4 Iulie 2024

Un constructor chinez promite bateria care va rezista 1 milion de kilometri



Geely a prezentat o nouă generație de baterie ce se bazează pe tehnologia litiu-fier-fosfat (LFP) și care este garantată să reziste un milion de kilometri sau 50 de ani. Constructorul chinez a declarat că a tras cu arma în celulele bateriei în timpul testelor pentru a se asigura că nu ia foc nici în situații extreme, conform CarScoops.

Constructorii chinezi investesc masiv pentru a-și păstra avansul în dezvoltarea de baterii pentru mașini electrice în fața europenilor. Ultima dovadă vine de la Geely, care a dezvăluit recent o baterie nouă care vine cu o serie de îmbunătățiri față de tehnologia din prezent.

După ce s-au lăudat cu baterii care oferă autonomii de 1.000 de kilometri cu o singură încărcare, chinezii propun acum bateria cu o durată de viață de o jumătate de veac sau 1.000.000 de kilometri. Calculul s-a făcut pe baza numărului de cicluri de încărcare la care bateria rezistă, Geely declarând că bateria aceasta poate fi încărcată de 3.500 de ori, fără a pierde din autonomia originală pe care bateria o oferă.

Tehnologia folosită, cunoscută ca „short blade”, permite și o împachetare mai compact. O diafragmă nouă este folosită pentru a mări densitatea de energie. Electrodul folosește un material infuzat cu mai multe elemente pentru a reduce numărul de reacții chimice din interiorul bateriei, ceea ce ajută la prelungirea duratei de viață. Fiecare celulă are o capacitate de 192 Wh/kg, ceea ce se traduce printr-o lungime mai scurtă cu 40% a bateriei decât în prezent.

Bateria dezvoltată de Geely, cu tehnologie „short blade”. Sursă foto: Geely

Bateriile „short blade” au și avantajul că se încărcarcă mai repede, cicluri de alimentare de la 10% la 80% având o durată de doar 17 minute, față de 26 de minute pentru bateriile cu format standard, conform Geely. De asemenea, capacitatea bateriei se menține la un nivel ridicat și la temperaturi extreme. De pildă, la -30 de grade Celsius, noua baterie își păstrează 90% din capacitate, față de nici 80% în cazul bateriei „long blade”.

Testele de siguranță au fost multiple, conform producătorului, care a perforat bateria cu opt tije metalice de 5mm fiecare pentru a vedea cum răspunde sistemul de securizare care activează un nstrat de aluminiu ce acoperă automat diafragma bateriei pentru a nu permite scurgerea lichidului din interior. Această tehnologie, dar și durata de viață mai mare, va ajuta la reducerea poluării. Conform Geely, emisiile de carbon se vor reduce cu circa 80.000 de tone de CO2 pe an grație duratei de viață mai mari a bateriei și, totodată, asta va ajuta la păstrarea unei valuări reziduale crescute pentru EV-urile de pe piața second-hand.

Alte teste au inclus aruncarea bateriei în apă de mare, tasarea ei cu greutăți de până la 26 de tone, lovirea pachetului de baterii, dar și supunerea sa la trageri cu gloațe de 5,8mm. Conform chinezilor, toate testele au fost trecute cu brio de baterie, care nu s-a aprins în niciun scenariu. Nu se știe, în prezent, când va fi pusă în producția de serie această baterie și care este cosul său de fabricație.



Citeste si