Test drive cu noua generație Mazda3 sedan 2.0 Skyactiv-G 150 CP
Mazda face mașini din ce în ce mai interesante. Mă refer la design, materiale folosite la interior, tehnologii, dar și felul în care se conduc modelele japoneze. Mazda3 sedan este unul dintre aceste modele reușite, aflat acum la cea de-a patra generație.
Mazda3 sedan este un model cu foarte multe dotări în standard, bine asamblat, cu un design modern, elegant, sportiv, și cu preț de pornire de 20.400 euro cu TVA. După cum ne-a obișnuit Mazda, prețul este același fie că este hatchback sau sedan.
Versiunea sedan vine cu trei motorizări pe benzină de 2 litri 122 CP, 150 CP, 180 CP. Toate aceste propulsoare japoneze sunt acum mild-hybrid. Pentru fanii diesel nu există o motorizare pe acest model. Transmisia automată o găsiți începând cu a doua echipare - Plus și motorul de 150 CP. Aceasta va costa cu 2.500 euro cu TVA mai mult decât cea manuală.
Modelul de test a fost echipat cu propulsorul de 2 litri benzină 150 CP, un motor aspirat, de care se pare că japonezii nu vor să se despartă prea curând. Într-un fel trebuie să îi înțelegem, aceste propulsoare sunt cele mai fiabile și au un consum bun.
În oraș, motorul aspirat pe benzină consumă decent: între 8 și 11 litri la 100 de km. Depinde în ce moment al zilei te aventurezi pe străzile aglomerate. În afara orașului, lucrurile se schimbă mult și afișează un consum de diesel. Acum chiar îi putem înțelege pe japonezi de ce nu mai au un diesel în gama Mazda3 sedan.
La 60 de km/h, computerul de bord afișează un consum de 3,2 litri în treapa a 5-a (1.500 de ture). Dacă mergem mai tare, motorul pe benzină afișează tot un consum de propulsor diesel. La 100 de km/h, consumul a fost de 4 litri la 100 de km în treapta a șasea, turația motorului fiind de 2.000 de ture și de 4,5 litri/100 de km în treapta a 5-a moment în care are 2.500 de ture. La viteză de autostradă, 120 km/h, propulsorul a afișat un consum de 6 litri la suta de km și 2.500 de ture. Evident, în treapta a 6-a.
Mașinile japoneze au avut mereu un atuu în fața celor europene, pe care îl are și Mazda3 sedan. Au așa de multe dotări în standard că singura dotare opțională este adesea vopseaua metalizată, care costă în plus circa 400 euro sau nuanța în roșu care arată deosebit.
Vopseaua metalizată Roșu Soul Crystal costă în plus 690 de euro.
În echiparea Standard pe Mazda3 primim:
- Buton pornire-oprire motor
- Afisaj activ color proiectat pe parbriz (head-up display)
- Geamuri electrice față-spate
- Cadran de bord central digital
- Sistem de navigatie integrat Mazda
- Volan imbrăcat în piele, cu comenzi audio și Bluetooth telefon
- Aer condițional manual
- Senzori de parcare spate
- Pilot automat adaptiv Mazda (MRCC)
- Sistem inteligent de frânare (SBS)
- Sistemul de informații privind limitele de viteză (ISA)
- Senzori de ploaie și de lumină
- Airbag-uri frontale, laterale față, cortină față-spate, airbag genunchi șofer
- Asistent inteligent de frânare în oraș față (SCBS)
- Sistem monitorizare unghi mort (BSM) cu asistență la deplasarea în marșarier (RCTA)
- Sistem de recunoastere semne trafic (TSR)
- Frână de parcare electrică cu funcție Auto Hold
- Sistem de asistență la plecarea în pantă
- Asistent depășire bandă de rulare (LAS)
- Sistem audio cu 8 difuzoare, radio DAB
În echiparea următoare, Plus, care costă încă 1.700 euro, avem și:
- Climatizare automată pe două zone,
- Volan încălzit,
- Cameră video marșarier, etc
Gama mare de dotări este importantă la o mașină, pentru că face atmosfera la volan mai plăcuta și mai sigură. Despre cum este asamblat totul la interior vă pot spune că au fost destul de atenți japonezii. Mașinile Mazda se apropie foarte mult de cele premium, deși ca preț sunt încă departe.
Cu echiparea Plus, transmia manuală și motorul de 150 CP, Mazda3 sedan are un preț de 24.300 euro cu TVA. Dacă adaugăm și vopseau Roșu Soul Crystal, prețul urcă la 25.000 euro cu TVA. Așa a fost configurat și exemplarul de test.
În timpul testului, undeva în județul Giurgiu, dintr-o dată cerul senin s-a întunecat și a început o ploaie torențială. Cantitatea mare de apă și vizibilitatea redusă au făcut ca pe bordul sedanului japonez să se aprindă rând pe rând câte un semn galben și notificări în limba română: radar față neclar, sistemul de siguranță și asistență pentru șofer au fost dezactivate temporar. După ce am trecut de zona aceea, a revenit soarele și sistemele japoneze s-au reactivat automat.
În ceea ce privește confortul, scaunele din material textil sunt moi și au o formă care te susțin lateral, ceea ce este plăcut. Iar gama mare de dotări în standard accentuează placerea de a reveni la volanul Mazda3 de fiecare dată.
Noua Mazda3 are o suspensie cu brațe pretensionate, care disipă energia lent, eliminând șocurile la trecerile peste denivelări. Modelul are jante pe 16 și pe 18, cu flancuri moi, care vor ajuta la creșterea confortului. Pe spate, modelul are o punte semi-independenta cu bară de torsiune, care se comportă excepțional la zgomot și vibrații și este foarte plăcută.
Date tehnice Mazda3 Sedan
SKYACTIV-G 2.0 (150 CP) | |
Transmisie |
6MT |
Greutate fără sarcină kg |
1.283 |
Putere nominală kW (CP)/rpm |
110 (150) / 6.000 |
Cuplu maxim, Nm/rpm |
213 / 4.000 |
Acceleraţie, 0-100 km/h – sec |
9,1 |
Viteză maximă, km/h |
202 |
Consum combustibil*, l/100 km combinat 18” |
6,0 |
Emisii CO2 combinat* 18” |
136 |
*Ciclu de testare WLTP
Dimensiuni Mazda3
Sedan | |
Lungime |
4.660 mm |
Lăţime |
1.795 mm |
Înălţime |
1.440 mm |
Ampatament |
2.725 mm |
Volum portbagaj (L) (configurație 5 scaune) |
444 l |
Prețuri dotări suplimentare
Hatchback/Sedan |
Preț (Euro TVA inclus) |
Vopsea metalizată Vopsea metalizată Gri Machine Vopsea metalizată Roșu Soul Crystal |
390 € 540 € 690 € |