23 Noiembrie 2023

O companie din Suedia a dezvoltat o baterie fără cobalt care poate fi cheia către EV-uri ieftine



Compania Northvolt a anunțat că este pe cale să prezinte o variantă viabilă din punct de vedere comercial a unei baterii pe bază de sodiu-ion, o alternativă mai curată și mai ieftină la bateriile ce conțin cobalt. Bateria dezvoltată de suedezi ar reduce masiv impactul pe care producția de baterii îl are asupra mediului, deoarece minele din care se extrag materiile prime pentru baterii sunt foarte toxice, scrie CarScoops.com.

Așa-numitele SIB-uri, adică baterii pe bază de sodiu-ion, reprezintă o alternativă atractivă pentru mașinile electrice ale viitorului, dar niciun producător n-a reușit să vină cu un produs viabil, ce poate fi făcut în masă. Northvolt susține, însă, că are soluția pentru a aduce baterii cu o formulă chimică a celulelor ceva mai prietenoasă cu natura. Din păcate, primele prototipuri de baterii nu pot echipa încă un automobil, dar suedezii lucrează la obținerea unei baterii cu o densitate mai mare de 160 wH/kg.

Ca o comparație, această cifră este ceva mai bună decât ceea ce obțin chinezii de la CATL din tehnologia litiu-fier-fosfat (LFP), dar bateriile cu tehnologie litiu-ion rămân superioare. De pildă, bateriile folosite de Tesla au o densitate energetică de 296 wH/kg. Chiar și așa, bateria dezvoltată de Northvolt este potrivită pentru a înmagazina energie regenerabilă.

Bateriile sunt făcute plecând de la materii prime care sunt ușor de obținut, adică fier și sodiu. Sunt, astfel, lăsate în pace metalele grele scumpe și dăunătoare pentru mediu, acestea fiind esențiale pentru bateriile de tip NMC (nickel-mangan-cobalt) sau cele LFP. Peter Carlsson, CEO-ul Northvolt a spus că „lumea și-a pus speranțele în tehnologia sodiu-ion, iar noi suntem bucuroși că putem acum să arătăm că această tehnologie poate fi viabilă”.

Dezvoltată în colaborare cu Altris, bateria se bazează pe un material denumit „Prussian White” care n-a mai folosit până acum la scară industrială în acest scop. Celula rezultată ar fi ieftină și rezistă și la temperaturi ridicate, ar următorul pas va fi dezvoltarea unor baterii ce pot echipa niște EV-uri funcționale.



Citeste si