În timp ce în București se montează tot mai multe semafoare „inteligente”, oamenii de știință din Statele Unite propun o nouă schimbare în domeniul managementului rutier. În urma mai multor studii publicate în ultimii ani, experții au ajuns la concluzia că venirea noilor mașini fără șofer va necesita și o îmbunătățire a infrastructurii ce ar include și noi semafoare cu patru culori, conform New Atlas.

De un secol, traficul rutier din (aproape) toată lumea este reglementat, în intersecții, de semaforul electric cu trei lumini: roșu, galben și verde. De-alungul timpului, el a fost modificat și îmbunătățit, fie prin adăugarea de pictograme, fie prin adăugarea unor lumini adiționale pe culorile verde și roșu pentru pietoni și cicliști sau, de asemenea, prin implementarea unui timer la semafoarele inteligente.

Acum, o nouă modificare pare că se impune, iar asta în contextul apariției mașinilor interconectate (așa-numitele mașini definite de software), dar și a celor fără șofer. Într-un studiu al cercetătorilor de la Universitatea Carolina de Nord, experții au arătat că traficul ar fi fluidizat suplimentar prin adăugarea culorii alb pe lângă terța prezentă, dar doar din momentul în care pe șosele vor exista multe mașini autonome.

Principiul este simplu: pentru a fi autonome (adică pentru autonomie de nivel 4, ceea ce nu mai necesită prezența unui șofer uman), mașinile comunică nu doar între ele, ci și cu infrastructura rutieră, devenind o parte a sistemului de management al traficului. Cele trei lumini cunoscute rămân neschimbate: pe verde se circulă, pe roșu se stă, iar galbenul este culoarea de avertizare care arată că urmează culoarea roșie, iar șoferii trebuie să oprească și atunci când semaforul este pe galben (sau portocaliu).

Albul, însă, se activează când există multe mașini care se conduc singure pe șosea, ele acționând pentru ghidarea traficului format și din mașini conduse de oameni. Practic, cu un număr mare de mașini autonome care comunică între ele, traficul poate fi fluidizat printr-o semaforizare mai eficace. Lumina albă se aprinde când există acest flow de mașini autonome care ghidează prin intersecții traficul format și din mașini tradiționale.

Chiar și în momentul în care oamenii de știință au inclus pietonii în ecuație, ceea ce înseamnă perioade mai lungi de staționat la stop pe culoarea roșie, fluxul traficului s-a îmbunătățit cu 25%. Este vorba, evident, de simulări pe calculator, deoarece în prezent nu există mașini autonome în număr mare pe șosele. Totuși, conform ABC News, pe baza unui alt studiu realizat în Michigan, autoritățile locale ar putea lansa un program pilot cu trafic real într-un viitor nu prea îndepărtat.

Ali Hajbabaie, un profesor de inginerie care a condus studiul din Carolina de Nord, susține că nu culoarea a patra a semaforului este importantă, experimentele sale cu o „fază albă” în care mașinile autonome circulă nestingherite prin intersecții, iar șoferii umani se țin după ele, fiind doar un exemplu de punere în practică a idee.

El consideră că s-ar putea folosi și semafoarele standard, dar trebuie semnalată cumva trecerea mașinilor care se conduc singure, potențial printr-o clipire concomitentă a culorilor roșu și verde. Oamenii de știință din Michigan au testat deja, în Birmingham pe un număr limitat de semafoare, o soluție de fluidizare a traficului care se bazează tot pe culegerea de date de la mașinile din trafic, dar de la cele cu șofer.

Oamenii de știință de acolo au modificat timpii pentru culoarea verde și roșie a 34 de semafoare pe baza datelor de viteză și locație din mașinile produse de General Motors care circulă în acea suburbie a orașului Michigan. Mașinile oricum transmit informația prin sistemul GM, care preia date de la GPS, iar aceste informații sunt folosite pentru a schimba timpii de culoare roșie și verde în funcție de fluxul de trafic. Chiar și cu doar 6% din date culese pentru studiu, experții au spus că s-au observat situații de fluidizare a traficului.

Sursa foto: Pexels

Abonează-te pe
9news.ro Promo

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri