In Romania, activitatile ce intra sub incidenta Legii nr. 12/1990 (republicata) privind protejarea populatiei impotriva unor activitati de productie, comert sau prestari de servicii ilicite, se dezvolta rapid la umbra “protectiei” oferite de functionarii din primarii, de organele Directiei Generale Antifrauda fiscala, de organele controlului financiar si de personalul Politiei Romane, Jandarmeriei Romane si Politiei de Frontiera Romane.

Din statisticile Asociatiei Societatilor de Service Auto Independente A.S.S.A.I. si ale Federatiei Operatorilor Romani de Transport F.O.R.T., rezulta in mod cert ca, la nivel national, functioneaza peste 10.000 de unitati de tip service neautorizate, ce desfasoara activitati ilicite de prestari servicii, cu incalcarea prevederilor legii.

In actul normativ in vigoare, se stabileste ca:
“ART. 1: Urmatoarele fapte reprezinta activitati de productie, comert sau prestari de servicii ilicite si constituie contraventii, daca nu au fost savarsite in astfel de conditii incat sa fie considerate, potrivit legii penale, infractiuni: a) efectuarea de activitati de productie, comert sau prestari de servicii, dupa caz, fara indeplinirea conditiilor stabilite prin lege

ART. 2: (1) Contraventiile prevazute la art. 1 savarsite de catre persoane fizice se sanctioneaza cu amenda de la 500 lei la 5.000 lei, iar daca sunt savarsite de persoane juridice, cu amenda de la 2.000 lei la 20.000 lei.
….
ART. 3: Bunurile care au servit sau au fost destinate sa serveasca la savarsirea vreuneia dintre faptele prevazute la art. 1, daca sunt ale contravenientului, precum si sumele de bani si bunurile dobandite prin savarsirea contraventiei se confisca.
....

Unitatile reparatoare neautorizate, ce apartin persoanelor fizice, efectueaza interventii la nivelul sistemelor de franare, directie, suspensie sau reparatii la nivelul sasielor si caroseriilor, fara a oferii garantii, utilizand piese auto de pe piata neagra, fara instrumente tehnice omologate si verificate I.S.C.I.R, punand astfel in pericol viata si integritatea fizica a participantilor la trafic.

Din cauza lipsei de statistici cu privire la evenimentele rutiere generate de starea tehnica necorespunzatoare a autoturismelor, nivelul de constientizare a populatiei este extrem de redus cu privire la riscurile la care se supun atunci cand apeleaza la astfel de solutii.

Acest tip de unitati reparatoare au inflorit pe fondul importului masiv de vehicule second-hand (odata cu eliminarea taxei de mediu) respectiv modului deficitar in care se efectueaza inspectia tehnica periodica - ITP, dar mai cu seama din cauza incosntientei autoritatilor ce refuza sa isi faca datoria si sa aplice legea.

In acest context, este absolut firesc ca service-urile autorizate, ce isi desfasoara activitatea legal, sa suporte greu presiunea concurentei neloiale, cautand cu disperare solutii pentru acoperirea deficitului de forta de munca ce a migrat masiv si catre aceasta zona a economiei subterane.

Exact ca si in cazul „pirateriei” din transporturile rutiere, fenomenul service-urilor ce presteaza servicii in mod ilegal, este tratat de autoritati cu maxim dezinteres, organele de control refuzand sa actioneze pentru combaterea acestuia, orientandu-se in mod exclusiv in a controla si sanctiona acei intreprinzatori ce si-au asumat plata taxelor si impozitelor catre stat, angajarea fortei de munca cu forme legale si autorizarea activitatii.

Impactul bugetar negativ estimat de A.S.S.A.I. si F.O.R.T., in acest sector economic, este de aproximativ 500 milioane de euro anual fara a lua in calcul si comercializarea pieselor auto prin retele ilicite, absolut imposibil de estimat in prezent.

A.S.S.A.I. si F.O.R.T. au solicitat Guvernului Romaniei sa ia masurile necesare pentru aplicarea corespunzatoare a legii in privinta tuturor activitatilor ilicite ce se promoveaza direct in mediul on-line insa, cu toate ca situatia este extrem de grava, nu exista pana in prezent nici un rezultat concret.

Sursa foto: Image by Gerald Oswald from Pixabay

Abonează-te pe
9news.ro Promo

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Cristian Gubandru
Cristian este absolvent al Universității Româno-Americane și al unui MBA la Academia de Studii Economice (A.S.E.). Startul în jurnalism a fost în 2003 la agenția de presă Mediafax , parte a trustului MediaPro, pe poziția de redactor, iar mai târziu la agenția de presă NewsIn , parte din trustul de media Realitatea - Cațavencu, ca reporter și redactor șef al departamentului Companii. Pentru o perioadă scurtă de timp a scris pentru ziarul de...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri