Sunt sau nu autovehiculele electrice soluția pentru un viitor sustenabil? Despre strategia de electrificare a Mercedes-Benz Vans și comportamentul de achiziție al consumatorilor din România cu privire la autovehiculele electrice din portofoliul Mercedes-Benz Vans am discutat cu Alexandru Rugină, COO Mercedes-Benz Vans România.

Care este politica de electrificare a Mercedes-Benz Vans și care sunt rezultatele așteptate pe termen mediu și lung?

Prin strategia „Ambition 2039” ne propunem să atingem obiectivul de a avea o flotă de autovehicule noi, complet conectate și neutre din punct de vedere al emisiilor de CO2, până în anul 2039. Abordăm această provocare având în vedere întregul ciclu de viață al autovehiculelor: de la etapa de dezvoltare inițială, incluzând colaborarea cu întreaga rețea de furnizori, până la procesele noastre de producție interne. Electrificarea gamei noastre de produse reprezintă un aspect crucial, utilizând energie regenerabilă pe toată durata de funcționare. În final, ne concentrăm pe reciclarea autovehiculelor, asigurând astfel un ciclu circular de sustenabilitate, pentru a minimiza impactul asupra mediului.

Ce cuprinde, în prezent, portofoliul de autovehicule electrice al Mercedes-Benz Vans și ce planuri de dezvoltare al acestuia aveți?

Fiecare gamă de autovehicule comerciale ușoare include acum și o versiune electrică, astfel: pentru clasa compactă avem eCitan furgon, eCitan Tourer și EQT, în clasa medie sunt disponibile eVito furgon, eVito Tourer și EQV, iar în categoria de dimensiuni mari avem eSprinter furgon.

Începând cu anul 2026, toate autovehiculele electrice Mercedes-Benz Vans vor fi construite pe noua platformă modulară VAN.EA. Acestea vor fi proiectate și dezvoltate de la zero ca autovehicule electrice, spre deosebire de momentul actual, în care versiunile electrice sunt adaptări ale modelelor cu motor termic. Credem că această abordare va permite optimizarea fiecărui aspect al design-ului și funcționalității, îmbunătățind astfel eficiența, performanța și sustenabilitatea autovehiculelor electrice.

Câte autovehicule electrice ați vândut în 2023? Câte preconizați că veți vinde în acest an și care este procentul de creștere așteptat de la an la an in viitorii ani?

Pentru anul 2024 anticipăm o creștere semnificativă a vânzărilor, estimată la aproximativ 50% față de 2023. În plus, ne așteptăm la o creștere constantă de aproximativ 25%-30% de la an la an în perioada următoare, bazându-ne pe tendințele pieței și pe interesul crescut pentru produsele noastre. Această creștere susținută reflectă nu doar cererea tot mai mare, ci și eforturile noastre continue de a îmbunătăți oferta și de a atrage noi clienți.

Cum se împart vânzările între persoane fizice și companii? Ce prefera companiile și ce prefera persoanele fizice în materie de autovehicule electrificate?

Împărțirea vânzărilor între persoane fizice și companii reflectă diferite priorități și preferințe în materie de autovehicule electrice. În cazul companiilor, accentul se pune pe fiabilitate, capacitate mare de încărcare și o autonomie extinsă, esențiale pentru desfășurarea eficientă a activităților comerciale. Companiile preferă autovehicule electrice care oferă o autonomie mare, un cost total de proprietate (TCO) avantajos și posibilități de carosare adaptate segmentului în care activează. Pentru aceste firme, autovehiculele electrice trebuie să fie eficiente și adaptabile la diversele nevoi de transport.

Pe de altă parte, persoanele fizice au tendința de a acorda o importanță în plus autonomiei și dotărilor premium caracteristice autoturismelor. Autonomia este mereu un criteriu important, asigurându-le flexibilitate în utilizarea zilnică sau în călătoriile mai lungi. În plus, dotările premium, cum ar fi sistemele avansate de asistență la conducere, interioarele de înaltă calitate și tehnologiile de infotainment moderne, sunt foarte apreciate de clienții individuali, care caută o experiență de conducere confortabilă și plăcută.

În ultimii doi ani, proporția vânzărilor noastre a fost covârșitor în favoarea firmelor, acestea reprezentând majoritatea clienților pentru autovehiculele electrice. În prezent, mixul de vânzări este format în proporție de 90% din autovehicule pentru uz comercial și doar 10% sunt destinate persoanelor fizice.

Din experiența vânzărilor anterioare, care sunt principalele trei motive pentru care oamenii aleg autovehiculele electrice din portofoliul Mercedes-Benz Vans?

Câteva din motivele principale pentru care clienții aleg autovehiculele electrice din portofoliul nostru sunt: zero emisii, sustenabilitate și zgomot de rulare semnificativ redus. Acestea se alătură unui alt aspect important, imaginea premium asociată brandului.

Într-o lume din ce în ce mai conștientă de impactul asupra mediului, trecerea la autovehicule electrice reprezintă o alegere responsabilă și necesară, iar faptul că acestea nu emit gaze poluante contribuie la îmbunătățirea calității aerului, în special în mediul urban, și la reducerea amprentei de carbon. Clienții Mercedes-Benz Vans apreciază angajamentul brandului față de practici sustenabile pe întregul ciclu de viață al autovehiculului, iar imaginea asociată cu Mercedes-Benz Vans joacă un rol semnificativ în decizia de achiziție. Brandul Mercedes-Benz reprezintă calitate și inovație. Deținerea unui autovehicul electric de la Mercedes-Benz Vans nu doar că reflectă un angajament față de mediu și sustenabilitate, dar și un statut social și un simț al rafinamentului.

Un argument invocat adesea de cei care nu merg încă către autovehicule electrice este prețul. Cum credeți că va evolua prețul acestora pe viitor?

Mercedes-Benz Vans investește în modernizarea fabricilor și a rețelei de producție pentru a răspunde cererii crescânde de autovehicule electrice. Suntem conștienți însă că ritmul transformării va fi dictat de condițiile pieței și de preferințele clienților, fiind influențat și de diverse politici locale, infrastructura de încărcare și evoluțiile tehnologice. Perspectivele sunt promițătoare și ne așteptăm ca autovehiculele electrice să devină din ce în ce mai accesibile și atractive pentru un public cât mai divers.

Care sunt funcționalitățile „vedetă” care atrag consumatorii atunci când achiziționează autovehiculele electrice din portofoliul Mercedes-Benz Vans?

Pentru EQV nu cred că putem vorbi de o singură funcționalitate „vedetă”, ci de întregul pachet de lux pe care îl oferă acest autovehicul. Clienții sunt atrași de combinația de confort, tehnologie avansată și rafinament caracteristic Mercedes-Benz, iar EQV în sine este vedeta din aceste puncte de vedere. În cazul modelelor eVito furgon și eVito Tourer, un aspect esențial este faptul că oferă același spațiu de încărcare generos ca și versiunile cu motor termic, ceea ce le face ideale pentru activități comerciale diverse. Un alt element important care atrage consumatorii este prezența cutiei automate și a altor dotări de confort și siguranță incluse în echiparea standard. Aceste caracteristici nu doar că îmbunătățesc experiența de conducere, dar asigură și o eficiență maximă și un nivel de siguranță ridicat, aspecte esențiale pentru utilizatorii de autovehicule comerciale.

Mercedes-Benz Vans urmărește obiectivul de a face flota de noi autoutilitare private și comerciale neutre în CO2 pe întreg ciclul de viață până în 2039, ca parte a strategiei de afaceri „Ambiția 2039” a Grupului. Sunteți în cărți cu acest obiectiv ambițios?

Da, suntem în continuare concentrați să atingem aceste obiective și să fim lideri în domeniul sustenabilității. Propriile noastre locații de producție au atins neutralitatea CO2 încă din 2022, iar planurile noastre vizează acoperirea a peste 70% din necesar cu ajutorul energiei regenerabile până în 2030. Am dezvoltat o ambiție pe măsură și pentru toate locațiile noastre de producție Mercedes-Benz: să funcționeze 100% cu energie regenerabilă și să emită zero CO2 până în 2039. Tot în acest sens, furnizori reprezentând 84% din volumul nostru de achiziții au semnat deja anul trecut un acord angajându-se să ne furnizeze numai materiale de producție neutre din punct de vedere al CO2. Este un angajament ferm și o mișcare strategică către un viitor mai curat și mai sustenabil pentru industria auto și credem în continuare în el.

Cum ați descrie apetitul pentru mașini electrice al românilor în comparație cu alte piețe europene?

Interesul pentru mașinile electrice în România a crescut în ultimii ani, fiind alimentat în principal de o mai mare conștientizare a problemelor de mediu și a poluării. Subvențiile guvernamentale pentru achiziționarea de mașini electrice au avut, de asemenea, un impact pozitiv asupra promovării adoptării acestora, dar aceste subvenții au fost considerabil reduse în 2024, ceea ce a influențat într-o oarecare măsură interesul consumatorilor.

În comparație cu alte piețe europene, cum ar fi cele din țările nordice sau cele occidentale, nivelul adoptării mașinilor electrice în România a fost mai redus. Cu toate acestea, inițiative precum programul Rabla+ și finanțarea cu fonduri structurale au reușit să atragă un număr semnificativ de clienți către autovehiculele electrice. Rețeaua de stații de încărcare este și ea în creștere la nivel național.

Ce baterii aveți acum pe autovehiculele electrice, care este autonomia acestora și cum credeți că veți evolua la acest aspect în viitor?

Autonomia autovehiculelor noastre electrice va continua să se îmbunătățească odată cu fiecare model lansat în viitor. În prezent, gama noastră de autovehicule electrice include modele cu specificații unice de baterie și autonomie.

De exemplu, eCitan furgon și eCitan Tourer sunt echipate cu o baterie de 45 kWh, oferind o autonomie de până la 280 km în regim WLTP mixt, în timp ce eVito vine cu o baterie de 60 kWh, oferind o autonomie de până la 310 km în regim WLTP mixt.
Pentru eVito Tourer și EQV avem disponibile două opțiuni de baterie, respectiv 60 kWh sau 90 kWh, cu autonomii de 240 km și 360 km în regim WLTP mixt.

Nu în ultimul rând, în cazul eSprinter, avem trei opțiuni de baterie disponibile: 56 kWh, 81 kWh și 113 kWh, oferind autonomii de 220 km, 310 km și 440 km în regim WLTP mixt.

Sursa foto: Mercedes-Benz Vans România

Abonează-te pe
9news.ro Promo

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri