Mercedes România este pe cale să obțină un ajutor financiar de la stat. Suma ar putea ajunge la aproape 200 de milioane de lei. Pe lista de „ajutoare” s-au mai înscris alte nume sonore ale industriei auto de la noi: Dacia și Pirelli.

Criza din energie, la care se adaugă și cea a cipurilor și componentelor, alături de conflictul din Ucraina, au lovit dur industria auto europeană. Motiv pentru care mulți constructori auto apelează la ajutoarele de la stat. Așa este și cazul Star Assembly SRL, fabrica de la Sebeș a celor de la Mercedes Benz.

Deși profiturile companiei-mamă sunt pe plus, Star Assembly, fabrica de transmisii și cutii de viteze din Sebeș, cere aproape 200 de milioane de lei, ajutor de la statul român.

Cei de la Mercedes susțin că suma este necesară pentru schimbarea totală a profilului fabricii din Sebeș. Nu se vor mai asambla cutii de viteze, producția fiind destinată mașinilor electrice.

Ajutor pentru bogați? Critici din partea fostului ministru al Economiei

Fostul ministru USR al Economiei, Claudiu Năsui, denunță decizia autorităților de a oferi sprijin financiar doar pentru anumite companii. „Iată cum se face redistribuție de la săraci la bogați. Aproape 700 de milioane de lei din banii dumneavoastră luați prin taxe și impozite, dați gratis”, scrie Claudiu Năsui pe Facebook.

„Ați crede că corporații mari, precum Mercedes-Benz nu au nevoie să fie finanțate de către un român care se chinuie pe salariul minim. Dar, nu. În total, români, bogați sau săraci, vor finanța compania Mercedes-Benz cu 185,5 milioane de lei. Și mai sunt încă alte 3 companii care vor primi gratuit banii dumneavoastră.

Dacă le merg afacerile și fac profit. Tot profitul rămâne al lor. Statul român nu va fi proprietar, nu va avea o creanță, nu va avea nicio acțiune din companie. Totul rămâne al acționarilor, ca și cum ar fi investit banii proprii. Un fel de asistență socială, dar pentru bogați.

Dacă statul vrea să ajute economia, ar trebui să ajute întreaga economie, nu doar câteva companii. Ar trebui să ajute și IMM-ul și microîntreprinderile și marile corporații. Cum poate face asta? Foarte simplu. Fără birocrație. Fără selecții făcute de politicieni sau funcționari. Tot ce trebuie să facă este să reducă taxele pentru toți românii", scrie Claudiu Năsui.

Un ajutor „anunțat”

Deși abia odată cu postarea de pe Facebook a fostului ministru al Economiei, Claudiu Năsui, cererea de ajutor a celor de la Star Assmbly a ajuns subiect de discuții în presă și mediul online, compania și-a anunțat intențiile încă de acum patru luni.

Guvernul României anunța, pe 13 mai 2022, într-un comunicat de presă, că Star Assembly va începe să producă piese de vehicule electrice pentru marca-mamă, Mercedes-Benz.

Anunțul vine în urma unui pachet de ajutor de stat de 35 de milioane de euro, pe care fabrica deja l-a investit în utilaje pentru linia de asamblare, conform unui comunicat al guvernului de la aceaa dată.

2020 a marcat începutul producției Star Assembly de cutii de viteze pentru vehicule hibride. Unitatea producea anterior cutii de viteze automate pentru vehicule standard cu ardere internă.

Guvernul nu a precizat când va începe producția cutiei de viteze pentru vehicule electrice.

„Este încurajator pentru economia românească și pentru comunitatea din Sebeș faptul că această unitate de producție românească a fost luată în considerare de investitorul german în cadrul programului său de revizie tehnologică, care include o trecere către piese de vehicule electrice”, declara premierul Nicolae Ciucă la momentul vizitei la uzina din Sebeș.

Până în acest moment, compania a investit peste 320 de milioane de euro în fabrica din Sebeș. Star Assembly a înregistrat un profit net de 313,5 milioane lei (63,4 milioane euro) în 2020, precum și o cifră de afaceri de 7,37 miliarde lei. Unitatea are în prezent 2.600 de angajați.

Investiția în electrice, pariul câștigător?

Vânzarea autoturismelor electrice şi hybrid a depăşit anul acesta, pentru prima dată, vânzarea autoturismelor cu motoare diesel. Datele au fost prezentate la o întâlnire a ministrului Mediului, Barna Tanczos, cu reprezentanţii Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA), în care s-a discutat despre evoluţia pieţei auto din România, din perspectiva posibilităţilor de îmbunătăţire a programelor de stimulare a pieţei autoturismelor nepoluante.

Analiza înmatriculărilor autoturismelor, în funcţie de tipul de motorizare, în primele şapte luni din acest an, arată că autoturismele electrificate (full electric, hybrid plug-in şi full hybrid) au o creştere de 106,4%, realizând o cotă de piaţă de 20,7%. În paralel, înmatriculările autoturismelor echipate cu motoare diesel înregistrează o scădere de 29,3% faţă de primele şapte luni din 2021 şi deţin o cotă de 14,1% din total.

Motorizările pe benzină înregistrează o creştere de 10,1% faţă de perioada similară din 2021, ajungând, astfel, la o pondere de 65,3%. Totodată, maşinile electrice (Full Electric) au ajuns să reprezinte 7,9% din piaţa românească în primele 7 luni ale anului 2022, în timp ce în aceeaşi perioadă a anului 2021 reprezentau doar 1,9% din piaţă.

„Dacă ne uităm la autoturismele full electrice, vedem o evoluţie şi mai spectaculoasă, o creştere a cotei de piaţă cu 300% în primele şapte luni, faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Este un semnal că, pe de o parte, românii încep să înţeleagă din ce în ce mai bine importanţa transportului nepoluant, pe de altă parte, este rezultatul clar al programului Rabla Plus. Pentru prima dată avem în România o planificare multianuală, cu accent pe creşterea stimulării pieţei de auto verzi în următorii ani"

Tanczos Barna, ministrul Mediului

Cine mai este pe lista „săracilor”

Nu doar Star Assembly a cerut bani de la stat. Alte companii din industria auto care au venit să ceară bani de la stat au fost Dacia și producătorul de anvelope Pirelli România.

Producătorul italian de anvelope a cerut de la Guvern un ajutor de 117 milioane de lei, valoarea totată a investițiilor pentru care a solicitat ajutor de la stat fiind de 393 de milioane de lei.

Cea mai valoroasă marcă de pe piața auto românească, Dacia, a cerut de la stat aproape 83 de milioane de lei, pentru a susține o investiție de 296 de milioane de lei pe care urmează să o facă.

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri