16 Mai 2024

Mercedes-Benz abandonează noua platformă pentru mașini electrice de bogați



Mercedes-Benz trece printr-o perioadă care ar putea să fie descrisă, vorbind plastic, drept o reorganizare a ouălelor în mai multe coșuri. Dacă germanii s-au lăudat cu electrificarea completă a gamei, acum, presa locală anunță că noua platformă MB.EA Large destinată pentru viitoarele modele electrice de lux nu va mai fi dezvoltată, iar economiile sunt majore, conform Autocar.

La nici trei luni de când șefii Mercedes-Benz recunoșteau că ambițiile lor cu privire la vânzările de mașini electrice sunt nereușite, compania din Stuttgart face un nou pas în lateral. În contextul vânzărilor slabe ale actualelor Mercedes-Benz EQS, EQS SUV și EQE, o nouă platformă pentru acest gen de mașini opulente nu va mai vedea lumina zilei.

Conform publicației Handelsblatt, noua arhitectură de dimensiuni mari va fi abandonată în favoarea actualei platforme care, în schimb, va primi îmbunătățiri. Cererea neconvingătoare pentru Mercedes-Benz EQS, vârful de lance al gamei 100% electrice a Mercedes-Benz, nu este o noutate.

Mercedes-Benz EQS SUV

Un raport ceva mai vechi, ce analiza cifrele pe primele nouă luni din 2023, arăta că modelele EQS și EQS SUV s-au vândut în doar 26.300 de unități împreună. În aceeași perioadă, germanii au vândut puțin peste 160.000 de EV-uri în total, iar modelul convențional comparabil - Mercedes-Benz Clasa S - s-a vândut de trei ori mai bine decât EQS. Până la finele anului trecut, Mercedes-Benz a comercializat puțin peste 223.000 de EV-uri, dar nu modelele de la vârful gamei au fost cele mai populare.

Deși nu se cunosc toate motivele deciziei luate de executivii Mercedes-Benz, s-ar putea presupune că o altă problemă cu modele ca EQS sau EQE, pe lângă faptul că nu-și prea găsesc clienți, este devalorizarea rapidă. Într-un studiu citat de Motor1, s-a arătat că Mercedes-Benz EQS Sedan își pierde aproximativ 47% din valoarea inițială de achiziție în doar 12 luni.

Actuala generație Mercedes Clasa S, mai populară decât „ruda” electrică EQS

Cu alte cuvinte, dacă ne raportăm la prețurile din Statele Unite, la un an de la cumpărare, posesorul unui EQS a pierdut deja peste 65.000 de dolari, adică echivalentul unui Mercedes-Benz Clasa E. Prin comparație, valoarea reziduală a unui Mercedes-Benz Clasa S după un an de zile este de aproape 70%, adică o diferență de 16% sau aproximativ 20.000 de dolari în bani pierduți doar prin devalorizare.

Care este noul plan al Mercedes-Benz

Conform surselor Handelsblatt, Mercedes-Benz va face o economie ce se încadrează undeva între 4 și 6 miliarde de dolari ca urmare a deciziei de a opri dezvoltarea platformei MB.EA Large. Această schimbare de plan se întâmplă la câteva luni după ce Volkswagen a anunțat că nu va mai construi o nouă uzină de 2 miliarde de euro în care trebuiau să fie construite doar mașini electrice. De asemenea, și Ford și-a micșorat estimările de vânzări pentru EV-uri, asta în timp ce pierde bani la fiecare electrică vândută.

SUV-urile electrice sunt mari, scumpe și, la fel ca berlinele pe baterii, își pierd repede din valoare

Planul celor de la Mercedes-Benz se împarte, în viitor, pe trei direcții. Platforma MB.EA Medium rămâne de actualitate și va fi folosită pe viitoarea generație EQC Sedan și SUV. Pentru viitoarele modele mari, germanii vor aduce îmbunătățiri platformei folosite de EQS și EQE în prezent, anume EVA2. Aceasta va primi o arhitectură nouă de 800V în locul celei existente de 400V. În plus, motoarele vor fi eficientizate, iar tehnologia din celulele bateriilor va fi schimbată pentru o autonomie și rapiditate mai mare la încărcare.

În fine, o altă platformă nouă se va numi MMA și va fi pentru modele compacte. Acestea trei li se vor alătura altor două arhitecturi specializate, una pentru sportive (MB.AMG), respectiv alta pentru modele utilitare (MB.VAN). Pe arhitectura MB.AMG va sta și viitorul AMG SUV, dar și un AMG GT cu patru uși pur electric. Un nou EQV va fi lansat pe platforma MB.VAN după 2026, în condițiile în care cele două platforme speciale vor fi lansate în perioada 2025-2026.

Mercedes-Benz EQS, cel mai scump model electric de la Mercedes-Benz începe de la 94.480 euro în România

Ca într-un efect de domino, anularea platformei MB.EA Large practic dă undă verde unei a opta generații a limuzinei Clasa S; dar și unor generații noi pentru GLE SUV, GLE Coupe și GLS. Toate ascund aceeași platformă în prezent, MRA. Aceasta va fi retehnologizată în viitor pentru a putea găzdui propulsie plug-in hibrid. Modelele cu motoare termice vor fi vândute alături de cele electrice care vor păstra platfroma EVA2.



Citeste si