25 Septembrie 2006

Harta industriei auto europene se redefineste in beneficiul Europei de Est

Din Marea Britanie si Spania trecand prin Franta uzinele producatoare de automobile din Europa occidentala par din ce in ce mai amenintate de transferul productiei spre tarile cu costuri scazute ale mainii de lucru din Europa de Est sau Asia.
"Harta industriei auto europene este pe cale sa se modifice. Constatam o deplasare a centrului de greutate din vest spre est avand in vedere ca toti constructorii de autovehicule si de echipamente auto incearca sa-si reduca cheltuielile de productie", subliniaza e Mark Fulthorpe, expert in cadrul societatii de consultanta auto CSM Worldwide.

In ultimii zece ani constructorii auto europeni si-au multiplicat facilitatile de productie amplasate in Europa de Est, pentru a profita astfel de cresterea pietelor auto emergente dar si de proximitatea geografica si eventualele ajutoare de stat, pe langa costurile salariale reduse oferite de aceste tari, informeaza Rompres. Comparativ, costul unei ore de munca in uzinele poloneze, cehe, slovace sau romanesti este de sase pana la zece ori mai mic decat in uzinele din Franta. Uzina PSA de la Trnava (Slovacia) "reduce costurile de productie cu aproximativ 500 de euro per automobil comparativ cu o masina Peugeot 207 fabricata in Franta", a declarat la sfarsitul lunii iulie patronul grupului PSA Peugeot Citroën, Jean-Martin Folz.

Dupa Marea Britanie si Franta, amenintarea delocalizarii in Europa de Est a lovit vara aceasta si industria auto din Portugalia, constructorul auto american General Motors anuntandu-si intentia de a inchide uzina de la Azambuja. La inceputul anilor 1980 tari precum Portugalia si Spania au fost alese pentru amplasarea de uzine de productie de autovehicule tocmai pentru ca ofereau costuri mai reduse comparativ cu alte tari din Europa Occidentala.

In ceea ce ii priveste pe producatori europeni de echipamente auto, confruntati cu cererile de scadere a preturilor venite din partea constructorilor si cu cresterea preturilor la materii prime, acestia si-au mutat deja aproximativ jumatate din productia lor in tarile in care costul mainii de lucru este unul redus. In plus, potrivit estimarilor procentul ar putea creste pana la 70 la suta in jurul anului 2010.

Insa toate aceste delocalizari din vest spre est vor avea consecinte importante pentru economiile Europei occidentale, unde industria auto asigura aproximativ sapte procente din forta de munca angajata in sectorul industrial.



Citeste si