Jean-François Fallacher se ridica sprinten de la biroul sau din „cladirea Orange” de la Piata Victoriei, intinde mana sa ma salute, cu un zambet larg; se intoarce apoi pe calcaie sa isi ia servetelele de pe masa – „nu pot fara ele, m-a prins raceala”, spune managerul celui mai mare operator telecom de pe piata, invitandu-ma sa iau loc. Desi racit, este la fel de ager si „la obiect” ca intotdeauna.

Jean-François Fallacher este la conducerea Orange Romania din iunie 2011, timp in care piata a devenit (chiar si) mai competitiva, smartphone-urile au intrat in din ce in ce mai multe locuinte ale romanilor, digitalul ne inconjoara in aproape orice facem si operatorul francez este in continua adaptare la cerintele pietei. Nu mai vorbim de mult doar de SMS-uri si apeluri de voce, nici chiar de Internet mobil, ci s-au construit multiple granite care includ TV on the go, IPTV, 4G+. In ce masura este pregatita compania Orange sa asalteze piata cu produse si servicii inovatoare, ce planuri de viitor are si cum priveste concurenta, afla din interviul de mai jos.

Wall-Street.ro (W-S.ro): Sa incepem cu o intrebare „de incalzire” – care sunt trei prioritati ale Orange Romania pe anul 2015?

Jean-François Fallacher (JFF): (fara sa ezite) In primul rand, oferirea unor experiente superioare clientilor nostri. Nu este neaparat ceva nou fata de anul trecut, insa privim din ce in ce mai in detaliu felul in care clientii privesc experienta cu Orange. Ne intereseaza absolut tot ceea ce fac – atunci cand cumpara un abonament, atunci cand suna la call-center.

W-S.ro: Este insa „un proiect” continuu…

JFF: Da, dar este un punct extrem de important. Ca operator, credem ca un client este satisfacut atunci cand, pe langa servicii excelente, are si posibilitatea de a incheia contracte cu noi in mod rapid, usor.

W-S.ro: Un exemplu?

JFF: De exemplu, contractele – ne intereseaza sa le digitalizam, lucru pe care am inceput deja sa il facem, in cateva magazine. Cu alte cuvinte, atunci cand inchei un nou contract, il semnezi digital pe tableta si este trimis automat pe mail-ul tau. Este doar un exemplu. Poate suna ca ceva „clasic”, dar sunt lucruri practice in spatele acestei declaratii si impacteaza in mod clar felul in care suntem perceputi.

W-S.ro: OK, a doua prioritate?

JFF: Intarirea pozitiei noastre de lider pe segmentul 4G. Acest lucru implica investitii continue in retea – avem acoperire in prezent de 62% la nivel national, nu ne vom opri aici. Vom investi masiv. De asemenea, „name of the game” este marirea numarului de smartphone-uri compatibile 4G si 4G+, la preturi cat mai accesibile. Anul trecut aveam 76 de terminale compatibile, numarul lor va creste anul acesta cu siguranta.

W-S.ro: Acoperire 4G este de 62% in prezent. Care este targetul pana la finalul anului?

JFF: Nu pot sa dau astfel de date, dar garantez ca vom continua investitiile masive in retea, inclusiv in 4G+, tehnologie care foloseste intreaga latime de banda alocata.

W-S.ro: Si a treia prioritate?

JFF: Segmentul TV este o noua linie de business inceputa in urma cu un an si jumatate, in toamna aveam peste 110.000 de clienti pentru Orange TV. Va ramane o directie strategica importanta pentru Orange Romania si vom investi atat in DTH si in aplicatii care vor permite sa te uiti la televizor pe smartphone-uri, tablete, PC si asa mai departe. Avem multe surprize pe care le vom anunta in trimestrele urmatoare, in 2015, legat de acest subiect. In februarie vom anunta numarul abonatilor. Este frumos sa ai un televizor cu ecran mare, dar observam ca din ce in ce mai multi clienti incep sa foloseasca device-uri mobile pentru a se uita la video.

Provocare si in 2015, modificarea legii prepay

W-S.ro: Daca ar fi sa numesti doua pericole pentru anul acesta, care ar fi acestea?

JFF: Nu este un pericol nou, dar a crescut, odata cu intrarea pe piata al celui de-al patrulea jucator (n.red.: RDS&RCS) anul trecut, lucru care duce automat la o competitie mai acerba pe segmentul preturilor.

W-S.ro: Pot preturile sa coboare mai mult?...

JFF: Intr-un fel, ai dreptate, nu pot cobori mai mult. Cu toate acestea, piata este foarte competitiva, cu patru jucatori pe piata si acest lucru ar putea reprezenta o provocare in 2015.

A doua provocare este aceea ca observam piata prepay diminuandu-se in favoarea pietei postpay. A fost o lege care nu a trecut, vara trecuta, despre inregistrarea prepay; cred ca va veni o noua provocare pentru noi, cel mai probabil in primul semestru. Clientii sunt mai interesati de postpay din simplul fapt ca sunt interesati de smartphone-uri – si acestea se cumpara mai usor, si cu reduceri, cu abonamente. Privind altfel, este si o mare oportunitate pentru noi, dar inregistrarea prepay ar putea deveni o noua provocare, depinzand de felul cum vad legiuitorii modificarea legii.

W-S.ro: Apropo de noile legi, ce asteptari aveti de la noul Ministru al Comunicatiilor, Sorin Grindeanu? V-ati intalnit presupun, ce ati vorbit?

JFF: Da, sigur, ne-am intalnit. Am atins subiecte importante, printre care si cel amintit anterior, despre inregistrarea prepay; trebuie ca legea sa ia in considerare o migrare usoara a clientilor, in cazul in care acestia doresc. De asemenea, am discutat despre Agenda Digitala Europeana, despre importanta sprijinirii de catre Europa a intregii infrastructuri digitale, inclusiv a broadband-ul mobil! Nu vorbim doar de retele fixe, cu 4G+ am demonstrat ca poti atinge viteze mai mari decat prin fibra, asa ca l-am rugat pe Ministru sa nu uite de infrastructura mobila. Consider ca in orase mici sau zone rurale s-ar preta in mod special, pentru dezvoltarea generala a unei Romanii digitale.

W-S.ro: Cum priviti aceste „legi Big Brother”?

JFF: Incercam sa privim neutri – suntem operator, vom respecta ce decide guvernul; speram, daca vor fi adoptate, sa poata fi implementate intr-un mod pragmatic, usor.

W-S.ro: Recent, David Cameron, prim ministrul Marii Britanii, a sugerat interzicerea WhatsApp, Snapchat si a altor aplicatii care nu pot fi interceptate, pentru a reduce sansele unor atacuri teroriste. Cum priviti o astfel de initativa?
JFF: Intr-adevar, asistam la turbulente internationale mari in randul guvernelor, urmare a atacurilor teroriste recente, in incercarea acestora de a reglementa mai eficient Internetul. O sa vedem cum se vor dezvolta lucrurile, dar cred ca este foarte complex.

Exista atata creativitate incat, chiar daca opresti anumite servicii, sigur vor aparea altele in locul lor.

W-S.ro: Care sunt strategiile Orange pentru a reduce costurile, avand in vedere si reducerea tarifelor de interconectare si presiunea ridicata asupra preturilor?

JFF: Recenta mutare a unui numar mare de angajati intr-o noua cladire Orange este un exemplu concret de reducere a costurilor (cu minim 8% - n.r.). Este win-win, angajatii nostri muncesc intr-un mediu mai placut, iar noi economisim bani.

Evident, putem realiza reduceri in aproape toate zonele, fara insa a face compromisuri in ceea ce priveste calitatea serviciilor, reteaua.

W-S.ro: Daca ai avea o super putere si ai schimba un lucru in Orange Romania, ce ai modifica?

JFF: (razand) Hmm…oare ce as schimba… (gusta putin din ceaiul fierbinte, fara indoiala „anti-raceala”). Sunt atat de multe lucruri…este complicat sa zic doar una! As aprecia mai mult un tratament echidistant fata de infrastructura mobila si cea fixa, lucru pe care l-am amintit si anterior. In Romania, unele lucruri sunt nebalansate, infrastructura mobila este reglementata diferit fata de infrastructura fixa, este o problema foarte importanta.

W-S.ro: OK, asta este o dorinta la nivel de piata, dar o schimbare exclusiv sub „jurisdictia” ta, la Orange?

JFF: (razand) Nuuu…nu este despre piata, este despre reglementarea pietei, ceva foarte important!

W-S.ro: Si daca se va rezolva aceasta problema, ce ati face?

JFF: Cel mai probabil, vom incepe sa vindem si noi servicii fixe! Facem asta si in prezent, bineinteles, dar doar pentru business-uri.

Trebuie sa diferentiem mai bine clientii

W-S.ro: Gervais Pellissier, al doilea om din Orange la nivel mondial, s-a intalnit cu Wall-Street.ro si a comparat reteaua unui operator telecom cu un avion; trebuie sa ai grija de pasagerii de la „clasa a II-a”, dar sa ii cresti pe cei de la clasa I, sa ii targetezi diferit.

JFF: Ne intoarcem la primul meu raspuns – oferirea de experiente clientilor nostri. In mod clar, ne purtam diferit cu clientii business decat cei din zona de consumer; acest lucru nu inseamna ca ne purtam mai frumos cu unii decat cu altii, ci doar ca ne purtam diferit.

Fiecare are alte probleme care trebuie rezolvate. Trebuie sa invatam sa diferentiem clientii intre ei chiar si in zona de consumer – sa ii diferentiem pe cei care cheltuiesc mai mult la Orange, decat cei care cheltuiesc mai putin.

W-S.ro: Cum ati putea sa ii diferentiati?

JFF: (ezitand) Este ceva ce inca analizam; avem deja implementate anumite avantaje pentru cei ce cheltuiesc mai mult, puncte de loialitate, acces mai usor la noile smartphone-uri. Trebuie insa sa vedem cum putem extinde aceste planuri.

Vrem sa oferim avantaje mai multe clientilor care cheltuiesc in prezent mai putin, pentru a-i convinge sa contracteze mai multe servicii de la noi. Si da, intr-un fel, se compara cu industria aeronautica – daca zbori la business class, esti tratat intr-un fel si ai alte avantaje fata de cei de la economy class. Avem deja un astfel de model, dar vrem sa il dezvoltam in continuare.

Veniturile din servicii netraditionale, sub media globala, dar este un lucru bun

W-S.ro: La nivel global, conform GfK, veniturile provenite din servicii netraditionale in mediul telecom vor fi, in medie, de 8,1%. Unde se plaseaza Orange in acest sens?

JFF: Este mai putin, clar (continuand rapid) - ceea ce este un lucru bun, intrucat inseamna ca avem loc mai mare de miscare!

W-S.ro: Este in linie cu concurenta, sau…?

JFF: Complicat de zis, cred ca tu stii mai bine decat mine, deoarece nu sunt chiar atat de „la curent” cu ce fac ei. Nu conduc acest business uitandu-ma continuu la concurenti, nu asa fac. Ma uit la clientii nostri, la ce doresc ei. Evident, suntem la curent cu ce fac, dar nu suntem obsedati de ce fac ei.

Revenind la intrebarea ta, ceea ce numesti „servicii netraditionale” reprezinta oportunitate pentru dezvoltarea business-ului – si creste si pentru Orange Romania. Exemplul tipic – TV-ul, devenit deja un segment important care continua sa creasca. De asemenea, mai avem servicii adiacente, in care centere, unde poti sa iti repari telefonul, sau sa iti asiguri telefonul, antivirus si asa mai departe, servicii netraditionale. Aceste servicii au crescut cu 20% in trimestrul patru fata de trimestrul trei al anului trecut.Segmentul TV va creste insa cel mai rapid. (apasat) Va fi mare!

Din ce in ce mai multi romani, gata sa cumpere online: ne-am dublat vanzarile de Black Friday

W-S.ro: Dar segmentul de mobile TV? A putea sa vezi emisiuni pe mobile, cand va deveni mainstream?

JFF: O sa dureze. Trebuie sa gasesti un echilibru intre interes si pret. Creste interesul, adevarat, dar nu este mass-market inca – se va ajunge insa acolo.

Un exemplu de crestere digitala – de Black Friday 2014 vs Black Friday 2013, ne-am dublat vanzarile pe online – ni le-am dublat! Este un exemplu pentru a arata cum evolueaza mediul digital din Romania. Sunt din ce in ce mai multi romani gata sa cumpere online, este si o chestiune de incredere.

W-S.ro: Vanzarile online sunt sub 10%?

JFF: Este inca in stadiul de inceput, jos, dar vedem progrese.

W-S.ro: 10%?
JFF: Nu.

W-S.ro: 5%?
JFF: (rade si nu raspunde. Degusta din ceaiul aproape terminat).

Digitalul, o revolutie la fel de mare ca trecerea la o societate industriala de la agricultura

W-S.ro: Cum privesti piata telecom aici, si cum o percepeai chiar cand ai venit aici?

JFF: Cand intri intr-o alta tara, iti trebuie cateva luni sa te pui la punct. Fara a dori sa sun pretentios, ceea ce am intuit despre piata telecom s-a si intamplat. Este o piata care s-a schimbat mult de-a lungul anilor, dar am anticipat multe dintre miscari si am putut sa ne aliniem in consecinta.

Poate te dezamagesc, dar nu pot spune ca vedeam diferit piata fata de acum; job-ul meu de CEO este sa privesc in viitor si sa anticipez cat mai multe, pentru a pregati compania, a ii creste leadership-ul pe piata. Si daca te uiti in trecut, echipa a facut o treaba foarte buna.

W-S.ro: Unde vezi Orange Romania in 2-3 ani de acum?

JFF: La centrul a ceea ce se intampla in jurul nostru, si anume revolutia digitala. Asistam la o schimbare a societatii la fel de masiva ca trecerea de la agricultura la industriala, suntem la schimbarea din societate industriala la societate digitala. Digitalul este o adevarata revolutie, suntem atinsi de ea peste tot. Iar scopul nostru este de a fi la centrul acestei schimbari, in incercarea de a targeta corect toate categoriile de consumatori.

Pentru business-uri este o mare provocare – cum se pot modifica, astfel incat sa profite la maxim de aceasta digitalizare? Sunt o multime de consecinte – daca iei banking-ul de exemplu, iti poti da seama cat de mult conteaza digitalul in afacerile bancilor. Daca iei HoReCa, la fel, oamenii comanda online! Si in retail, la fel.

Deci digitalizarea atrage dupa sine provocari, dar si beneficii, in functie de cum alegi sa te folosesti de tehnologie.

W-S.ro: Vorbim de inovatie, digitalizare. Orange are mii de angajati in Romania – cum incercati sa „treziti” spiritul antreprenorial, idei inovatoare din cadrul companiei?

JFF: Unul dintre lucrurile pe care le fac, activ, este promovarea Romaniei in cadrul grupului Orange, si a angajatilor de aici. Avem oameni extraordinari la marketing, vanzari, IT, finante, relatii cu clientii si asa mai departe.

Avem de asemenea in Romania Bursa de Idei, un program intern, infiintat in urma cu trei ani. Un exemplu concret, o solutie pornita din interiorul companiei si pe care o vindem in retail, inclusiv in mall-uri, este o analiza a datelor Wi-Fi. Vom anunta in urmatoarele luni inovatii si in zona de TV.

Revenind, in cadrul Bursei de Idei premiem, anual, cea mai buna idee care vine din cadrul companiei – uneori par mici, dar sunt foarte importante.

W-S.ro: De exemplu?

JFF: De exemplu, un coleg a venit cu ideea ca de sarbatori precum Paste sau Craciun, sa impachetam produsele trimise intr-un mod original, similar cu un cadou. Este o idee mica, dar de efect. In trei ani, am primit peste 800 de idei de la aproape 350 de angajati.

Ce parere ai de serviciile Orange Romania? Ce ai adauga/modifica? wall-street.ro te incurajeaza sa comentezi.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alex Goaga
Alex Goaga scrie despre antreprenoriat, new media si IT&C de peste sase ani, visand (in timpul liber!) la viitoarele holograme portabile “tip Star Wars”. Pasionat de citit (benzi desenate printre altele) .

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea IT & C »



Setari Cookie-uri