Serviciile de urgenta, Ambulanta si UPU - SMURD au deficit de personal de mai bine de zece ani, cand legislatia a blocat angajarea unei persoane pana cand nu erau eliberate sapte posturi, a declarat managerul Serviciului de Ambulanta Bucuresti - Ilfov (SABIF), Alis Grasu, precizand ca acum Ministerul Sanatatii vrea suplimentarea cu 500 a numarului de posturi.

"Urgenta medicala la nivel Bucuresti-Ilfov este asigurata de echipaje ale SABIF, UPU - SMURD si serviciile private de ambulanta aflate in contract cu Casa de Asigurari de Sanatate pentru consultatii la domiciliul si transport neasistat. Deficitul de personal este la toate categoriile, la toate tipurile de ambulante ar fi necesare echipaje in plus", a spus Alis Grasu, potrivit News.ro.

Managerul SABIF a explicat ca, de peste 10 ani, deficitul de personal este de aproape 50 la suta.

"Deficitul de personal este real si nu a aparut peste noapte, vine de peste zece ani. Vine din anii in care putea fi angajat un om daca plecau sapte din institutie. S-au creat posturi vacante la Bucuresti, in 2013 erau 688 de posturi vacante si nu aveam voie sa le scoatem la concurs. Pana in 2013, am fost finantati de Casa de Asigurari de Sanatate, finantati din venituri proprii exclusiv. In 2013, am fost trecuti ca sursa de finantare, la Ministerul Sanatatii si prin aceasta trecere s-au taiat din statul de functii cele 688 de posturi vacante (la nivel national e vorba de 3.000 de posturi), ceea ce a permanentizat deficitul de personal de aproape 50 la suta", a adaugat Alis Grasu.

Ea a precizat ca, in 2014, Ministerul Sanatatii a incercat modificarea HG 144/2010, prin suplimentarea cu 500 de posturi a serviciilor de ambulanta din Romania, dar nu a reusit.

"Totusi, au fost alocate 60 de postrui din alte uniati ale Ministerului Sanatati. Tot 2014, se reuseste echivalarea garzilor la asistenti si ambulantieri, ceea ce suplineste prin garzi deficitul de personal. Acum, ministrul Sanatatii, Vlad Voiculescu a lansat in dezbatere publica un proiect privind suplimentarea cu 500 de posturi pentru serviciile de ambulanta din Romania", a mai spus managerul SABIF.

Potrivit medicului, la SABIF, media de varsta a personalului este, in cazul medicilor, de 46 de ani, al asistentilor medicali de 42 de ani, la operatoare de 46 de ani, iar la ambulantieri de 48 de ani.

Legat de masini, acestea au peste varsta legala de utilizare, dar sunt functionale, desi intretinerea lor este costisitoare, a mai spus Grasu.

"Parcul auto SABIF are 184 de ambulante, 135 au norma de serviciu indeplinita (norma de casare) 74 la suta din totalul parcului, conform HG din 2004. A nu se intelege ca aceste ambulante sunt defecte. Toate ambulantele sunt in stare de functionare, toate corespund normelor standardelor in vigoare, la fel si aparatura de pe ele. Avem 22 de ambulante de tip C, 14 din ele cu peste noua ani vechime, 86 de ambulante de tip B1, B2 , 54 din ele cu peste sapte ani vechime. Avem si 45 de ambulante A1 si A2, dintre care 36 au peste opt ani vechime. 31 de ambulante de transport au vechime de peste noua ani. Dintr-o initiativa a Departamentului pentru Situatii de Urgenta (DSU) s-a facut o rocada, iar masinile de transport din Bucuresti cu rulaj mai mare au fost inlocuite cu masini din anumite judete unde nu era asa mare solicitare, iar masinile erau aproape noi", a precizat managerul Alis Grasu.

Potrivit acesteia, in urmatorii patru ani, SABIF ar putea primi minimum 130 de ambulante noi.

"Este o licitatie pentru achizitia unor masini noi organizata la Ministerul Afacerilor Interne (MAI) prin DSU. Speram ca, pe parcursul a patru ani, sa primim ambulante cu care sa inlocuim masinile cu norma de serviciu indeplinita. Ne-am facut un calcul sa primim minimum 130 de ambulante. LA SABIF inca mai avem 13 ambulante functionale mai vechi de 13 ani. Pentru serviciile de ambulanta nu au mai fost achizitionate masini de transport de opt ani, dar acum in licitatie sunt trecute si masinile de transport A1 si A2", a mai spus managerul.

La SABIF sunt patru tipuri de echipaje, a explicat Alis Grasu:

- Ambulante de tip C2, cu medic specialist in medicina de urgenta sau medic de familie cu atestat in medicina de urgenta, asistent, ambulantier si voluntar bine instruit si care are cursuri de suport vital avansat;
- Ambulante de tip B2, cu asistenti medicali instruiti sa lucreze in urgenta, cu curs de suport vital de baza si suport vital avansat, situatii speciale in resuscitare, ambulantieri si voluntari instruiti;
- Ambulante de tip ACD, pentru consultatii cu medic la domiciliu. Lucreaza cu medic specilitate medicina de familie sau medic de medicina generala si ambulantier;
- Ambulante de transport A1 sau A2, care lucreaza cu ambulantieri. Sunt acele transporturi neasistate in care nu este nevoie de personal medical neaparat.
"Toate ambulantele au un echipament functional si corespunzator gradului de incadrare, toate ambulantele achizitionate dupa 2007 au dotari la standarde europene", a mai spus Grasu.

Ea a precizat ca ambulantele de tip C au in plus ventilatorul pentru respiratia asistata a pacientului si targa care poate fi trasa in mijloc si se poate lucra pe ambele parti. "Ambulanta de tip B are aceeasi doatare, mai putin ventilatorul si targa, care este fixa. Are tot ceea ce este necesar pentru a asigura suport vital avansat pentru a fi facute manevre salvatoare de viata", a explicat Alis Grasu.

Managerul SABIF a mai spus ca ambulantele de consultatii la domiciliu sunt prevazute cu truse de urgenta cu electrocardiograf si cu defibrilator cu trusa de intubat. "Astfel incat medicul sa poata interveni si daca este pus in fata unui stop cardiorespirator. Dar toti medicii au facut cursuri pentru a acorda asistenta medicala in prima instanta", a precizat Alis Grasu.

Ea a mai aratat ca masinile de transport nu au echipament medical, ci doar aspirator de secretii cu sonda rigida, o trusa cu guler cervical si pansamente si au defibirlator semiautomat. "Toate masinile de transport au defibrilator semiautomat, iar ambulantierii sunt scoliti sa foloseasca defibrilatorul semiautomat", a mentionat Alis Grasu.

Potrivit managerului SABIF, nu exista normativ in ceea ce priveste numarul de ambulante, exista un normativ in ceea ce priveste personalul care trebuie sa lucreze pe ambulanta. "Pentru regiunea Bucuresti vorbim de un medic la 20.000 de locuitori, iar pentru Ilfov un medic la 10.000 de locuitori, ca si pentru celelalte judete ale tarii", a spus Alis Grasu.

Ea a explicat si cum se face selectia apelurilor.

"Ambulanta este chemata pentru intreaga paleta de diagnostice prevazute in index, de la intepatura de insecta cu sau fara reactie alergica, pana la edem pulmonar, infarct miocardic, accident rutier, caderea de la inaltime, nasterea la domiciliu. Selectia apelurilor se face in functie de ceea ce relateaza apelantul coroborat cu raspunsurile la intrebarile puse de operatoare. In momentul in care operatoarea introduce duerere toracica, se deschide o fereastra cu intrebari ajutatoare. Pune respectivele intrebari si in functie de raspuns este introdus intr-un cod de urgenta. Deci durerea toracica poate fi de cod verde, contractura musculara, junghi intercostal sau traumatism mai vechi pana la infarctul miocardic cod rosu. In functie de ceea ce spune solicitatorul la telefon si raspunde la intrebari", a mai spus medicul Grasu.

Sunt trei grade de urgenta, cod rosu cu risc imediat, cod galben, nu pune viata in pericol, dar se poate agrava si urgenta de cod verde, consultatia la domiciliu. "Conform legii sanatatii, la urgenta majora trebuie sa ajungem in 15 minute, in Bucuresti in 80 la suta din cazuri, in Ilfov in 20 de minute, in 80 la suta din cazuri. Nu exista timp normat pentru transporturi medicale si consultatii la domiciliul pacientilor. Din pacate, multi pacienti ar vrea sa vina ambulanta C la orice caz in 15 minute sau amplifica simptomatologia ca sa vina o ambulanta de tip C si de multe ori scapa din vedere suferinta alarmanta, spunand altceva", a mai spus managerul SABIF.

Si la UPU-SMURD este deficit de personal. Bogdan Oprita, coordonatorul SMURD Bucuresti, a spus ca si la nivelul acestui serviciu se inregistreaza deficit de personal si de masini.

"In Bucuresti sunt 3.000 de pompieri dintre care 1.800 au facut curs de paramedic. In Spitalul de Urgenta Floreasca, tot personalul din Unitatea de Primiri Urgente, prin rotatie, lucreaza pe masini de interventie sau pe elicopter. Sunt cam 180 de persoane si mai vin de la celelalte spitale de urgenta, cam 80, un numar insuficient. La fel si masinile de Terapie intensiva. Ar fi necesare opt masini de Terapie Intensiva in Bucuresti. La 10-15 masini cu asistent ar trebui sa fie o masina cu medic. Sunt 28 de ambulante cu paramedic in Bucuresti si Ilfov plus cele patru de terapie intensiva", a explicat medicul Bogdan Oprita, coordonatorul SMURD Bucuresti.

Sursa foto: William Perugini / Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Social »



Setari Cookie-uri