ANAF - prejudicii de aproape 30 milioane euro cauzate de importatorii de masini second hand din UE
Inspectorii antifrauda ai ANAF au verificat, in perioada aprilie-iunie, 200 de firme care au efectuat achizitii intracomunitare de autoturisme second hand in valoare de peste 1 miliard de lei (224 milioane euro) si au identificat prejudicii de 131 milioane de lei (29,3 milioane euro).
Rezultatele preliminare ale operatiunii Xenon au confirmat evaluarea initiala a riscului de frauda, intrucat doar 19 societati dintre cele verificate au avut un comportament fiscal adecvat. La 25 de societati, actiunile de verificare continua din cauza absentei administratorilor, refacerea evidentei contabile sau necesitatea unor alte verificari suplimentare, a informat ANAF.
Astfel, 67 societati (30% din total) nu au fost gasite functionand la sediul social declarat, fiind initiate procedurile legale (sesizare inspectie fiscala/organe de urmarire penala), inclusiv privind inactivarea fiscala a acesora.
“Principala deficienta constatata la restul societatilor a fost aplicarea eronata a regimul marjei de TVA la vanzarea catre clientii persoane fizice, fapt care a produs prejudicii calculate doar pana in acest moment de 131 milioane de lei. Dintre acestea, 76 milioane de lei sunt prejudicii aferente actelor de sesizare penala, iar 55 de milioane de lei reprezinta prejudicii provenind din TVA si impozit pe profit estimate suplimentar, in cazul acestora fiind sesizata Inspectia Fiscala”, se arata intr-un comunicat al ANAF.
Ce scheme foloseau firmele pentru frauda- au fost confirmate analizele de risc care au relevat existenta unor retele organizate care se ocupa de comertul cu autoturisme second hand, aceeasi societate fiind folosita de mai multe persoane pentru achizitiile de autoturisme din vestul Europei. Aceste persoane se ocupa adesea de ”adusul masinii la comanda”.
- DGAF detine instrumentele necesare analizelor si verificarilor cu privire la comertul online de autovehicule, care a capatat o pondere foarte mare, in conditiile in care mare parte a achizitiilor este realizata de pe platformele online operate de furnizorii intracomunitari. Comertul traditional a suferit astfel multe modificari, clientul final comandand autovehiculul dorit prin intermediul persoanelor care se ocupa de ”adusul masinii la comanda”, fapt usor demonstrabil prin platile efectuate in contul acesteia din urma. Beneficiul este ca nu va plati TVA, pretul real fiind astfel diminuat. Factura pe care o primeste contine TVA romanesc pe marja, mai mic uneori decat costul unei spalari a autovehicului, in loc sa fie calculat la intreaga valoare a masinii, asa cum prevede legea.
Instrumentele si platformele de cooperare internationala la care este racordata ANAF au condus la identificarea rapida a societatilor fraudatoare, obtinerea de documente si derularea de verificari suplimentare si vor asigura si pe viitor acest lucru.
Deoarece cumparatorii sunt tentati de un pret cat mai mic al autoturismelor, trebuie sa cunoasca si faptul ca demonstrarea unei intelegeri intre acestia si persoanele de la care cumpara autoturismul pentru evitarea/diminuarea obligatiei de plata a TVA va avea ca efect stabiliea unor sume suplimentare si in sarcina lor si chiar acuzarea de evaziune fiscala.