În era plăților instant, viteza tranzacțiilor a depășit-o pe cea în care oamenii pot parcurge distanțele dintre marile orașe. Cu un singur click, poți plăti la o cafenea din Barcelona sau la colțul străzii în București, dar în spatele acestei simplități stă o nevoie esențială: soluții avansate de geolocalizare. Geolocalizarea, inovația dezvoltată de ING Bank în 2024, oferă o siguranță suplimentară a plăților, conectând lumea digitală cu nevoile reale ale utilizatorilor. Alin Becheanu, head of fraud monitoring and prevention la ING Bank România, explică cum funcționează tehnologia folosită de ING, cum se diferențiază de alte soluții de localizare a plăților, dar și câte știe banca despre clienții săi.
Wall-Street.ro și Future Banking îți prezintă în cadrul proiectului "50 de inovații care au schimbat bankingul" proiectele, tehnologiile și funcționalitățile care ne-au determinat să facem banking altfel, să ne schimbăm obiceiurile de plată sau să ne simplificăm semnificativ viața de zi cu zi în sfera financiară.
În momentul în care cineva încearcă să-ți fure credențialele, să intre în contul tău și apoi să facă niște tranzacții frauduloase, geolocalizarea este exact ceea ce ajută. Momente în care tu, ca utilizator, poți fi distrat sau prea obosit, este un aliat care să te protejeze.
Alin Becheanu, head of fraud monitoring and prevention la ING Bank România
Ce este geolocalizarea și cum te ajută să îți protejezi banii
Banii oamenilor au migrat din portofele clasice în conturi bancare, aplicații și fintech-uri, noua revoluție a banking-ului schimbând paradigma plăților la nivel global, dar și în România. În țara unde oamenii au avut un puternic „atașament” față de banii cash, digitalizarea ne-a crescut apetitul de a apela la soluții digitale de plată. Dar ce se întâmplă atunci când hoții de buzunare s-au conformat și ei cu tehnologia? Vor deveni mai sigure soluțiile clasice de plată doar de teamă de a nu fi țintele atacatorilor? Din fericire, noile instrumente de prevenire a fraudelor pe care le-au implementat băncile sunt mai eficiente decât portofelul clasic.
Geolocalizarea, inovația lansată de ING, poate semnala tranzacțiile efectuate la POS și transferurile bancare neobișnuite, dar și acțiunile inițiate în Home’Bank, precum vizualizarea datelor cardului sau autorizarea plăților securizate. Această funcție a fost deja activată de peste 400.000 de clienți ING, spune Alin Becheanu.
„Geolocalizarea este o funcție lansată pentru clienții noștri prin care aceștia sunt mai protejați împotriva eventualelor fraude. Soluția a fost lansată la începutul lui 2024, iar acum avem peste 400.000 de clienți care au îmbrățișat această tehnologie. Aceasta preia locația din dispozitivul mobil: în funcție de longitudine și latitudine, aceasta poate să identifice un oraș și o țară; dacă la un client care face o tranzacție în București apare o tranzacție în Barcelona, ne dăm seama că nu poate fi în două locuri în același timp”, spune Alin Becheanu.
Cum poți activa funcția de geolocalizare
Din aplicația Home’Bank Android/iOS, clienții pot accesa secțiunea „Mai multe” -> „Securitate și login” -> „Geolocalizare”.
Opțiunea poate fi dezactivată sau reactivată în orice moment de către clienți. Geolocalizarea funcționează doar cu locația telefonului activă. În cazul în care utilizatorii opresc permisiunile pentru locație pe acel dispozitiv, ING nu va putea folosi informația despre localizare chiar dacă serviciul va figura activ, până la reacordarea permisiunilor. Este important de menționat că ING nu folosește informațiile despre geolocalizare în scopuri comerciale, iar clienții pot opta oricând pentru dezactivarea serviciului.
Va ști banca tot timpul unde te afli dacă vei activa geolocalizarea?
Evoluția digitalizării a venit, pe lângă numeroasele avantaje, și cu incertitudini legate de siguranța datelor noastre. De aceea, românii sunt uneori circumspecți atunci când banca le cere adresa, chiar dacă motivul îl reprezintă siguranța plăților. Cu toate acestea, Alin Becheanu spune că banca procesează informațiile despre locația clientului doar dacă detectează că este ceva în neregulă.
„Aș spune că este un pic exagerat să afirmăm că banca știe exact unde te afli, deoarece aceasta cere locația doar o singură dată, în momentul în care te autentifici în aplicație, și doar atunci știe unde ești, în acel moment. Nu procesează această informație decât dacă detectează o altă autentificare, de exemplu, în Barcelona sau în America. De asemenea, majoritatea telefoanelor au locația activă, fie că o cere Google sau orice altă aplicație instalată pe telefonul nostru. De fapt, scopul pentru care cerem locația în aplicație este doar acela de a proteja mai bine conturile noastre, astfel încât procesarea datelor să se facă doar în scopul prevenției fraudelor”, spune reprezentantul ING.
Cea mai bună prevenție rămâne educația
România are cel mai mic grad de alfabetizare financiară din Uniunea Europeană, un lucru care ne face mai vulnerabili în ceea ce privește fake news-urile legate de dispariția cash-ului sau ne împinge să luăm decizii financiare impulsive din lipsa banilor necesari. Reprezentantul ING spune că, mai presus de tehnologiile care ajută la prevenirea fraudelor, cea mai bună unealtă este educația financiară.
„Este foarte important să fim atenți la educația financiară a clienților, iar acest lucru se face nu doar prin tehnologie, ci și prin educație constantă. Astfel, nu este suficient doar să le oferim soluții tehnice inovative, dar și să le explicăm cum să le folosească corect. De multe ori, clienții nu sunt familiarizați cu toate funcționalitățile pe care le au la dispoziție, așa că trebuie să le oferim suport continuu și să-i învățăm să facă față provocărilor financiare într-un mod informat și responsabil”, concluzionează reprezentantul ING.