Dan Ostahie, Iulian Stanciu, Marius Ghenea sau Radu Georgescu sunt doar cateva dintre numele cu rezonanta din eCommerce-ul si IT-ul romanesc local. Acestea erau nume proeminente si in urma cu peste opt ani cand, cu diferite ocazii, incercau sa prezica ce putea sa urmeze in industriile pe care activau. Cat de mult “le-au nimerit”? Cate din cele spuse anterior s-au reflectat in realitate?

Iulian Stanciu, actual actionar la eMag.ro si CEO al companiei, a reusit sa extinda compania pe timp de criza, sa intre pe mai multe piete internationale si, per total, sa stabilizeze compania pe o piata in expansiune.

In octombrie 2009, Iulian declara pentru wall-street.ro ca, la data achizitiei eMag, “multi mi-au spus ca sunt nebun. Parerea mea este ca am prins un tren si ca am facut o alegere buna, intrucat, la ora actuala, eMag este cel mai mare retailer online”, a spus Stanciu.

Timpul i-a dat dreptate – eMag a ramas lider de piata in online si, mai mult, unul dintre cei mai mari jucatori din electroIT-ul traditional.

Din pacate, afacerile nu i-au mers atat de bine si in agricultura, o zona pe care o testa in 2007. “In agricultura scopul principal devine realizarea profitului. La un moment dat vor intra in agricultura si firme mari de afara, moment in care poti decide sa vinzi, daca cei care investesc vin in zona ta de business, sau poti alege sa concurezi cu ei ", a declarat Iulian Stanciu, care detinea la acea data 50% din actiunile companiilor Solana si Almis, cu activitati in businessul agricol. De aceste doua companii cat si despre investitia lui Iulian Stanciu, nu s-a mai auzit nimic in ultmiii aproape 10 ani.

Revenind la domeniul care l-a consacrat, electroIT-ul si comertul online, in aprilie 2009, Iulian Stanciu declara ca “Nu profitul este tinta, nici in 2009 nici in 2010. Tinta noastra este eficientizarea si cresterea business-ului, per total. In cazul Asesoft, rata profitului va fi usor scazuta, dar business-ul va fi in continuare profitabil. Pentru distribuitori este critic sa iesi pe profit”. Intr-adevar, dupa mai multe cutremure in piata de distributie, un rebranding al Asesoft in Network One Distribution, compania a reusit sa ramana pe profit, generand in 2014 un profit net de circa 2,4 milioane de euro.

“Cu 10 mil. euro, la ora actuala, exagerand putin, cred ca ai putea sa cumperi toti distribuitorii de pe piata. Cu 50 mil. euro poti cumpara toate firmele de IT din Romania in prezent. La eMag as viza cu acesti bani largirea gamei de produse”, a mai spus el.

In prezent, probabil ca ti-ar trebui mai mult de 50 de milioane de euro pentru a cumpara aceste firme de IT, insa, inca din 2009, Iulian anunta extinderea gamei de produse. Fast forward sapte ani si eMag a devenit cel mai mare mall online din tara.

‘Pentru noi eMAG este o investitie, o oportunitate. Cred ca ne apropiem de punctul culminant al crizei din retail, ceea ce inseamna vanzarile cele mai slabe, de acum ne asteptam la o singura directie pentru toata piata: in sus”, spunea in aprilie 2009.

Din pacate, piata electroIT a continuat sa scada inca cativa ani, ducand dupa sine falimente notabile si scaderi considerabile ale volumelor. In prezent, piata s-a mai calmat si apetitul pentru achizitii este in crestere.

Octavian Radu, Diverta

Diverta este, in continuare, unul dintre cele mai cunsocute branduri de carte din Romania. Perioada de glorie a fost, insa, la inceputul si mijlocul anilor 2000 cand, proprietarul Octavian Radu, era atras de viata politica.

“Ma saturasem sa ascult toate aberatiile din parlament. Sunt dinamic, vreau sa fac treaba, dar acolo ascultam cum altii se lauda cu ce n-au facut”. Asa ca s-a intors la afaceri, dar inca nu a renuntat la viata politica. S-ar mai implica, dar intr-o functie executiva. Lumea politica inca il atrage si o priveste cu atentie: „Abia acum am castigat alegerile, dupa ce Monica Macovei a inceput sa faca curatenie in justitie. Daca nu se facea nimic, Romania risca sa devina o tara periculoasa. Democratie este, legi sunt, important e cum sunt puse in practica”, sustinea Octavian Radu in august 2005.

Cativa ani mai tarziu, in 2009:

"Azi vreau sa ma ocup mai mult de strategie, chiar daca nu imi place mai mult. Cand eram singur faceam acum ceva si vedeam rezultatul imediat, acum cu 5.000 de oameni, fac sau zic ceva, iar rezultatul se vede in 3 sau 5 ani, iar intre timp apar tot felul de esecuri. Nu mai este la fel, acum este multa munca de rutina, deja suntem invechiti. Sa vina altii sa ne intreaca", spune Radu, care crede ca doar asa se poate ocupa de noile sale pasiuni: SIF Banat-Crisana (SIF1) si Q Power, cea mai noua linie de business dezvoltata si care deruleaza activitati de productie si distributie de aplicatii in domeniul eficientizarii consumului de energie.

El era constient de pericolele recesiunii si de potentialul cutremur care ar putea acoperi business-urile sale. "Pentru noi, anul acesta ar putea fi Armaghedon, dar si back in business (revenire - n.r.). Oricum, acestei crize nu o sa-i supravietuiasca toti jucatorii mari, concurenti sau nu cu noi", a spus omul de afaceri Octavian Radu – Februarie 2009. "Nu cred ca vom da totusi faliment, pentru ca noi incercam sa fim intotdeauna cel putin un pic mai buni decat concurentii. Deci daca picam noi, ei dau faliment inainte", este de parere Radu.

Diverta nu a dat faliment, insa a trecut peste o insolventa si si-a micsorat simtitor afacerile in ultimii ani, nefacand fata asaltului online; managementul companiei s-a schimbat de multiple ori si, candva dese, aparitiile in public si la conferinte ale lui Radu s-au redus simtitor.

Dan Ostahie, Altex

Dan Ostahie a fost si este unul dintre antreprenorii de marca din electroIT-ul romanesc. Altex a ramas de-a lungul a zeci de ani cel mai mare jucator din industrie, in ciuda concurentei majore pe care a avut de infruntat – fosta Flamingo, Domo (cu probleme majore in prezent), Flanco sau eMag.

“Vaporul de mare tonaj”, asa cum ii place lui Ostahie sa descrie business-ul, a inceput sa vireze si sa se ghideze dupa tendintele din piata – accent pe online, servicii mai bune, magazine mari.

In iulie 2009, acum aproape sapte ani, Dan Ostahie spunea ca "mai avem de terminat cu finisajele, dupa ce am reasezat compania. E dificil sa iei un «mastodont» cu afaceri atat de mari si sa-l ajustezi".

"Ideea principala de business nu trebuie sa o schimbi. La metodele de lucru se fac modificari, dar ideea in principiu ramane aceeasi. Acum ne-am asezat pe rau si facem un pic de rafting. In piata este un tsunami care va dura cel putin trei ani", spunea el.

Previziunile lui s-au adeverit – criza a durat mai bine de cinci ani si multe business-uri au fost tarate de curent, pe uscat.

"Trebuie sa mergem la biserica si sa multumim ca suntem in UE. Daca nu eram acceptati, nu aveam astazi un viitor. A fost o sansa, pentru ca daca mai intarziam un an, mergeam in valul urmator de aderare, nu aveam cum sa iesim din criza."[…] "Spania trage in jos, Grecia e incerta in cazul in care nu realizeaza PIB-ul ce provine din turism, Slovacia are greutati, pentru ca a aderat introducand si euro."[…] "Actualmente gasesc Romania intr-o situatie grea, dar ale carei solutii si vizibilitate pentru business sunt mai clare decat in Ungaria sau Bulgaria. Vom sta mai bine ca ei", a spus Ostahie.

Partial, Dan Ostahie a avut dreptate – sansa noastra a fost (si este, partial) ca facem parte din Uniune; pe de alta parte insa, Ungaria s-a descurcat mult mai bine decat Romania pe multe segmente de piata.

In 2006, in urma cu zece ani, Dan Ostahie nu avea cum sa prevada recesiunea, asa ca declaratiile lui erau optimiste. "Iulie (2006 – n.r.) a dat semnalul ca trend-ul se schimba, fiind prima luna in care s-au inregistrat cresteri. Ne asteptam ca piata sa se redreseze in continuare pana la sfarsitul anului si sa urmeze o dezvoltare mai alerta in 2007 si 2008", a declarat Dan Ostahie, presedinte si CEO Altex. Dezvoltarea alerta s-a transformat in prabusire rapida, pentru intreaga piata.

Marius Ghenea, FiT Distribution

Marius Ghenea este, similar, unul dintre cei mai cunoscuti antreprenori si manageri de pe piata locala – a cofondat Flamingo, detine mai multe magazine sub umbrela FiT Distribution, printre care si PCGarage si, mai nou, este advisor la fondul de investitii 3TS.

In iulie 2006, se bucura de recunoasterea din piata - “Cea mai mare realizare pe care am avut-o a fost perioada petrecuta la Flamingo, dar si faptul ca am fost numit in 2004 cel mai vizionar manager de retail.

Viziunea sa privind investitiile s-a vazut de-a lungul anilor - "Investitorii nu pun banii in idei si inventii, ci in oameni si proiecte. Daca oamenii sunt de valoare si sunt potriviti proiectului de afaceri desfasurat, atunci proiectul are potential. Cu alte cuvinte, miza cea mai mare pentru un business angel nu este ideea proiectului, ci omul sau oamenii care pun acest proiect in practica", spunea el, in 2009.

Radu Georgescu, Gecad

Unul dintre cei mai respectati si cunoscuti antreprenori de pe plan local, Radu Georgescu, Gecad, a reusit cateva tranzactii impresionante, chiar si pe timp de criza – vanzarea Axigen, una dintre ele.

In 2008, Radu era optimist. “E un trend care acum ceva timp parea incredibil, aducem americani in Romania si le convine sa lucreze in unele cazuri pe salarii mai mici decat romanii. La ei nu mai gasesc de lucru si le convine sa vina aici (...) Desi apreciez creativitatea si inteligenta romanilor, trebuie sa spun ca americanii stiu sa lucreze mai bine in echipa, calitate pe care romanii nu o au", spunea Georgescu atunci, fiind convins ca tendinta va mai continua macar un an.

In prezent, trecem printr-o criza de specialisti IT, lucru confirmat de multi jucatori importanti din piata. Cu alte cuvinte, am ajuns sa ne confruntam cu problema pe care americanii o aveau, conform lui Georgescu.

Tot in 2008, el spunea ca “Jumatate din companiile de IT prezente acum nu vor mai exista peste un an, insa vor supravietui cei care recunosc ca acum e criza". Si afacerile lui Radu Georgescu au supravietuit.

“Dorim sa ajungem cu Axigen pe bursa intr-o perioada de timp care poate varia de la sase luni pana la doi ani”, spunea Georgescu, in 2007. Planurile nu i-au iesit exact asa, tranzactionand Axigen, in 2014.

In ceea ce priveste viziunea sa asupra economiei, in 2009 Radu Georgescu recunoastea ca suntem pe o panta descendenta. “Ca economie, suntem intr-o panta lina de declin, iar in zona de tobogan, de scadere abrupta, vom ajunge probabil in cursul anului viitor, moment in care vom vedea in jurul nostru oameni cu adevarat disperati. De-abia din 2011 am putea sa vorbim despre liniarizare si revenire.

Jumatate adevarat, panta lina de declin s-a transformat in tobogan, insa criza s-a terminat cativa ani mai tarziu. “Criza in sine este un lucru bun, pentru ca reasaza economia inflamata in ultimii 20 de ani pe un fagas normal, intr-o zona de realitate. E greu insa sa prevezi cu exactitate ce se va intampla peste un an. Daca as sti, cred ca as fi un om tare bogat", mai spunea el.

Cum vi se par declaratiile "pre criza" ale oamenilor din IT-ul local? Ce alte declaratii va amintiti, din acea perioada? Va invitam sa comentati.

Sursa foto: Shutterstock: Modella

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alex Goaga
Alex Goaga scrie despre antreprenoriat, new media si IT&C de peste sase ani, visand (in timpul liber!) la viitoarele holograme portabile “tip Star Wars”. Pasionat de citit (benzi desenate printre altele) .

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea IT & C »



Setari Cookie-uri