AvtoVAZ, producătorul mașinilor Lada, a dezvăluit cel mai recent model destinat pieței din Rusia. Berlina compactă se numește Iskra și va înlocui bătrâna Granta. Deși design-ul noii mașini rusești ar putea să fie înșelător, vorbim de un model înrudit cu a treia generație a Daciei Logan, conform Auto.ru.

Deși au trecut mai bine de doi ani de când Rusia a invadat Ucraina, decizie care a dus la o ieșire în bloc a constructorilor auto occidentali din țara lui Putin, industria locală încă se menține pe linia de plutire. Anul trecut, rușii și-au recăpătat apetitul pentru mașini noi, în timp ce uzinele lăsate în urmă de constructori ca Renault sau Mercedes-Benz au fost preluate de firmele rusești.

La uzina Renault, de pildă, vechiul brand Moskvici a fost reactivat și este folosit pentru a vinde la nivel local niște mașini chinezești. De asemenea, rușii au încercat să asambleze fără oprire și mașini vestice, dar fără suportul logistic vestic. Conform unor surse, în fosta uzină Stellantis s-au asamblat o vreme mașini Citroen, dar cu componente din China.

Toate aceste eforturi se desfășoară în paralel cu cele ale mărcilor locale. AvtoVAZ rămâne cel mai mare constructor auto din Rusia, asta și după ce a ieșit de sub umbrela grupului Renault. Am povestit cu altă ocazie istoria Ladei Largus, o Dacia Logan MCV din prima generație care este produsă și astăzi în Rusia. Mașina a fost lansată pe vremea când „mariajul” franco-rusesc era încă de actualitate, dar ieșirea Renault din Rusia nu a oprit modelul Largus, care continuă și printr-o variantă pe baterii.

Mai mult decât atât, Lada a lansat un nou automobil care se bazează pe tehnologia Renault. Berllina cu pricina se numește Iskra, iar primele zvonuri despre ea au apărut în 2020. Între timp, rușii au trebuit să asigure componentele pentru noul model, iar anul trecut au apărut primele imagini cu design-ul mașinii care va înlocui Granta, un model lansat în 2011. Platforma din Belarus a mărcii Lada a anunțat încă de anul trecut că Iskra urmează să intre în producție, știre ilustrată cu o imagine cu Dacia Logan III cu siglă de Lada. Motivul este simplu: cele două modele sunt foarte similare.

Lada Iskra, o continuare pe ușa din spate a colaborării Renault - Lada

Primul model care face parte din noua gamă Lada va fi asamblat tot la uzina din Tolyatti, iar platforma este CMF-B LS, aceeași ca în cazul lui tuturor Daciilor care sunt disponibile în 2024. Mașina este deosebit de importantă pentru Lada căci va înlocui Granta, berlină care are elemente mecanice care fac un adevărat pod peste timp până la produsele AvtoVAZ din anii '80. În ciuda conceptului tehnic antic, Granta (foto jos) a fost cel mai popular model Lada anul trecut.

Embed from Getty Images

În 2023, Lada Granta s-a vândut în peste 200.000 de unități în Rusia - o creștere de peste 110.000 de unități față de 2022. Prin comparație, Lada Niva, al doilea cel mai popular model al mărcii, abia s-a comercializat în 100.000 de exemplare. Șeful AvtoVAZ, Maxim Sokolov, a declarat că Granta și Iskra vor fi vândute concomitent până prin 2026-2027, când Iskra va continua singură pe piață.

Embed from Getty Images

Conform acestuia, conceptul din spatele modelului nu a fost afectat de războiul din Ucraina. Inițial, mașina trebuia să intre pe piață chiar în anul în care a început conflictul, când susținerea Renault nu era pusă în discuție. Atunci, accesul la platforma CMF-B LS nu era dificilă, dar toate datele problemei s-au schimbat de atunci. De pildă, în cazul modelului Vesta, Lada a trebuit să găsească furnizori locali (sau din alte state „prietene”) pentru toate componentele vestice.

Conform presei ruse, investițiile în Iskra sunt însemnate: primele estimări vorbeau despre cheltuieli de 37 de miliarde de ruble sau 386 de milioane de euro, dar, până la urmă, Sokolov a spus că s-ar fi cheltuit doar 23 miliarde de ruble (240 milioane de euro). Se pare că majoritatea banilor s-au dus pe reconfigurarea și retehnologizarea platformei modulare Renault pentru ca aceasta să fie produsă local, fără vreo implicare a francezilor.

Se pare că s-a recurs la această variantă penntru că dezvoltarea unei platforme complet noi ar fi costat cel puțin 836 milioane de euro. Conform informațiilor de la lansare, rușii au incorporat aproximativ 400 de piese noi, multe pe partea de electronică.

Cum platforma CMF-B LS a fost pasată rușilor încă de acum mai mulți ani, ea acum poartă numele XJO. Ea se bazează pe vechea arhitectură B0 și a fost lansată de Renault în urmă cu 11 ani, versiunea LS (low-spec) venind odată cu ultima generație a lui Logan. Iskra nu este altceva decât un Logan cu un design schimbat, dar toate semnele sunt vizibile când privim mașina din lateral. De asemenea, și partea tehnică rămâne neschimbată: structura din oțel, suspensie de tip MacPherson pe față, respectiv bară de torsiune pe spate.

Citeste si:

    Lada promite și o variantă SW a modelului Iskra, dar și o versiune Cross (pe ambele caroserii) cu gardă la sol crescută. Sursă foto: Lada / Rospatent

    Design-ul este o combinație între ceea ce găsim pe Granta și Vesta, cu o grilă mare în față în formă de „X” și faruri noi. Forma geamurilor este ușor schimbată, iar barele sunt diferite și ele. La interior, modelul se laudă cu un ecran cu control tactil pentru sistemul de infotainment, dar și butoane fizice pe consolă. În plus, modelele cu nivele de echipare superioare vor avea scaune față încălzite. Acestea sunt opțiuni pe care nu le găsești pe nicio altă Lada.

    Care sunt motoarele de pe noua Lada Iskra

    Pe partea tehnică, rușii nu pot face minuni și nici nu pot să evolueze. De aceea, motoarele de pe Iskra sunt aceleași ca și în cazul altor produse ale uzinei din Tolyatti. Motorul de bază este cel de 1,6 litri cu patru cilindri de pe Granta, care dezvoltă 90 cai putere. De asemenea există și o variantă de 106 cai putere, tot de 1,6 litri, cules de pe Vesta. Ambele trimit puterea către puntea față printr-o transmisie manuală cu cinci rapoarte sau printr-un CVT chinezească de pe Vesta NG (unele surse vorbesc despre o cutie manuală cu șase viteze pe versiunea de 105 cai putere).

    Citeste si:

      S-a discutat și despre un motor de 1,8 litri cu 16 valve care ar dezvolta 122 cai putere și 170 Nm. Nu se știe, însă, dacă acest agregat va ajunge pe Iskra în viitor. Un alt detaliu necunoscut este prețul. Putem spune cu certitudine că noul model nu va putea fi mai ieftin decât Granta, care costă 699.900 de ruble sau 7.313 euro în Rusia. Șeful Lada a spus anul trecut că Iskra va deveni cea mai ieftină și cea mai răspândită mașină rusească „construită pe o platformă de înaltă tehnologie”.

      Ca și poziționare în gamă, Iskra va sta sub Vesta, care are un preț de bază de 1.239.900 ruble sau 12.955 euro. În România, Dacia Logan III începe de la 13.500 euro, dar mașina vine cu alte motoare la noi în țară, dar și altă arhiteectură electronică și electrică - cu hardware Renault. Lada Iskra va ajunge în showroom-urile din Rusia în ianuarie 2025.

      Sursa foto: Lada

      Abonează-te pe
      9news.ro Promo

      Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

      Despre autor
      Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

      Te-ar putea interesa și:



      Mai multe articole din secțiunea Auto »



      Setari Cookie-uri