeritate de termenii aceștia, deoarece RB17 nu este o mașină obișnuită. Nu este, nici măcar, o mașină normală în nișa rarefiată a bolizilor concepuți special pentru circuit, care nu pot și nu vor fi vreodată omologați pentru a rula pe șosea. Adrian Newey, cel care este încă CTO în cadrul Red Bull Racing, și-a dorit să construiască o mașină cu aripi care să poarte sigla companiei lui Dietrich Mateschitz, care a devenit faimoasă pentru că „îți dă aripi”.

Nu este, evident, prima creație „pentru oameni simpli” a lui Newey, deoarece Red Bull a colaborat cu Aston Martin la conceperea mașinii Aston Martin Valkyrie. Acel model, de asemenea proiectat exclusiv pentru circuit, va fi punctul de plecare pentru un nou asalt asupra cursei de 24 de ore de la Le Mans, dar și asupra Mondialului de Anduranță, marca Aston Martin. Red Bull RB17, însă, nu va concura niciodată - poate doar în topul celor mai scumpe automobile noi din lume.

Ce-ți aduc 6,2 milioane de dolari, pe lângă o viață sau două fără griji

Mai întâi, trebuie să spunem două vorbe despre acest proiect. Totul a început în 2021, când Newey ghida proiectarea monopostului ce avea să-l ducă pe olandezul Max Verstappen către titlul mondial, după una dintre cele mai turbulente și controversate finale de Campionat Mondial din istoria F1. Pe atunci, britanicul s-a apucat să lucreze, printre picături, și la o mașină sport care împărtășea din secretele lumii Formulei 1.

Întreaga dezvoltare a durat trei ani de zile și încă nu s-a încheiat, dovadă fiind lipsa de cadre cu motorul V10 aspirat de 4,5 litri sau cu interiorul. Vorbim de un agregat dezvoltat de Cosworth (la fel ca în cazul motorului V16 de pe noul Bugatti Tourbillon) ce produce 1.167 cai putere. Motorul va ajunge pe banc abia în următoarea perioadă, iar primele teste pe circuit vor avea loc în vara lui 2025.

Christian Horner, șeful Red Bull Racing, a declarat că mașina a fost dezvoltată și pentru că inginerii echipei aveau nevoie de un debușeu, un câmp al imaginației în care să lucreze departe de constrângerile regulamentului și ale limitelor bugetare din F1. „Tocmai de aceea costă atât de mult”, a adăugat Horner. Newey a subliniat, însă, că prețul nu reflectă în mod echitabil costul imens de dezvoltare al lui RB17. „Toți acționarii noștri nu speră că vor face bani de pe urma acestei mașini, ci vor doar să nu pierdem bani,” a declarat designer-ul.

Întregul proces de construcție, testare, pregătire și dezvoltare este în sarcina Red Bull Advanced Technologies, cu 120 de ingineri parte a echipei care vor livra cele 50 de exemplare din această serie foarte limitată. Fiecare exemplar va incorpora elemente din F1, ca suspensia și aerodinamica activă (ambele, trebuie spus, din trecutul F1), dar nu numai.

Newey consideră că mașina ar trebui să „poată fi pilotată de oricine, pentru o ieșire pe circuit în care să te poți îmbunătăți și să te simți fantastic”. În plus, mașina a fost proiectată să arate bine, pentru că „mașinile trebuie să fie opere de artă la acest nivel” și să sune foarte bine - deoarece Newey și-a făcut debutul în F1 ca designer în epoca motoarelor aspirate de 3.500 cmc.

Newey: Împins la maximum, RB17 poate să se țină după o mașină de Formula 1

De unul singur, motorul V10 dezvoltă 972 cai putere, dar este susținut de un motor electric care mai contribuie cu alți 194 cai putere care se asigură că nu există goluri de putere. Agregatul se turează până la 15.000 de ture și este conectat la o transmisie de fibră de carbon. Cum și monococa este făcută tot din fibră de carbon, toată mașina cântărește doar 805 kilograme, adică mai puțin decât un monopost contemporan de F1. Pentru a atinge această cifră, RB17 trebuie comandat fără parbriz din sticlă sau aer condiționat.

Prototipul prezentat la Goodwood este lung de cinci metri, dar Newey spune că „s-a mai lucrat” la mașină față de acest concept, care reflectă nivelul de dezvoltare din vara trecută. Între timp, se pare, mașina a devenit mai scurtă, dar tot va fi lată de doi metri. Britanicul spune că, în mâinile unui pilot profesionist, RB17 ar putea sta cu un monopost de Formula 1 sau, pe anumite piste, să-l depășească în materie de viteză pe un singur tur.

Proprietarii au de ales din trei tipuri de anvelope (inclusiv slick-uri Michelin), dar și două dimensiuni de jante (18 inci sau 20 de inci). Mașina folosește benzină obișnuită, dar garanția este de doar doi ani sau 4.000 de kilometri. Revizia capitală se face la 8.000 de kilometri și doar cei de la sediul Red Bull sunt autorizați să efectueze aceste operațiuni. Conform producătorului, mașina ar putea depăși 350 km/h pe o linie dreaptă îndeajuns de lungă, deși pachetul aerodinamic dezvoltă 1,7 tone de apăsare la viteze de peste 250 km/h.

Sursa foto: Red Bull

Abonează-te pe
9news.ro Promo

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri