Cea de-a treia generație a Daciei Duster a trecut prin supliciile inevitabile pe care specialiștii de la Euro NCAP le pregătesc pentru aproape fiecare model nou de mașină comercializat pe Bătrânul continent. SUV-ul compact asamblat la noi în țară a obținut trei stele, dar asta nu înseamnă că vorbim despre un automobil nesigur.

Dacia are o relație complicată cu testele de siguranță, dacă privim în urmă în ultimele două decenii. Prima Dacia Logan, testată în iunie 2005, a primit tot un calificativ de trei stele din partea organizației care testează toate aspectele legate de nivelul de siguranță pe care o mașină îl oferă. La acel moment, Logan era „mașina de 5.000 de dolari” care oferea doar airbag-uri pentru șofer și pasager în echiparea de bază, deci cele trei stele din 2005 nu au nicio legătură cu stelele noului Duster III.

În plus, la acel moment, Renault se aștepta ca Logan să nu ia mai mult de atât. Mai dureros pentru departamentul de PR al mărcii piteștene a fost celebrul test al elanului realizat de germanii de la ADAC în iulie 2005. La acea vreme, presa a scris că mașina s-ar fi răsturnat în urma unei mișcări bruște de evitare la o viteză de circa 64 km/h. Verificări realizate ulterior au concluzionat că echipa de testare ar fi uzat excesiv anvelope în urma probelor succesive, iar această uzură ar fi dus la destabilizarea mașinii.

Revenind la Euro NCAP, rezultatul de trei stele pentru Logan a fost reconfirmat în 2014. De asemenea, Duster în primele sale două iterații a obținut același scor, în 2011 și în 2017. Acum, trebuie să fie înțeles ce înseamnă trei stele pentru o mașină nouă din 2024, în era în care sistemele active de siguranță sunt aproape la fel de importante ca rezistența structurală a caroseriei.

Cum testează Euro NCAP mașinile în 2024

Testările Euro NCAP nu sunt obligatorii, dar practic toate mașinile vândute în spațiul comunitar trec prin ele. Pentru o singură mașină, testările pot dura chiar și șase săptămâni. Pe lângă testele obișnuite, cum este impactul frontal, lateral, frontal parțial și cel cu un stâlp, se mai testează și impacul cu un pieton. Iată toate testele obișnuite

  • Contact frontal la 50 km/h cu un obstacol deformabil ce se deplasează cu 50 km/h
  • Contact frontal la 50 km/h cu un obstacol fix (glisieră)
  • Contact lateral cu un obstacol deformabil ce se deplasează către mașină cu 60 km/h
  • Contact lateral cu un stâlp fix, mașina fiind trimisă către obstacol cu viteza de 32 km/h
  • Impact lateral pe partea opusă șoferului
  • Test pentru scaunul șoferului cu decelerări forțate de la 16 km/h și 24 km/h

Există, apoi, testele cuc „partenerii vulenarbili la trafic”, adică este vorba de impactul cu un manechin ce simulează un pieton, dar și de impactul cu un manechin poziționat pe o bicicletă. În plus, se verifică și numărul de sisteme active de siguranță oferite, dar și cât de ușor poate fi descarcercat un pasager din habitaclu în cazul unui accident.

Sursă foto: Euro NCAP

În cazul Dacia, Duster este echipat pe versiunea de bază doar cu sistemele care sunt reglementate prin lege ca obligatorii de către Comisia Europeană. Vorbim despre sisteme precum:

Cât de sigură e Dacia Duster

Conform Euro NCAP, Dacia Duster III a primit un procent de 70% pentru protecția pasagerilor adulți, un procent de 84% pentru protecția copiilor, respectiv 60% pentru protecția pietonilor și cicliștilor. Cel mai scăzut scor a fost la capitolul sisteme de siguranță, unde Duster a obținut doar 57%. Toate aceste scoruri adunate au dat calificativul de trei stele, pe care Euro NCAP îl descrie ca „o mașină cu nivel de protecție cel puțin mediu, dar care nu e echipată cu cele mai noi sisteme de siguranță”.

În cazul impactului frontal cu un obstacol deformabil, zona pieptului șoferului ar putea fi rănită destul de serios, acesta fiind motivul rezultatului de 70% la primul capitol. La ultimul capitol, cum spuneam, motivul este că Dacia nu se concentrează pe o ofertă vastă de sisteme de siguranță. Pe de-o parte, Dacia reușește astfel să țină în frâu prețul modelelor sale, dar oficialii mărcii spun și că clienții Dacia nu își doresc o mașină cu foarte multe sisteme intruzive.

Michiel van Ratingen, Secretarul General al Euro NCAP, a declarat, citat de AutoEvolution, că „pentru Dacia, dar și pentru Suzuki (n.r. - noul Suzuki Swift a primit tot trei stele) accentul se pune pe un preț accesibil, dar clienții pot să fie siguri că există modele rivale pentru Swift și pentru Duster care oferă un nivel considerabil mai mare de siguranță. Pe acest lucru nu poți pune un preț”.

Sursă foto: Euro NCAP

În comunicarea Euro NCAP, se sugerează și că sistemele active de sisguranță montate pe Dacia Duster, dar și pe Suzuki Swift, nu sunt atât de eficente cum este cazul pe alte modele mai scumpe. Se dă de înțeles că ele sunt montate pentru ca mașinile să obțină omologarea europeană, dar eficacitatea lor este discutabilă. În plus, van Ratingen spune că „în mod dezamăgitor, nivelul de protecție pentru pasageri arată că ambițiile producătorilor pentru siguranță sunt limitate”.

Pentru ca Dacia Duster să fi primit calificativul de patru stele, modelul autohton ar fi trebui să obțină următoarele scoruri la cele patru categorii: cel puțin 70%; 70%; 50%; 60%. Pentru trei stele, procentajele minime sunt 60%; 60%; 40%; 50%. Cu alte cuvinte, dacă o luăm pe fiecare categorie, Duster a obținut:

  • 4 stele pentru protecția adulților
  • 5 stele pentru protecția copiilor
  • 5 stele pentru protecția cicliștilor și pietonilor
  • 3 stele pentru sistemele de siguranță oferite

Dacă ar fi avut mai multe sisteme de siguranță, cât să obțină 60% la a patra categorie, Dacia Duster ar fi bifat patru stele la testele Euro NCAP, ceea ce arată că mașina este sigură, dacă luăm în calcul și prețul de pornire 18.800 euro.

Sursa foto: Captură video / YouTube.com / Euro NCAP

Abonează-te pe
9news.ro Promo

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri